Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips- och diskussionstråden (Viner rekommenderade av finewines.se) [Arkiverad]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Per Stade

Lege artis
Trådarna "101 Viner du måste dricka innan du dör" och "101 champagner du bör smaka innan du dör" verkar tyvärr ha dött ut.
Kunde inte någon av de duktiga moderatorerna skapa en lista, som går att fylla på av olika medlemmar och som inte blir en lång tråd utan bara en lång lista? Listan skulle förslagsvis vara viner som medlemmar har druckit och gärna rekommenderar.
Det finns säkert många som läser finewines.se men som kanske inte är beredda att direkt gå från viner runt 100:- till 500:- eller mer.
Därför borde listan vara uppdelad i * vardagsviner och dem vi bjuder BiBdrickare på, ** viner, som vi tycker är lite extra och *** viner som ger en upplevelse.
* viner ligger väl i prisklassen 100-200:-, **stjärniga viner 200-500:- och *** däröver eller?
Självklart kan nästan vilket vin som helst, i rätt miljö och rätt sällskap, med rätt mat och vid rätt tillfälle smaka bra eller till och med ge en minnesvärd upplevelse, så gränserna är flytande.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En väldigt bra idé. Jag kan tänka mig att följande kategorier (se nedan) borde funka. Bäst är om den som rekommenderar helt enkelt kopierar hela listan och lägger in sitt vin i rätt kategori, gärna med länk till inköpsställe och/eller pris om möjligt. På så vis kommer alltid aktuell lista finnas som senaste inlägg. Om, eller snarare när, vi har fått ihop tillräckligt många viner så får vi bestämma hur vi bäst förvarar listan på forumet. Vad tycks?

Mousserande viner (0-200 kr)
  • 2009 Graham Beck Blanc de Blancs Brut (6505) 131 kr
  • Hhhhhkkk
Mousserande viner (201 kr och uppåt)
  • dbdbhdh
  • dfdbhdbh
Vita viner, torrt till halvsött (0-200 kr)
  • klkl-k
  • hujkhjk
Vita viner, torrt till halvsött (201 kr och uppåt)
  • fgfghfgh
  • dfdhdhdh
Röda viner (0-200 kr)
  • sdsdfsd
  • sdgsdgsdg
Röda viner (201 kr och uppåt)
  • sfgsfg
  • dghdh
Söta oförstärkta viner (0-200 kr)
  • sfgsdfg
  • dfdfhdfh
Söta oförstärkta viner (201 kr och uppåt)
  • dfgdfgdfg
  • fgfjfj
Starkvin (0-200 kr)
  • dfdhdfh
  • ghjghjghk
Starkvin (201 kr och uppåt)
  • sdsdg
  • sdfsd
Övrigt, typ rosé eller annat som inte passar in...
  • dfgdfg
  • dghdfgh
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men kan alla gå in och redigera listan?
Nej, och det kan tyvärr inte jag påverka. :(

@Anders Landström kanske vet om det går att åstadkomma för en enskild tråd. Annars kan ju vi "admins" administrera databasen, men jag håller med om att det hade varit trevligt om alla kunde fylla på själva. Låt oss först få till en lista så löser sig det säkert efterhand. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kan vi inte få alla att komma med en rekommendation var? Typ ett vin under varje kategori. Och känner man sig inte tillräckligt bevandrad i en kategori så lämnar man den blank!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Budget Goda viner
några viner som är ruggigt goda att dricka nu och som inte är särskilt dyra
2008 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Les Ursules
2008 Frédéric Savart Millésime
2008 Jérôme Prevost La Closerie Fac-simile
Vart får man enklast tag i dom?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Budget Goda viner
några viner som är ruggigt goda att dricka nu och som inte är särskilt dyra
2008 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Les Ursules
2008 Frédéric Savart Millésime
2008 Jérôme Prevost La Closerie Fac-simile
Och tveksamt om dessa bör kallas budget :)

Den billigaste kostar minst 4,6 GB (Graham Becks).
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag är som sagt ingen expert, snarare en glad amatör.
Men om jag ska försöka att göra vad jag kan för att bidra så skulle jag säga såhär;

Röda viner 0-200kr
Pruno
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Bra där!
-Var ju på gång med detta projekt i samband med vinets dag men det dog visst lite. förnämligt att bollen åter är i rullning.

Angående listan så föreslår jag att vi bara kopierar listan från tidigare inlägg, skriver in vårt vin och postar igen, på så sätt blir ju listan ett levande dokument i tråden.
Detta kräver förvisso lite disciplin av alla som postar vilket kanske inte alltid är vår paradgren här på forumet :)

Typ såhär för att exemplifiera lite:
(Och vips, ett vin har tillkommit på listan)

Mousserande viner (0-200 kr)
  • 2009 Graham Beck Blanc de Blancs Brut (6505) 131 kr
  • Hhhhhkkk
Mousserande viner (201 kr och uppåt)
  • dbdbhdh
  • dfdbhdbh
Vita viner, torrt till halvsött (0-200 kr)
  • Clotilde Davenne Bourgogne Blanc (nr 5562) 127:-
  • hujkhjk
Vita viner, torrt till halvsött (201 kr och uppåt)
  • fgfghfgh
  • dfdhdhdh
Röda viner (0-200 kr)
  • sdsdfsd
  • sdgsdgsdg
Röda viner (201 kr och uppåt)
  • sfgsfg
  • dghdh
Söta oförstärkta viner (0-200 kr)
  • sfgsdfg
  • dfdfhdfh
Söta oförstärkta viner (201 kr och uppåt)
  • dfgdfgdfg
  • fgfjfj
Starkvin (0-200 kr)
  • dfdhdfh
  • ghjghjghk
Starkvin (201 kr och uppåt)
  • sdsdg
  • sdfsd
Övrigt, typ rosé eller annat som inte passar in...
  • dfgdfg
  • dghdfgh
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Bra där!
-Var ju på gång med detta projekt i samband med vinets dag men det dog visst lite. förnämligt att bollen åter är i rullning.

Angående listan så föreslår jag att vi bara kopierar listan från tidigare inlägg, skriver in vårt vin och postar igen, på så sätt blir ju listan ett levande dokument i tråden.
Detta kräver förvisso lite disciplin av alla som postar vilket kanske inte alltid är vår paradgren här på forumet :)

Typ såhär för att exemplifiera lite:
(Och vips, ett vin har tillkommit på listan)

Mousserande viner (0-200 kr)
  • 2009 Graham Beck Blanc de Blancs Brut (6505) 131 kr
  • Hhhhhkkk
Mousserande viner (201 kr och uppåt)
  • dbdbhdh
  • dfdbhdbh
Vita viner, torrt till halvsött (0-200 kr)
  • Clotilde Davenne Bourgogne Blanc (nr 5562) 127:-
  • hujkhjk
Vita viner, torrt till halvsött (201 kr och uppåt)
  • fgfghfgh
  • dfdhdhdh
Röda viner (0-200 kr)
  • sdsdfsd
  • sdgsdgsdg
Röda viner (201 kr och uppåt)
  • sfgsfg
  • dghdh
Söta oförstärkta viner (0-200 kr)
  • sfgsdfg
  • dfdfhdfh
Söta oförstärkta viner (201 kr och uppåt)
  • dfgdfgdfg
  • fgfjfj
Starkvin (0-200 kr)
  • dfdhdfh
  • ghjghjghk
Starkvin (201 kr och uppåt)
  • sdsdg
  • sdfsd
Övrigt, typ rosé eller annat som inte passar in...
  • dfgdfg
  • dghdfgh
Ett förslag är ju att @Matlen helt enkelt raderar alla inlägg i den här tråden som inte är kopior av ovanstående mall med tillägg till tidigare lista?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ja, vi får se hur det artar sig, men det är upp till oss att få till det så får vi rensa och fixa efterhand. Tips som inte läggs in under någon kategori ignoreras. :)
Tänkte väl mest att det skulle få tråden att kännas lite mindre rörig och någon som är bara letar runt på nätet efter vintips och stöter på denna tråden behöver inte hålla på att bläddra runt en massa utan det senaste inlägget är hela tiden den aktuella listan.

Behöver ju inte radera meddelandena, utan snarare skapa en tråd för diskussion kring denna tråden och flytta dom dit.
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen