Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillverkningsmetoder roséchampagne

Pomerol

Medlem
Jag skulle vilja ha exempel på roséchampagne som fått sin färg från blandning av vitt och rött vin respektive skalkontakt.

Är det några som fortfarande föredrar blandning? Vad blir det för karaktärsskillnader? Lagringspotential? Fördelar respektive nackdelar med de olika metoderna?

Jag hoppas någon på forumet har kunskapen eller i alla fall teorier!
 
SV: Tillverkningsmetoder roséchampagne

Per Stade skrev:
Vi drack Ayala Cuvée Rosé Nature förra lördagen.
Om jag inte minns fel så stod det på etiketten på
baksidan att den innehöll 8% rött vin gjort på Pinot Noir.
http://www.champagne-ayala.fr/en/wines/ ... /index.php
Och den har ingen dosage precis som Ayala Zero Dosage, som
den liknar mycket i smaken. Hustypisk smak?

Den har jag också druckit. Gillade den ganska mycket och den är som du skriver gjord genom att tillsätta rött vin. En annan exempel på detta tillverkningssätt vin är Taittinger Comtes de Champagne Rosé. Jag är faktiskt tveksamt till om jag skulle kunna skilja vinerna åt då ju rosé oftast är en cuveé ändå. Har väl någonstans fått uppfattningen att de flesta roséchampagner görs genom blandning.

Viner som görs via skalkontakt är exempelvis Duval-Leroy Rosé de Saignée (namnet get ju bort metoden här) och Cristal Rosé.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Tillverkningsmetoder roséchampagne

Tack för svaren!

Tar tacksamt emot fler för en kommande provning.
 

CH

Medlem
SV: Tillverkningsmetoder roséchampagne

shorepower skrev:
En annan exempel på detta tillverkningssätt vin är Taittinger Comtes de Champagne Rosé. Jag är faktiskt tveksamt till om jag skulle kunna skilja vinerna åt då ju rosé oftast är en cuveé ändå.

Comtes har ju som jag förstod det ändrat sin blandning från 1995 då de numera har en blandning av CH & PN där 10-15% PN görs till rött som blandas in.
Innan 1995 så var den 100% PN. Om det blandades in rött då eller om den färgades via skalkontakt vet jag dock inte men det finns säkert någon här som vet det bättre.
 

Elvis

Medlem
SV: Tillverkningsmetoder roséchampagne

Grand Siècle Cuvée Alexandra är också gjord genom skalkontakt.
 
Toppen