Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på bra Vita lagringsviner

Winerer

Medlem
Som rubriken lyder, behöver lite tips på bra vita viner som jag kan lagra. Inga direkta preferenser. Tack! :)
 

Vino fino

Medlem
Som rubriken lyder, behöver lite tips på bra vita viner som jag kan lagra. Inga direkta preferenser. Tack! :)
Generella rekommendationer på distrikt/typer eller vill du ha konkreta enskilda exempel? Handlar du på Monopolet eller får näthandlare vara med och leka? Prisklass?
 
Trådskapare
Winerer

Winerer

Medlem
Generella rekommendationer på distrikt/typer eller vill du ha konkreta enskilda exempel? Handlar du på Monopolet eller får näthandlare vara med och leka? Prisklass?
Hade varit perfekt med konkreta exempel. Däremot inte ett måste utan distrikt/ område är också bra nog. Handlar mest på systemet, men näthandlare får vara med såklart. Prisklassen är väl upp till 1 000kr flaskan.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Torr Riesling - Georg Breuer Rüdesheim Berg Schlossberg - det mest lagringskrävande torra vinet i Breuers sortiment. Även många andra torra Riesling från Tyskland och Alsace mår bra av att lagras, men det här är verkligen i lagringsstil.
Halvtorr Riesling - Riesling Auslese från Mosel, alla bra producenter - de klassiska halvtorra är klart långlivade.
Chablis Grand Cru, inte minst Les Clos, och även bättre Chablis Premier Cru - bl.a William Fèvre är en riktigt trevlig producent (och går att få tag på), men även den brett distribuerade J M Brocards viner i högre klass mår bra av lagring.
Vit Bourgogne från Côte de Beaune räknades en gång i tiden som lagringsviner, men förekomsten av förtida oxidation ("premox") gör att jag känner mig tveksam till att ge en sådan rekommendation idag. Chablis är inte helt befriat från premox, men klart mindre drabbat, därav rekommendationen ovan.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vita torra från Loiredalen inte bara står sig generellt mycket bra vid lång lagring, de bra vinerna utvecklas också ofta till det mycket bättre. Personliga favoriter är Sancerre, Pouilly-Fumé och Muscadet de Sèvre et Maine.

Japanska viner på den gröna, tusenåriga, inhemska druvan Koshu tål också generellt ålder och utvecklas väl vid lång lagring. Jag har stött på "ex-Chateau" som är över 30 år.

Det är bara att plocka och (vänta och) njuta!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Söta och halvsöta viner ger dig ett ändå större spelrum.
Personligen kan jag rekommendera Sauternes och Mosel Riesling, Spätlese och uppåt.
...icket att förglömma alla de underbara Muscat-viner som produceras tvärs genom de varmare delarna av Europa...
 

chambertin

Medlem
Hade varit perfekt med konkreta exempel. Däremot inte ett måste utan distrikt/ område är också bra nog. Handlar mest på systemet, men näthandlare får vara med såklart. Prisklassen är väl upp till 1 000kr flaskan.
Det första jag kommer på är Riesling GG från Schäfer-Frölich, von Winning och Bürklin-Wolf (finns på SB och t.ex på Atomwine).

Om du kan tänka dig att infoga söta vita i din lagringsstrategi så skulle jag rekommendera Sauternes/Barsac från -01, -05, -07, -09, -10, -11 och -13. Slott att hålla koll på är t.ex de Fargues, Rieussec, Suduiraut, Climens, Coutet, Raymond-Lafon, Lafaurie-Peuyraguey m.fl..

Det finns ju gott om Chardonnay som är mer eller mindre lagringsbart och som ryms under ditt pristak.
I Chablis tänker jag t.ex på viner från Raveneau, Drouin, Fèvre m.fl.
I Bourgogne finns det massor men några favoriter är Domaine Leflaive, Henri Boillot bara för att nämna några.
Från Nya Zealand så är Felton Road absolut ngt att leta rätt på.

Glöm inte dom torra vita Bdx-vinerna från t.ex Fieuzal och Smith Haut Lafite.

Har utelämnat USA pga okunskap och vit Loire pga att jag inte är så förtjust i torr Chenin Blanc ( dom går utmärkt att lagra dock )
Andra på forumet kan säkert fylla på där.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
En Sec ifrån Montlouis eller Vouvray +20års vila blir aldrig fel !
förslag på producenter tror jag inte behövs ;)
 

Per Stade

Lege artis
Chablis Grand Cru, inte minst Les Clos, och även bättre Chablis Premier Cru - bl.a William Fèvre är en riktigt trevlig producent (och går att få tag på), men även den brett distribuerade J M Brocards viner i högre klass mår bra av lagring.
Vit Bourgogne från Côte de Beaune räknades en gång i tiden som lagringsviner, men förekomsten av förtida oxidation ("premox") gör att jag känner mig tveksam till att ge en sådan rekommendation idag. Chablis är inte helt befriat från premox, men klart mindre drabbat, därav rekommendationen ovan.

Mina erfarenheter och kunskaper är rudimentära jämfört med @vintomas, @chambertin och många andras här på forumet.
Det äldsta vita vinet jag har druckit var en "Y" från 70-talet som var kraftigt oxiderad. Och skall jag vara ärlig så föredrar jag sherry framför oxiderat vitt vin.
Många chabliser från olika årgångar har jag druckit men aldrig tyckt att någon äldre än 6-8 år har varit någon höjdare.
Om jag vill ha ålder på vitt vin så föredrar jag champagne.
 

Vino fino

Medlem
Till ovanstående goda exempel skulle jag vilja lägga till några stycken. Det finns många andra (vit Rioja, Soave, Albariño, etc etc) där individuella exemplar också tål lagring men jag ger några vattentäta förslag snarare än skott från höften. Om du söker på nedanstående ord på SB:s hemsida så får du upp det som finns.

(Från Loire): Bonnezeaux, Coteaux du Layon
(Från Rhone): Condrieu
(Från Australien): Eden Valley Riesling, Clare Valley Riesling, Hunter Valley Semillon
(Från Österrike): dyra exemplar av Riesling och Grüner Veltliner
(Från Ungern): Tokaji
Håller 15+ år i bra källare. Condrieu är dött fram till 10-12 år, sen börjar det hända grejor. Resten har en mer linjär progressiv utveckling.

Personligen tycker jag att lanseringsdatum är en mycket viktig faktor innan köp (det hittar du här http://vininfo.org/index.yaws), kanske den enskilt viktigaste. Du vill inte köpa vin för egen lagring som redan stått länge på hylla eller hos leverantör under dåliga förhållanden.

Satsa på nyligen lanserade, fräscha viner så att du själv styr över parametrarna. Det är din plånbok som belastas, så du vill ha maximal kontroll över lagringsprocessen och minimera andras påverkan. Har flaskan naturkork, skruva av foliet och inspektera korken med snoken och blicken innan du lägger ned vinet i källaren. Det är surt att vänta 15 år på något som var förstört från början. Misstänker du defekt kork, lämna tillbaka eländet omedelbums.

Sist men inte minst: registrera allt i Cellartracker. Om du inte redan är användare så förstår du snabbt värdet när du väl har lagt in dina viner.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
(Från Rhone): Condrieu
Håller 15+ år i bra källare. Condrieu är dött fram till 10-12 år, sen börjar det hända grejor. Resten har en mer linjär progressiv utveckling.
Här måste jag lägga till att det är en klart udda rekommendation. Det är normalt vit Hermitage och bättre vita Châteauneuf-du-Pape, framför allt de med mycket Roussanne, som räknas som de lagringsdugliga vita Rhônevinerna. (Ja och så Château-Grillet, men det vinet passar ju numera inte in under prislappen ett papp, och det är knappast värt sitt pris.)
Jag menar inte att Condrieu omöjligen kan lagras, men de är i huvudsak DYA-viner - "drink youngest available". Att däremot betrakta lagring av Condrieu som ett "vattentätt" tips gör mig oerhört förvånad! Knappast ens Condrieu-producenterna själva ser väl på appellationens viner i stort på det sättet?
Jag hade inte med några vita Rhôneviner alls på min lista, trots att jag gillar dem, därför att a) det är lite smal smak, och b) de har alla lite svårförutsägbar mognadskurva, som du också är inne på.
 

ChristianB

DipWSET
Jag har inte heller hört talas om att Condrieu skulle vara lagringsbart, det var lite nytt. Min erfarenhet av dem är något begränsad (vilket i och för sig tillgången också är) men första gången jag sprang på begreppet Condrieu och Viognier i samma mening så var det med rekommendation att helst dricka det som fatprov i producentens källare. ;)

Det skulle å andra sidan vara väldigt intressant att prova en Condrieu med +15 år i bagaget! Vad är det som händer där, enligt dina tankar, Vino Fino?
 

Vino fino

Medlem
Jag borde för ordningens skull tagit med Chateau-Grillet också, men det ser man sällan på våra breddgrader och volymerna är minimala.

Avseende lagringspotentialen är detta möjligen en utbildningsfråga, men inte så kontroversiell tycker jag. I "min" skola fick jag lära mig att dricka antingen ung eller gammal Viognier, men inga medelålders. Dvs. det som rekommenderas av Cuilleron, Chateau-Grillet (och säkert flera, har inte gjort kollat). Därmed inte sagt att simplare Viognier håller, men om vi pratar Condrieu och om vi pratar med folk som gillar lagrad Chardonnay i toppklass så tror jag inte det blir några besvikelser.

Efter något tiotal år släpper den där blommiga oljigheten helt och det blir ett nötigt, fylligt och komplext vin. Lite som lagrad Meursault fast utan syran och mera kryddig gul-röd frukt. Jag kan utan förbehåll varmt rekommendera långlagring (om man har goda lagringsförhållanden förstås). Ett fantastiskt vin som kan stå upp mot mera exotisk haute cuisine, särskilt om det är skaldjur och asiatiska kryddor inblandade.

Drack i somras Cuillerons Chaillets '01 och den var i toppform.

Ni får väl dra igång ett vininferno i Hufvudstaden så ska jag ta med mig lite riktig Condrieu i rätt ålder.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag borde för ordningens skull tagit med Chateau-Grillet också, men det ser man sällan på våra breddgrader och volymerna är minimala.

Avseende lagringspotentialen är detta möjligen en utbildningsfråga, men inte så kontroversiell tycker jag. I "min" skola fick jag lära mig att dricka antingen ung eller gammal Viognier, men inga medelålders. Dvs. det som rekommenderas av Cuilleron, Chateau-Grillet (och säkert flera, har inte gjort kollat). Därmed inte sagt att simplare Viognier håller, men om vi pratar Condrieu och om vi pratar med folk som gillar lagrad Chardonnay i toppklass så tror jag inte det blir några besvikelser.

Efter något tiotal år släpper den där blommiga oljigheten helt och det blir ett nötigt, fylligt och komplext vin. Lite som lagrad Meursault fast utan syran och mera kryddig gul-röd frukt. Jag kan utan förbehåll varmt rekommendera långlagring (om man har goda lagringsförhållanden förstås). Ett fantastiskt vin som kan stå upp mot mera exotisk haute cuisine, särskilt om det är skaldjur och asiatiska kryddor inblandade.

Drack i somras Cuillerons Chaillets '01 och den var i toppform.

Ni får väl dra igång ett vininferno i Hufvudstaden så ska jag ta med mig lite riktig Condrieu i rätt ålder.
Låter som poesi i mina öron att få slippa just den där oljiga blommigheten. I mina sinnen registreras det på samma våglängd som parfymerad äldre dam, och sådana smakar jag helst inte heller på.

Ser mckt fram mot att du tar med dig ngn hit till Japan. Vore mckt trivsamt!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Låter som poesi i mina öron att få slippa just den där oljiga blommigheten. I mina sinnen registreras det på samma våglängd som parfymerad äldre dam, och sådana smakar jag helst inte heller på.

Ser mckt fram mot att du tar med dig ngn hit till Japan. Vore mckt trivsamt!
Jag hittade inga inoljade äldre damer i din flaska Condrieu senast. :confused: Jag gissade Chardonnay från USA primärt på den innan du gav mig de magiska hjälporden, "låg syra" och "blommig". Vad var det för årgång, förresten?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag hittade inga inoljade äldre damer i din flaska Condrieu senast. :confused: Jag gissade Chardonnay från USA primärt på den innan du gav mig de magiska hjälporden, "låg syra" och "blommig". Vad var det för årgång, förresten?
2011 La Doriane från Guigal.
Jag tyckte nog att den parfymerade rumpan var i bredaste laget för min smak...
 
Toppen