Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Temperatur på vinet vid servering

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej hopp!

Hur gör ni när ni ska servera era viner för att de ska serveras vid rätt temperatur?
Jag har hört att vita viner ska man ta ut ur kylskåpet ca 30 minuter innan servering, och röda viner ska man ställa in i kylskåpet ca 30 minuter innan servering.

Jag har mina röda viner stående ovanför skafferiet, där är det ca 17 grader. Det tycker jag är en ganska behaglig temperatur på rött vin!
Vitt vin, rosé och mousserande så följer jag "30 minuters regeln" nämnd ovan.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hej hopp!

Hur gör ni när ni ska servera era viner för att de ska serveras vid rätt temperatur?
Jag har hört att vita viner ska man ta ut ur kylskåpet ca 30 minuter innan servering, och röda viner ska man ställa in i kylskåpet ca 30 minuter innan servering.

Jag har mina röda viner stående ovanför skafferiet, där är det ca 17 grader. Det tycker jag är en ganska behaglig temperatur på rött vin!
Vitt vin, rosé och mousserande så följer jag "30 minuters regeln" nämnd ovan.
Rött gillar jag vid ca 16-17 grader starttemp. och champagnen brukar jag köra direkt och njuta av varje glas som bara blir bättre och bättre ju mer tempen går upp, så får man följa lite hur vinet utvecklas med luft och temp.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Håller med @Skumpagne , både bubbel och vitt tar jag direkt från kylen och låter det värmas i glaset. Röda kyler jag gärna ner till 15 och låter även de värmas upp i glaset.
 
Toppen