Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Temperatur i vinkällaren

Ekdahl

Medlem
Jag skulle vilja ha era insikter om jag borde se över temperaturen i min vinkällaren.
Jag har en naturlig vinkällare, ett gammalt källarskafferi i ett sekelskifteshus med granitgrund. Utrymmet stängs med dörr, är ganska litet - kanske 1,5 x 2,5 m med plats för ca 300 flaskor. Fukten är inget problem, ligger på en vettig nivå året runt. Och temperaturen har jag hittills bedömt vara acceptabel men i och med att jag får fler långlagringsobjekt (+8 år) så bör jag nog ta frågan mer seriöst.

Jag har inga dygnsvariationer att tala om, så där är jag safe. Normalt ligger temperaturen på 10-16 grader under året men har kunnat konstatera att minimum har varit ca 8 grader på vintern och max ca 18-19 grader på sommaren. Sedan skiljer det alltid 2-3 grader mellan översta hyllan jämfört med golvet så jag förvarar alla långlagringsobjekt nära golvet.

Är jag safe? Eller tycker ni att jag borde se över temperaturen på sommaren när det kan ligga på uppemot 18-19 grader nära taket och 16 grader vid golvet?
 

LeChat

Medlem
Jag skulle vilja ha era insikter om jag borde se över temperaturen i min vinkällaren.
Jag har en naturlig vinkällare, ett gammalt källarskafferi i ett sekelskifteshus med granitgrund. Utrymmet stängs med dörr, är ganska litet - kanske 1,5 x 2,5 m med plats för ca 300 flaskor. Fukten är inget problem, ligger på en vettig nivå året runt. Och temperaturen har jag hittills bedömt vara acceptabel men i och med att jag får fler långlagringsobjekt (+8 år) så bör jag nog ta frågan mer seriöst.

Jag har inga dygnsvariationer att tala om, så där är jag safe. Normalt ligger temperaturen på 10-16 grader under året men har kunnat konstatera att minimum har varit ca 8 grader på vintern och max ca 18-19 grader på sommaren. Sedan skiljer det alltid 2-3 grader mellan översta hyllan jämfört med golvet så jag förvarar alla långlagringsobjekt nära golvet.

Är jag safe? Eller tycker ni att jag borde se över temperaturen på sommaren när det kan ligga på uppemot 18-19 grader nära taket och 16 grader vid golvet?

Vi verkar ha samma typ av hus och källare.
Jag har haft min källare igång i snart 10 år och har ca 600 flaskor och det verkar funka! Jag har tidigare varit väldigt rädd för mina temperaturskillnader och därför läst runt en del om ämnet. Men egen erfarenhet är ju bäst. Min oro har faktiskt stillats och då har jag ännu sämre värden än du. Med metertjock granitgrund och lite isolering i rummet så blir temperatursvängningarna väldigt långsamma. Detta är viktigt!! Just nu har jag, 20 cm från golv, 10 grader. Lägsta temperatur är där ca 5 grader när det är en kall vinter. På sommaren har jag en högsta temperatur på 19-20 grader en halv meter från tak. De högsta och lägsta tempvärdena är ju bara under en kort del av vintern och likaså på sommaren. Om du inte tänkt att lagra flaskorna till barn och barnbarn utan dricka de bästa lagringsobjekten inom 20- 30 år så tror jag definitivt att du kan sova gott och drömma vidare om stora vinupplevelser i framtiden :)
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Jag skulle vilja ha era insikter om jag borde se över temperaturen i min vinkällaren.
Jag har en naturlig vinkällare, ett gammalt källarskafferi i ett sekelskifteshus med granitgrund. Utrymmet stängs med dörr, är ganska litet - kanske 1,5 x 2,5 m med plats för ca 300 flaskor. Fukten är inget problem, ligger på en vettig nivå året runt. Och temperaturen har jag hittills bedömt vara acceptabel men i och med att jag får fler långlagringsobjekt (+8 år) så bör jag nog ta frågan mer seriöst.

Jag har inga dygnsvariationer att tala om, så där är jag safe. Normalt ligger temperaturen på 10-16 grader under året men har kunnat konstatera att minimum har varit ca 8 grader på vintern och max ca 18-19 grader på sommaren. Sedan skiljer det alltid 2-3 grader mellan översta hyllan jämfört med golvet så jag förvarar alla långlagringsobjekt nära golvet.

Är jag safe? Eller tycker ni att jag borde se över temperaturen på sommaren när det kan ligga på uppemot 18-19 grader nära taket och 16 grader vid golvet?
Har också en källare som ligger ungefär som din men topptemperaturen på sommaren är 15-16gr de varmaste sommardagarna och nere vid golvet mot den kallaste väggen är det aldrig varmare än 14gr. På vintern har jag en liten frostvakt som håller tempen över 8-9gr.
Så här har det sett ut i snart 20 år och mina äldsta ickeförstärkta viner är från sent 70-tal och en hel del 80-tal utöver det.
Dessa viner köptes in under det glada 80-talet då man var student och hade råd med super seconds och t.o.m lite 1:er Crû Bdx.
Innan denna källaren kom till 1997-98 så låg mina viner hos mina föräldrar och deras låg mellan 10-13gr hela året.
Nivån och utvecklingen på mina äldsta viner har aldrig upplevt vara ett probelm pga av källaren så vitt jag kunnat förstå så jag är själv lugn vg temperatur och fuktighet även för det som ligger där länge. Jag tror nog att du kan spara in pengarna för ett aggregat och köpa vin för pengarna i stället.
 

Pontus

Medlem
I princip ska man akta sig för temperaturer över 16 grader och kombinationen kallt och torrt, detta under längre tidsperioder. Om man är orolig för extremvärdena i sin källare finns enkla metoder att ta till.
1) Sätta in en avfuktare som vaktar runt 70% för att vara säker på att hålla möglet borta.
2) Sätta in en balja med lite vatten om fuktigheten faller tillfälligt under vinterhalvåret.
3) Sätta in en hink eller två med is vid värmebölja.

Med detta sagt tror jag inte att du behöver oroa dig det minsta.
 
Trådskapare
Ekdahl

Ekdahl

Medlem
Tack för era kommentarer. Känns som om jag är relativt safe då med temperaturen. Och som sagt, luftfuktighteten är ganska stabil runt 60-75% och borde inte vara ett problem heller.
 
Toppen