Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tilltugg till Barolo?

Elvis

Medlem
Som småbarnsförälder kan det vara lite svårt att få möjlighet att dela en flaska med sin fru i lugn och ro. På lördag planerar jag i alla fall att vi ska lägga barnen och sedan dela på en Fontanafredda La Rosa Barolo 2008. Antagligen har vi då redan ätit middag med barnen men nu är frågan: Vad ska vi ha för tilltugg?
 

chambertin

Medlem
Lite tryffelpecorino kanske ?
Kan tänka mig att riktigt bra Ibérico (Jabugo t.ex) skulle funka bra (det är ju alltid gott i och för sig).
Brukar själv alltid ha ett ungt rött med bra bett när det vankas bra Ibérico.
Blir ju spanskt allt som oftast då men lite klass-Nebbiolo kommer säkert inte att sitta fel.
 

Vino fino

Medlem
Bibeln säger Milleens till bra nebbiolo

milleens-200g-round-1361196182.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då det är säsong just nu så skulle jag satsa på opastöriserad (fransk) Mont D'or. Så jäkla trevlig ost till vin i allmänhet och ett festligt tilltugg av rang. Normalt brukar man säga att det är vitt vin som gäller och även bubbel eller Vin Jaune, men eleganta röda kommer fungera som en dröm utan tvekan enligt min erfarenhet. Det skulle väl möjligen vara tanninerna som inte är optimala när det gäller just Barolo.

Jag föredrar att äta den rejält rumstempurerad och brukar skippa att lägga den i ugnen. Enbart lite surdegsbröd eller liknande till blir nog utmärkt.

Nåväl, det kanske finns bättre kombinationer men just nu är jag så sugen så jag hade nog valt Mont D'or till vadsomhelst!
 

Appel

Medlem
Då det är säsong just nu så skulle jag satsa på opastöriserad (fransk) Mont D'or. Så jäkla trevlig ost till vin i allmänhet och ett festligt tilltugg av rang. Normalt brukar man säga att det är vitt vin som gäller och även bubbel eller Vin Jaune, men eleganta röda kommer fungera som en dröm utan tvekan enligt min erfarenhet. Det skulle väl möjligen vara tanninerna som inte är optimala när det gäller just Barolo.

Jag föredrar att äta den rejält rumstempurerad och brukar skippa att lägga den i ugnen. Enbart lite surdegsbröd eller liknande till blir nog utmärkt.

Nåväl, det kanske finns bättre kombinationer men just nu är jag så sugen så jag hade nog valt Mont D'or till vadsomhelst!
Mattias, för satan!
Jag har fortfarande inte fått i mig någon Mont D'or den här "säsongen". Du fick mig precis att åka till saluhallen...
 

grappa

Medlem
Kött

Sötman i chokladen kan ju ställa till lite problem :)

Borde ju mest ta fram kanterna i vinet.
Det är nog större risk att kakaon i den mörka chokladen ställer till problem, men salt är ju ett bra motmedel.

Jo jag har alltid levt efter att choklad och vin med hög syra (oavsett vilken sort) är svårt att kombinera och blev väldigt förvånad att det funkade så bra.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jo jag har alltid levt efter att choklad och vin med hög syra (oavsett vilken sort) är svårt att kombinera och blev väldigt förvånad att det funkade så bra.
Alltså, på sista tiden har det börjat dyka upp massa "vinprovningar" med vin och smågodis i kombination? Låter vidrigt i mina ögon och jag förstår inte hur det skall kunna bli en succé?
Bland annat hörde jag någon tala om hur bra Ripasso passade med Ferraribilar och geléhallon...
-Skumbananer och "Champagne" var tydligen också något tema för provning.
-Skjut mig någon tänker jag.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jo jag har alltid levt efter att choklad och vin med hög syra (oavsett vilken sort) är svårt att kombinera och blev väldigt förvånad att det funkade så bra.
Ja, teorin säger ju en sak samtidigt som det i verkligheten resulterar i en helt annan upplevelse. :)

Mörk choklad må dock innehålla betydligt mindre socker än andra typer av choklad, men vi är ändå uppe på någonstans mellan 15-25% socker vilket borde ge ganska tydligt utslag mot ett riktigt torrt vin. Brukar hinna med ett 10-tal Choklad&vinprovning (med bara högkvalitativ mörk choklad, Valrhona, Domori, Cluizel etc.) per år och min erfarenhet av vad folk verkar föredra i kombinationen är "torra" röda viner med en anings restsötma, t. ex. Amarone eller generöst fruktiga Kaliforniska.
 

grappa

Medlem
Alltså, på sista tiden har det börjat dyka upp massa "vinprovningar" med vin och smågodis i kombination? Låter vidrigt i mina ögon och jag förstår inte hur det skall kunna bli en succé?
Bland annat hörde jag någon tala om hur bra Ripasso passade med Ferraribilar och geléhallon...
-Skumbananer och "Champagne" var tydligen också något tema för provning.
-Skjut mig någon tänker jag.

Jag tror att vi måste inse att vi inte är målgruppen. :)
 

kayaker

Cyklist
Jo jag har alltid levt efter att choklad och vin med hög syra (oavsett vilken sort) är svårt att kombinera och blev väldigt förvånad att det funkade så bra.
Du kan nog tacka saltet. Jag har provat ett antal röda, relativt tanninstinna viner med "vanlig" mörk choklad utan större framgång för att uttrycka det milt.
Vid provning av grundsmaker ihop med vin så är det f.ö. vanligt att använda choklad med mycket hög (~99%) kakaohalt som representant för beska.
 

Gurto

Medlem
Charkuterier är ju aldrig fel heller. Blanda friskt av det du tycker om - omväxling förnöjer och kan inte spontant komma på något lufttorkat eller någon typ av salami som skär sig mot en Barolo. Släng in en lagrad hårdost för ytterligare omväxling
 

Håkan

Medlem
Något med hög fetthalt, fettet neutraliserar tanninerna i Barolo. Sen om det är hårdost, chark, en grillad köttbit eller nåt annat spelar inte så stor roll.
 
Toppen