T6-T7 lansering 2 april 2013

Diskussion i 'Lanseringar från Systembolaget' startad av Anders Landström, 12 mars 2013.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Systembolagets exklusiva produkter med lansering i vinkällarbutikerna (T6-T7)

Småpartier i vinkällar butikerna med lansering 2 april (T6-T7). I denna lista finns det även med tre produkter som kommer att webblanseras den 11 april.

Som vanligt, listan är preliminär och priser bör alltid kontrolleras mot vad de kostar internationellt.

T6-T7 lansering 2 april 2013

2. Martin Berggren

Martin Berggren Bad santa

SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

Bordelet. Kul att se vad den kan hitta på i butik.

3. kayaker

kayaker Cyklist

Absolut läge för att testa några flaskor. :)

360 flaskor Shafer Relentless? Var det inte (bl.a.) den som "tog slut" i samband med något sjabbel för ett litet tag sedan?

Chante Le Merle 2010 för under 400 pix verkar f.ö. rätt OK om man vill ha en intressant CdP.

4. Magikern

Magikern Medlem

De var 2008:an som tog slut de fick inte tag på fler men 09:an får blir ersättaren.

Chante Le Merle 2010 verkar ju bli ett superfynd om de är http://www.wine-searcher.com/wine-22742-2010-domaine-bosquet-des-papes-chateauneuf-du-pape-chante-le-merle-vieilles-vignes-rhone-france som åsyftas. ;D

Antar att de inte har Jordgubbsdrinksvarning typ Le vieux donjon? (Kanske en orättvis stämpel på ett så ungt vin men det smakar väldigt mycket jordgubbssaft idag)

5. kayaker

kayaker Cyklist

Det finns ingen annan Chante Le Merle.

6. Magikern

Magikern Medlem

Låter kanon, Du har provat det nyligen antar jag?

7. kayaker

kayaker Cyklist

Nej, men jag har provat och köpt på mig ett gäng 2007:eek:r. När det begav sig för några år sedan så vann den ett par blindprovningar mot andra toppcuvéer från 2007.

8. Magikern

Magikern Medlem

Låter lovande, komplext (ingen jordgubbsdrinksvarning) och fullt tillgängligt antar jag?

2010:eek:rna lär nog behöva 7 år till i källaren kan jag tänka mig.

9. Karl

Karl Medlem

Hela namnet är inte med. Det står bara "Château " på många poster.

10. Anders Landström

Jag får titta på det. Kollade nu med fyra olika browsers, Firefox, Chrome samt Androids inbyggda visar all text., Internet Explorer visar bara delar av texten.

Intressant nog är listan gjord med hjälp av Microsoft Excel. Hade väl väntat mig att Microsoft skulle ha stöd för sina egna produkter men skulle naturligtvis inte förutsatt det.

11. Karl

Karl Medlem

Tack. Det fingerar på min mobil i alla fall. (Android)

12. Karl

Karl Medlem

Magikern. Du säger "Antar att de inte har Jordgubbsdrinksvarning typ Le vieux donjon? (Kanske en orättvis stämpel på ett så ungt vin men det smakar väldigt mycket jordgubbssaft idag)". Är det så? Jag har tyvärr köpt in mig på 6st av 2010:an av detta vin. Jag har inte druckit någon flaska än. Det skulle väl vara traditionellt gjort trodde jag?

13. chambertin

chambertin Medlem

Gör inte anspråk på att vara Harry Karis direkt och har inte provat Le Vieux Donjon -10 men sedan jag började prova Châteauneuf-du-Pape i mitten av 80-talet så har jag aldrigt stött på ngt vin som drar åt jordgubbssaft över huvud taget. Möjligen hittar man mycket annat i fruktväg i unga fruktstinna Grenache-viner men jordgubb ? Nej !

Lite omdömen om Le Vieux Donjon -10 av provare med mer erfarenhet:
    Personligen gillar jag det jag druckit från området av 2010:eek:r skarpt. Tycker t.o.m att det i flera fall är bättre än hajpade 2007.
    Gillar du Châteauneuf-du-Pape så tror jag inte att du kommer att ångra dina Le Vieux Donjon 2010.
    Eftersom du har 6 st så ta och prova en runt 3-4 årsdagen men vänta sen tills dom passerat 7-8år (minst).

14. Guayabera

Guayabera Medlem

+1

Älskar renheten och fokusen i de 2010:eek:r jag provat.

15. Anders Landström

Allt bör fungera nu. Har kontrollerat/korrigerat så även Internet Explorer klarar av att visa all information. Vet inte om det är något problem med Safari men annars är de på forumet fyra största browsers testade

16. Magikern

Magikern Medlem

Kanske överdrivet att kalla det för jordgubbssaft för visst var det välgjort, fylligt och koncentrerat till tusen. Frukten kändes dock lite för intensiv för att funka till pepperstark rödvinssås med hjortfilé, vinet hade nog blivit bäst på egen hand.

Hade nog hellre tagit en "Tradition" till den maten faktiskt. Mas de Boislauzon "Tradition" är nog den mest intressanta Châteauneuf-du-Pape jag provat hittills.

17. Anders Landström

Riktigt gott. Har bara ett fåtal flaskor kvar nu och snart kan jag bestämma mina slutgiltiga favoriter.

18. Karl

Karl Medlem

Chambertin. Tack! Det står just där i ngn av recensionerna du postade "traditionellt", vilket jag brukar tycka om! Så Bosquet des papes tradition gillar jag väl också? Jag gillar mina Cdp:er mogna. Men ibland köper jag in ett gäng och dricker de väldigt unga också. Det kan vara riktigt trevligt till grillkvällarna (som tyvärr känns ganska långt bort just nu). Jag har lite för begränsad erfarenhet för att uttala mig men om det är någonstans jag tycker att det stämmer med "tunnel fas" så är det i sydfrankrike. Tyska GG rieslingar kan också bete sig underligt i unga år kan jag tycka. Precis som om de har flera olika faser de går igenom. Jag häller i mig en del riesling så snart vet jag hur jag tycker om dem som bäst.

19. Anders Landström

Om någon tänkt att köpa på från Systembolagets 2 april lanseringen så är har det smygit sig in ett fel på deras hemsida.

Viner är listade som att de går att beställa via webben. Så ingen blir besviken är det nog bäst att läsa vad SB skriver

https://www.systembolaget.se/Tjanster/A ... r-2-april/

PS. Framgår inte om det är ett aprilskämt eller inte

20. Dovberg

Dovberg Medlem

Det där kom upp förra vecka så något April-skämt är det nog inte ;)

Dela sidan