Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering november 2014

energia

Medlem
För att lagersaldon för beställningssortimentet skall vara i realtid krävs lösningar som skulle fördyra alla produkter. Det skulle betyda att varje leverantör åt systembolaget skulle publicera sitt lagersaldo vidare till Systembolaget så fort det sker en förändring i lagersaldot. :eek:
 

magnum

Epernay, Frankrike
För att lagersaldon för beställningssortimentet skall vara i realtid krävs lösningar som skulle fördyra alla produkter. Det skulle betyda att varje leverantör åt systembolaget skulle publicera sitt lagersaldo vidare till Systembolaget så fort det sker en förändring i lagersaldot. :eek:
Möjligt, men det finns stora förbättringar att göra utan stora investeringar i IT-system. Tex varför skall beställningen gå till varje enskild butik för att sen manuellt hanteras (dessutom olika dagar för butikerna)beställning kan väl skickas centralt, direkt vidare till leverantör med butikskod. Är det inte så det fungerar med weblanseringar?
 

energia

Medlem
Möjligt, men det finns stora förbättringar att göra utan stora investeringar i IT-system. Tex varför skall beställningen gå till varje enskild butik för att sen manuellt hanteras (dessutom olika dagar för butikerna)beställning kan väl skickas centralt, direkt vidare till leverantör med butikskod. Är det inte så det fungerar med weblanseringar?

Jo så fungerar det med webblanseringar så vitt jag vet, och det är galet. Troligen för att någon "hookat" in i befintlig funktion för att förenkla utvecklingen. Jag misstänker att vid en webblansering läggs beställningen från butiken egentligen, fast de hänger på lite andra data som din adress och e-beställnignsnummer. Varför de inte kunde hanterat detta direkt och skickat beställningen till leverantören från centralt håll är oförklarligt.
 

Vino fino

Medlem
Jo så fungerar det med webblanseringar så vitt jag vet, och det är galet. Troligen för att någon "hookat" in i befintlig funktion för att förenkla utvecklingen. Jag misstänker att vid en webblansering läggs beställningen från butiken egentligen, fast de hänger på lite andra data som din adress och e-beställnignsnummer. Varför de inte kunde hanterat detta direkt och skickat beställningen till leverantören från centralt håll är oförklarligt.
Jag har varit inne på detta förut men, återigen, vi diskuterar ett pseudoproblem. Att lagersaldo inte uppdateras i realtid för BS är förståeligt, för mycket av den volymen går till restauranger etc. Men när vi pratar om fasta sortiment, tillfälligt, små partier, och webblansering, så är detta oförsvarbart.

Saldot är och måste vara Systembolagets (vilket har styrkts av de leverantörer jag talat med som levererar varorna långt i förväg till depå). Även om det så måste handknackas. Problemet är sannolikt kopplat till gränssnittet mellan portalen, alltså den svindyra (och värdelösa) webbsidan, och det gamla logistiksystemet. Gränssnittet kan inte hantera transaktionerna i realtid. Så när du tittar på webbsaldot så är matchen sannolikt redan över, du tittar på något som hände för flera minuter sedan. Och om du skickar din bokning kan du inte vara säker på att köhanteringen ger dig den plats i kön som tidsstämpeln borde garantera dig.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag fick idag svar från Systembolagets chef för kundtjänst & dryckesauktioner Maria Bergnäs angående min fråga om Systembolagets syn på hur orättvist det system de i dagsläget använder sig av är.
Läs svaret nedan:
Maria Bergnäs skrev:
Hej Daniel. Tack för att du hör av dig!

Problemet du beskriver är något som vi på Systembolaget är medvetna om och arbetar med att lösa.

Vi har sedan oktober 2014 en central grupp som med ökad proaktivitet och SMS-avisteringar hanterar avvikelser i lagda kundbeställningar. Vår ambition är att alla kunder skall få ett meddelande i god tid i de fall vi behöver makulera en beställning. Denna grupp kartlägger också kundbeställningsflödet och jobbar för att det skall bli ännu bättre för dig som kund.

Under det senaste året har vi arbetat intensivt med att se över våra varuflöden och våra rutiner för att hantera kundbeställningar. Vi har bland annat påbörjat ett samarbete med några av våra distributörer och tittar på möjligheterna för att kunna skicka kundbeställningen direkt när den registreras.

Vi arbetar hela tiden med förbättringar och tar gärna emot återkoppling i denna fråga.

Har du några ytterligare funderingar är du välkommen att kontakta oss igen!

Det är i mina ögon ett hyfsat positivt svar, i den bemärkelse att de är medvetna om bristen i sitt system, och att de tycks arbeta på att ny en lösning med, tyvärr bara, vissa leverantörer. Det skulle ju dock vara positivt med det lilla, om det växte och sedan tillämpades på alla leverantörer. Tills dess får vi nog placera våra beställningar strategiskt till särskilt utvalda butiker!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag fick idag svar från Systembolagets chef för kundtjänst & dryckesauktioner Maria Bergnäs angående min fråga om Systembolagets syn på hur orättvist det system de i dagsläget använder sig av är.
Läs svaret nedan:


Det är i mina ögon ett hyfsat positivt svar, i den bemärkelse att de är medvetna om bristen i sitt system, och att de tycks arbeta på att ny en lösning med, tyvärr bara, vissa leverantörer. Det skulle ju dock vara positivt med det lilla, om det växte och sedan tillämpades på alla leverantörer. Tills dess får vi nog placera våra beställningar strategiskt till särskilt utvalda butiker!
Får man verkligen bekräfta en beställning och sen makulera den? Som jag ser det ger SB helt fel information när man beställer varan, deras rutiner och information hänger inte ihop. Varför skall man skicka beställningen till en butik, borde vara en centralfunktion.
 

energia

Medlem
Sådär, då har man beställt. Finns för övrigt 6 i en låda, skall bli intressant och se om de plockar ur dem ur lådan eller inte...
 

energia

Medlem
Man kan aldrig vara säker. Min beställning blev ju som sagt oförklarligt makulerad.
under 200 nu...

Jag tycker ju att om det finns ett positivt webbsaldo skall det ju vara 100% att man får de flaskor man har under "Mina beställningar", då webbsaldot räknas ner successivt. Men visst, finns det bara 1 flaska kvar när man beställer kan det ju ske att man inte får den...
 

rs14

Medlem
Tack för att du upptäckte och påminde oss om detta! Jag har kollat hemsidan i princip dagligen i hopp om att det skulle komma in mer flaskor men så sent som i tisdags så var artikeln helt bortplockad och fanns inte med alls. Inte ens om du sökte på varunummer. "Nu är det kört. Det blir inga fler", tänkte jag. Och så dyker det plötsligt upp över 300 flaskor bara sådär... Underbart.
 

Livermore

Medlem
Läste detta nu. Suck :( Var inne i början och kollade men gav upp. Skulle varit lite ihärdigare. Men kul att några här hann med iaf :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det här är ju bara pinsamt av Systembolaget! Jag har fortfarande en beställning lagd, från den 12:e november, som är under status "Behandling". En hade ju kunnat hoppas på att alla vi som sitter med beställningar under behandling skulle få förtur på de flaskor som nu tydligen plötsligt dök upp i depå, men det verkar ha varit för mycket att hoppas på!

Man känner sig totalt maktlös mot en mastodont som Systembolaget, och som en alltför oinitierad webbhandlare (från andra källor dvs.) så lär jag få svårt att hävda mig på andra håll vid framtida lanseringar där trycket är lika stort! Ett argt mail till Systembolaget resulterar i absolut ingenting; man kan ju ex. aldrig få kompensation för utebliven leverans, och jag vet bättre än att hoppas på en bättring!

Vad fan gör man..!?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hade bevakning på mail, men läste det för en stund sedan....slut:mad:
Så du fick alltså ett mail? Jag hade också klickat på "bevaka" och fått meddelandet att det skulle komma mail när produkten åter fanns tillgänglig, men inte fan har det kommit något mail! Fast det hela bekräftar väl bara hur det faktiskt fungerar hos världens kanske mest självförhärligande monopol. För övrigt är Roederer 2008 nu borttagen från webbplatsen.
 
Toppen