Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Terrific Wines Wine Day - Stockholm, Sheraton Hotel, 2017-03-06

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tog saken i egna händer och skickade ett mail till Terric Wines för att fråga om jag fick komma på deras vindag. Jag fick trots allt en inbjudan 2016 tack vare FineWines, så jag skrev som det var - att jag hänger en hel del på Finewines och att jag var med på provningen förra året. Klart jag fick en inbjudan! All publicitet för leverantören är väl bara bra?

Här kommer mina tankar, synpunkter, bilder och smaknoter.
Hoppas att de är till belåtenhet. Jag är ingen expert, men det var en sjuhelsikes trevliga dag med en massa bra viner, trevliga producenter och representanter. Det enda jag kunde ha hoppat över var champinjonsoppan. Kändes som att det var burkchampinjon utspädd med vatten som blivit värmd i mikron! Vad händer där? Förra året var det en kantarellsoppa som var helt lysande.

"Ett Linneavin" är ett vin som min sambo skulle tycka om. Ett rött vin, ofta ganska fylligt med mörka bär som dominerar. Inte allt för hårda tanniner eller hög syra. Tänk en typisk Napa Cab i stilen för att få en bättre förståelse.

Hoppas att ni inte tycker att smaknoterna är allt för tråkiga. Jag vet att vissa av dem är lite luddiga och bara snabbt nedskrivna. Först hade jag inte tänkt att dela med mig alls, utan att bara skriva privata anteckningar på CT. Men äh! Det kanske kommer någon till användning :) Dessutom känns det mentalt bättre om jag har gjort som jag sa till Terrific Wines, representerat dem på forumet så att jag kan få fortsätta komma på bjudningar över åren.

Kollage 1 klart.jpg


Kollage 2 klart.jpg


Kollage 3 klart.jpg


Kollage 4 klart.jpg


Simone Rings
2015 Spätburgunder Gutswein,

Hög syra, elegant frukt, mjuka bär, lätta tanniner, 12.5%, semi-lång finish, skogsbär, gott! Betyg: medel+ vin, jämför man detta vin mot de andra som provades från Rings så blir det tydligt att det här är instegsnivån. Vassare syra, inte lika runt. Ca pris, 10 euro.
2014 Spätburgunder Freinsheim,
Komplex doft, högre alkohol, mer fat, snällare tanniner och lägre syra. Det här vinet har legat 12 månader på fat och alkoholen är 13%. Drickfönstret är 3-5 år. Ca 18 euro.
2014 Spätburgunder Steinacker,
Alkoholen är borta i doften, inte längre instegsnivå. Friskt doft, lite mer hyacint och viol. Mer kraft i munnen, längre finish och tuffare tanniner. Ofiltrerat. Tycker det här var Rings bästa vin. 18 månader på fat. Ca 30% ny ek, 70% använd ek. 12,5% alkohol. Ca 28 euro pris.
2014 Spätburgunder Saumagen,
Kryddigt vin, mörkare till färgen, komplex, kompakt och runt. 12.5% alkohol. 50-60% ny ek. Ofiltrerat. Tätt så att anteckningarna inte lyser genom. Simone Rings rekommenderar "Grismage" till. Hon menar på att det här är deras "Grand Cru".
2012 Spätburgunder Saumagen,
Kryddigt men köttigt med läder. 13,5% alkohol. 2013 var ett bra år, mogna druvor och vinet fick en högre alkohol. Tanninerna blev silkeslena. Skörden gav ca 2000-2500l/ha i jämförelse med Spätburgunder Gutswein som gav 4800l/ha.

Girard Winery, Marco DiGiulio
2014 Girard Russian River Chardonnay,

14% Alkohol, lent, tropiskt, kort finish, behöver mat till, smör-karaktär som jag inte gillar. Lagrats på 100% franska ekfat. 30% nya, 70% använda. Vinet är odlat i ett svalt område och har legat på fat i ca 9 månader. Tappad på flaska i juli 2016.
2014 Clos Pegase Mitsuko's Vineyard Carneros Chardonnay,
14,1% alkohol. 25% ny ekfat, 75% använd ek. Popcorn och smör är smakerna jag hittar. Mindre syra i det första vinet. Inte bra.
2014 Clos Pegase Mitsuko's Vineyard Carneros Pinot Noir,
14,5% alkohol. Odlat i ett område som är perfekt för Pinot Noir och Chardonnay. Doft av julkryddor och ekspån. Varmare munkänsla än Rings viner. Sötare. Lite mer "Linneavin". Saknar komplexitet. Kommer till slut fram till att vinet är för sliskigt och avråder från köp.
2014 Girard Old Vine Zinfandel,
15% alkohol. Köp! Feminim doft. Hög alkohol. Vass. Varm. Tanniner som bara ligger i bakgrunden utan att störa. Det här är ett vin som är ekonomiskt dumt av Girard att fortsätta odla, eftersom att marknaden inte är lika intresserad av Zinfandel som av Cabernet Sauvignon - men efterfrågan i Sverige är stor på Zinfandel, och vi var nog det landet i världen som var bäst på att köpa hem Girards Zinfandel. Just det här vinet är odlat på väldigt gamla stockar. Ligger kvar länge i gommen. Syran är betydligt bättre än vinet ovan.
2014 Swanson Vineyard Napa Valley Merlot,
14,6% alkohol. Mörk, tät, svarta mörka bär, hög alkohol, känns svalodlad men god och balanserad. Näst tuffast tanniner av Girards viner. Området är bättre för merlot än cabernet. Cabernet skulle bli "too vigerous" och området idag var "heavier soil".
2014 BR Cohn Olive Hill Estate Sonoma Valley Cabernet Sauvignon,
14,5% alkohol. Mörk, tät, svart, varmodlad, hög syra, tuffast tanniner, gott, ett "Linneavin". Längre bort från kusten ser möjligheterna bättre ut för Cabernet sauvignon. Grymt köttvin.

Louis Sipp, Etienne Sipp
2015 Ribaeuvillé Pinot Blanc,

Placering 6/8. Frisk doft, söt smak, botrytis, oljigt och visköst, honung, apelsinskal, lätt, mycket trevligt, dricker gärna igen. Kort finish i förhållande till de andra vinerna efter att ha provat alla åtta.
2015 Muehlforst Riesling,
Placering 5/8. Torrt. Syran biter på sidan av tungan, mer citro. Bättre än det första vinet. Gommen får uppleva mer smak. Syra är bra!
2015 Steinacker Riesling,
Placering 4/8. Rundare i gommen, inte lika vass syra, lång finish, mer mineralitet men inte krita. Vin två och tre är mest lika varandra, svårt att lyfta någon framför varandra. Torrt.
2012 Riesling Grand Cru Kirchberg de Ribeauvillé,
Placering 1/8. Mineral, lime. Gott! Lång finish, dricker gärna igen. Mer komplexitet.
2012 Riesling Grand Cru Osterberg,
Placering 2/8. Lägre mineral, mer kola-toner, honung, ingen lime, lite botrytis, högre syra, gott! Komplex, lager på lager. Torrt.
2009 Riesling Grand Cru Osterberg,
Placering 3/8. Mineral, syran inte lika hög. Olja, komplex, bouquet av vita rosor.
2012 Trottacker Pinot Gris,
Placering 8/8. Sött vin, fast inte dessertsött. 50+g/l. Wow! Ett vitt sött, gott, runt, extremt lättdrucket utan att bli klumpigt.
2010 Gewurztraminer Grand Cru Osterberg,
Placering 7/8. Dessertvin om man vill, sötast, komplex doft. Våt ylle, lång finish, som en bra dessert, man vill ha mer.
2001 Gewurztraminer Grand Cru Osterberg,
Extravin som fanns i aulan. Mogen, komplex doft, torr doft, söt i munnen, riktigt gott! Bra längd, fylligt och ljuvligt. Dricker gärna igen.

Clotilde Davenne
2016 Bourgogne Blanc,

Syrabomb. Hög syra. Fermentering ej klar. Fräsch frukt med lite inslag av honungsmelon. Krispig doft, krusbär, gott, ungt, kommer bli bra! Man vill ha mer. Mycket frukt, parfymerad doft, malolaktisk syra som ligger kvar länge och ute i sidorna på gommen.
2015 Bourgogne Blanc,
Bra valuta. Om vinet hade odlats 20m längre norrut och passerat bilvägen så hade vi varit i Chablis. Men nu klassas det som en Bourgogne Blanc, även fast det är samma druva och terroior. Vinet var ungt, friskt, fräsch frukt, även här är det honungsmelon i doften. Riktigt bra för sitt pris! Jag vågar säga fynd!
2012 Bourgogne Blanc,
Mogen frukt. Mineralitet. Mognare än de två tidigare. Torrt och utvecklat. Syran är här men längre, och definitivt inte det som spelar första stämman på fiolen. Citronskal.
2016 Clotilde Devanne Chablis,
Oljigt, saltvatten, tänk västkusten med skaldjur. Syran ligger uppe i gommen. Krispigt, torrt, lite cykelslang i doften.
2015 Clotilde Devanne Chablis,
Det här vinet var likt 2016, men bättre balans i gommen. Mycket syra fortfarande. Lite mindre pruttigt, inte lika mycket västkust.
2007 Clotilde Devanne Chablis,
Helt ny färg, guldbrun med lite dies och målarfärg i doften. Smaken består av gråpäron, betong och en lätt oxiderad ton.

Cavas Gramona, Xavier Gramona
2012 Gramona La Cuvée,

Friskt, fruktigt, kort finish, köp inte.
2011 Gramona Imperial,
Xarello. Komplex, brödig, lite simhall (ej defekt), bra balans. Gott. Fin finish med gula äpplen och snäll syra. Gott men lite tråkigt.
2009 Gramona III Lustros,
Skaldjur, friskt, svårt att gilla, hel torrt.
2006 Gramona Cellar Batlle,
Lite sötare, torrt, vattningt, lite smaklöst.

Ribeira Sacra, Luis Romero
2014 Lapola,

Bra balans, gott, lite åt det sötare hållet, orkar inte dricka en flaska själv. Vad äter man till? Ganska fylligt. Mycket tropisk frukt. Relativt hög alkohol. Frånvarande syra. Kan dricka igen men inte värt att köpa själv.
2015 Lapola,
Som första vinet, ingen jätteskillnad mellan årgångarna. Ganska tråkig finish.
2012 Lalama,
Det här var flaggskeppet. Potential att göra 40,000 flaskor per år när skörden är bra. Hög syra. Gott. Inga tanniner. Klassiskt, liten frukt. Drick inom 2+2 år. Ett bra matvin, medelfylligt.
2013 Lalama,
Lägre syra, inga tanniner, känns överarbetat. "kallt vin". Medelfylligt. Köp inte.
2013 Lacima,
Gott, mer frukt, längre finish, bättre integrerade fat och alkohol och syra. Medelfylligt. Mer ek. Fermenterat i franska ekfat, 17 månader på flaska innan tappning.

Övriga viner som testade i korridoren utan större ansträngning:
2015 Mullineux White,
Krispig, torr, balanserad, lång finish, bra! Bra pris. Köp!
2015 Mullineux Syrah,
Ungt, knutet, lite brända toner. Låt ligga. Köp ej.
2014 Les orris Domaine Boucabeille,
Favorit! Wotn! Fruktigt med lång finish.
2013 Hedges Family Estate Red Mountain,
Fylligt, gott, "Linneavin"
2011 Muga Selection Esphecial Rioja Bodegas Muga S.L.,
Bra vin, klassisk stil, behöver mat. Köp ej på grund av priset, men gott!

2012 Girard Cabernet Sauvignon Napa Valley Mt. Veeder,
Riktigt gott, fylligt, fruktigt, hög alkohol, men bra balans. Tanninrikt, dricker gärna igen!
2013 Girard Cabernet Sauvignon Napa Valley Diamond Mountain,
Riktigt gott, lägre syran än ovan. Bättre integrerad. Tanninrik. Dricker gärna igen!

2013 Torcalvano Vino Nobile,
Tråkigt, hög alkohol och syra, ser genom anteckningarna.
2014 Nozzole Chianti Classico,
Som vinet ovan fast tätare.
2013 Cabreo il Borgo,
Svarta oliver, läder, tunn, händer inget i gommen.
2011 Brunello di Montalcino La Fuga,
Tegelrött, gott men inte prisvärt.

2011 Rioja Bordon Reserva,
Helt ny smak än de jag provade tidigare under kvällen. Inte alls franska och klassiska. Vanilj, dill, gott, god frukt, lite ek. Gillar. Köp!
2009 Excelso Reserva,
Korkat? Fat? Fylligt, gott, bra pris, lite hög alkohol, lätta tanniner.
2006 Rioja Bordon Gran Reserva,
Dill, kräftspad, ek, komplex
1994 Rioja Bordon Gran Reserva,
Mogen färg, hö, stall, damm, otroligt rund i gommen, inga tanniner efter, syra som stör lite fortfarande.
1989 Rioja Bordon Gran Reserva,
Gamla kräftor, otroligt ung smak för att vara så moget, behaglig finish, kul att testa!

2013 Clotilde Davenne Bourgogne Rouge Pinot Noir,
Fruktigt, gott, enkelt, bra struktur, lingon.
2015 Clotilde Davenne Irancy,
Lite mer klassik än ovan. Ekad, ung, bra, enkelt, bordsvin. Köp och drick utan att förvänt något avancerat.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
För de flesta är det extremt svårt att få ner mer än så, om man provar så många viner!

Ja, det blir väl så - men ibland känns det inte som att man gör vinet rättvisa genom att bara skriva några osammanhängande ord. Samtidigt är det problematiskt, för man är trots allt under viss tidspress och man behöver skriva ner någonting för att komma ihåg alla!
 
Toppen