Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på bra viner från Sydamerika önskas

Elvis

Medlem
På söndag bär det av till Brasilien på en jobbresa och det kommer att bli en hel del restaurangbesök. Jag har registrerat alla viner jag druckit i år på CT och har ännu inte provat ett enda vin från Latinamerika. Så... vad ska jag dricka? Finns det något vin i toppklass från Brasilien, till exempel?
 

chambertin

Medlem
På söndag bär det av till Brasilien på en jobbresa och det kommer att bli en hel del restaurangbesök. Jag har registrerat alla viner jag druckit i år på CT och har ännu inte provat ett enda vin från Latinamerika. Så... vad ska jag dricka? Finns det något vin i toppklass från Brasilien, till exempel?
@Vino fino är nog vår bäste consigliere vg sydamerika.
Var i Brasilien i Augusti och kunde konstatera att när det gällde lte högra prisklasser på vin på restaurang så var det Argentinskt som dominerade och en och annan vit Chilenare.
 

Vino fino

Medlem
På söndag bär det av till Brasilien på en jobbresa och det kommer att bli en hel del restaurangbesök. Jag har registrerat alla viner jag druckit i år på CT och har ännu inte provat ett enda vin från Latinamerika. Så... vad ska jag dricka? Finns det något vin i toppklass från Brasilien, till exempel?
Kanske inte i absolut toppklass men det finns en del brasilianskt i skiktet högre mellanklass. Realen har ju halverat sitt värde mot kronan så nu är det riktigt bra valuta därnere. Argentinarna är däremot lite dyrare på plats i Brasilien (vin är undantaget tullfrihet i MercoSur och brassarna försöker skydda sin imhemska produktion).

Var tänkte du hålla till--- Sao Paulo? Jag kan ge lite förslag på vin och restauranger också, om du vill.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Var tänkte du hålla till--- Sao Paulo? Jag kan ge lite förslag på vin och restauranger också, om du vill.

Det blir en dag i Rio och fyra i Sao Paulo. Jag tar gärna emot tips på restauranger i Sao Paulo! Jag har aldrig varit där förut.
 

Vino fino

Medlem
Ska försöka hålla mig kort--- men om vi börjar med vinerna då så utmärker sig brassarna med låg alkoholhalt och viner som släpps färdigmogna. Orsaken är att den inhemska marknaden är så mycket viktigare än den minimala exporten och därför bryr man sig föga om vad Råbert och andra har för preferenser. Typiskt ligger alkoholhalten runt 12% för röda och kvalitetsvinerna brukar vara åtminstone 4-5 år när de släpps. Stilen är definitivt fransk i sin återhållsamhet och svalhet. De flesta franska druvsorterna odlas, och även en del norditalienska och portugisiska. Samtliga är rätt så svala med kallklimatsaromer, dock utan markant hög syra eller gröna tanniner.

Merlot kan vara mycket bra, liksom Bdx-blandningar, liksom de norditalienska sorterna (bl.a Teroldego, Ancellota). Det finns väldigt fin Gamay och Marsellan. En del bra Tannat och Malbec. Stilla vita är halvtrista men de görs mycket bra mousserande, både traditionell metod och Charmat. Man kan inte vänta sig Champagne men i sin stil är de rena, fräscha, med anings högre dosage än fransoserna.

Bra hus enligt mig (för både rött och mousserande vitt): Cordelier, Casa Valduga, Salton, Marco Luigi, Dom Candido, Torcello, Pizzato, Almaunica. Jag passar mig för skrytbygget Miolo som är överskattade och övervärderade prismässigt. Och Chandon Brasil är skrattretande dåligt.

Om jag ska ge bara två exempel som jag tycker du ska prova så är de Cordelier Equilibrium (Bdx-blandning) och Marco Luigi Grande Reserva Brut (champagnekopia).
 

Vino fino

Medlem
Bra restauranger i Sao Paulo: har du bra kontakter och kan gå före i bokningskön så är D.O.M mest känt och tveklöst väldigt bra om man är på El Bulli-humör. Kanske inte ger den riktiga brasilianska upplevelsen av en måltid, men du får internationell haut cuisine med provrör och pipetter i högsta hugg, absolut.

Maní är superhett och mer autentiskt. Modern brasiliansk hög kokkonst. Varmt rekommenderat. Är du sugen på traditionell churrasco (som ju egentligen hör hemma längre söderut, i Rio Grande do Sul där jag bodde), dvs. en buffé med grillat kött, så finns många lokala churrascarias även i Sao Paulo, det är svårt gå fel. Tröttnar du på gigantiska eldstäder, stora svärd och grillspjut och kossackkostymer så är Varanda nog den bästa lyxigare köttkrogen i internationell stil, och där kan du välja argentisk och japansk kossa också.

Man ska inte glömma att Sao Paulo brukar sägas ha bäst sushi utanför Japan (Sao Paulo är den största “japanska” staden utanför Japan). Jun Sakamoto är riktigt riktigt bra. Men även kvarterskrogarna brukar hålla god klass.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bra producenter från Sydamerika värda att hålla utkik efter och som jag själv har provat bra skit ifrån. Argentina för hela slanten, de andra länderna lämnar jag över till andra.

  • Catena Zapata (har blandade erfarenheter, men det är aldrig dåliga viner)
  • Bodegas Benegas (riktigt bra bdx-blends och häftiga CF)
  • Trapiche (håll dig borta från de billigare runt hundralappen bara, plocka gärna de med specifika vingårdslägen, typ Finca Suarez Lastra eller Finca Ambrosia)
  • Bodegas Salentein (har både bra och dåliga erfarenheter, Single Vineyard Plot 21 är dock riktigt bra)
  • Achaval-Ferrer (2012 Quimera på SB är grymt bra i alla fall)
 

Vino fino

Medlem
Just det. Du ville ha det bästa från hela kontinenten också. :)

Almaviva, Seña, Catenas zapata-blandningar, m.fl. kostar numera som Bdx strax under 1:er Cru och smakar också ungefär som dem. Men de är inte kontinentens bästa viner. Det finns massor med bra annat runt trehundra kronor också. Men absolut toppklass?

Från Chile, om du överhuvudtaget kan komma över dem--- egendomen producerar bara 9000 flaskor/år totalt--- så står Aristos La Duquesa (vit) och El Duque (röd) i en klass för sig. Den första hör hemma i det burgundiska toppskiktet av Chardonnay. Den andra är en Cab som jag bara kan jämföra med Latour i stil och klass, fast med helt egna nyanser från sin växtplats.
Från Argentina, om du lyckas hitta dem, ska du välja inte blandningar utan vingårdsspecificerad malbec från Catena, där syskonen La Pirámide och Adrianna Lot 9 nog är världens bästa Malbec (Cahors får ursäkta) i var sin stil.
I samma klass finns numera Cabernet Franc från Zorzal i form av Plantao, helt unik i sitt uttryck av denna druva. Svårt att beskriva hur mycket mer druvkaraktär de lyckas locka fram samtidigt som det hålls friskt och helt balanserat. Om Cheval Blanc fick leva ut sitt rätta jag är jag säker på att han velat bli som Plantao.

Samtliga dessa är helt unika och kvalar in bland världens bästa viner, utan tvekan, just därför att de har en egen profil som inte kunde skapats någon annanstans. Du får räkna med strax under tusenlappen per pava, men det är det värt.
 

Sörplarn

Medlem
Är på plats själv via jobbet, Brasiliens egna viner ger jag inte mycket för, men Luiz Argenta PN och Shiraz är helt ok, även Valduga PN och Shiraz som herr @Vino fino förslår är klart godkända.

Brasiliansk Prosecco här är lite annorlunda mot Italien, Salton är den enda som går att dricka i min värld och fungerar i värmen som slö dricka, all Europisk bubbel kostar tre gånger priset och sällan märkvärdiga.

Något som är kul är att man hittar Argentiskt vin med ålder här, och Malbecs med ålder är trevliga att sörpla på.

Brasilianare som är vinkännare dömer själva ut sitt egna och säger Argentina, Uruguay samt Chile, vilket man även ser i butikerna, Grand Cru heter en Vinkedja och finns i både Sao Paulo och Rio, OBS använd Google translate då de knappt pratar engelska, vifta med händerna fungerar fint det med.

Har restaurangen ingen vinkyl köp ej då det garanterat är överkokt, ta då istället en chopp färsköl.

Det bryggs flitigt, Nol heter det lokala bryggeriet och ligger i Niteroi strax utanför Rio, man kan även besöka det om man har tid över.

Skriver från telefon.
 

Jesper

Medlem
Då restauranger gällande Sao Paulo täcks in bra enligt ovan så ger jag några tips för Rio:

Roberta Sudbrack: http://www.robertasudbrack.com.br/
Lasai: http://www.lasai.com.br/

Gällande (sydamerikanska) viner så har vid ett par tillfällen haft med mig Nicolas Catena Zapata (2005 som "bonusvin") då vi provat vin och detta utan mat m.m. och då har det inte direkt gjorts några frivolter angående detta vinet MEN när jag i somras grillade lite T-bone steak med mina föräldrar och öppnade upp en flaska på nytt så var väldigt nöjd med den. Kontentan är väl kanske att man inte skall prova tre flaskor per skalle vid provningar samt att mat och sammanhang gör sitt till... Drack även en 100% syrah chilenare vid namn Montes Folly (2011) på nyår som jag gillade mycket (intressant att dricka en (bra) syrah då det mesta annat från regionen är så fokuserat på malbec och cabernet sauvignon).
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Lite återkoppling kanske är på sin plats.

Det blev tyvärr mer öl och sprit under resan och bara ett vin: Emiliana Coyam Los Robes 2011, en blend av alla möjliga druvor, bland annat Syrah (39 %) och Carmenere (32 %). Det här var på en nattklubb så jag gjorde inga noteringar annat än att det var ett bra vin. Jag noterade också att nattklubben skrivit ut Parkerpoäng för alla viner på vinlistan.

Jag får säkert anledning att åka tillbaka till Brasilien i jobbet och då hoppas jag få möjlighet att prova lite mer vin och fine dining.
 
Toppen