Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på bra Vita lagringsviner

Gurto

Medlem
Det beror nog mest på vem man frågar och vilkent vin det är. De flesta PX blir ju tex märkbart bättre efter en 50 års lagring, eller så.

Fast man behöver ha bra dåligt färgseende för att kalla en PX-sherry för vitt vin ;) Borde kallas motsatsen: svart vin.

Att kalla Olorosso och Amontillado vitt går jag med på - även för de som är mörkare. Men har aldrig hört någon förorda flasklagring för dessa.
 

sunqan

Vinös
Fast man behöver ha bra dåligt färgseende för att kalla en PX-sherry för vitt vin ;) Borde kallas motsatsen: svart vin.

Att kalla Olorosso och Amontillado vitt går jag med på - även för de som är mörkare. Men har aldrig hört någon förorda flasklagring för dessa.

Px är väl en grön druva? (Cellartracker gånget är snabba på attplocka bort röda px-viner)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Avseende lagringspotentialen är detta möjligen en utbildningsfråga, men inte så kontroversiell tycker jag.
Tja, jag vet många som provat mogna vita Rhôneviner ofta och i princip aldrig gillat dem. Jag gör det som sagt, men generellt är jag mer förtjust i Roussanne och Marsanne än Viognier, och jag brukar nästan alltid öppna något med bättre syra snarare än en rhônare. Vill jag ha något oljigt blir det ofta en Alsace-Gewurz istället.

Eftersom det var fråga om tips tycker jag att man ska vara övertygad om att man åtminstone gillar unga vita Rhôneviner innan man börjar lagra upp dem i några mängder. Upptäcker man att man generellt inte gillar oljighet och låg eller i bästa fall medelhög syra i det unga vinet, är det nog föga troligt att man uppskattar detsamma i kombination med nötighet och mognadsaromer.

Det hyggligt många finvindrickare i stort har emot vita Rhôneviner brukar den låga syran. En av de bättre gamla vita Hermitager jag provat i sällskap med många andra som också gillade den, var Chevalier de Sterimberg 1996 (provad 2013, har jag för mig). 1996 var nämligen en årgång med ovanligt hög syra även i Rhônedalen, och inte bara i Champagne som ju utgör origo i finewines.se:s koordinatsystem. ;)

Ni får väl dra igång ett vininferno i Hufvudstaden så ska jag ta med mig lite riktig Condrieu i rätt ålder.
Jag har faktiskt själv tre flaskor gammal Condrieu (Rostaing La Bonnette, 1997 resp. 1999) som ligger och skräpar, med ursprung i en blandpost som i övrigt bestod av Côte-Rôtie av ungefär samma ålder, men har inte hittat något tillfälle att göra mig av med dem. Tänkte nog mer på någon gratisprovning av högrisk-källarrester än ett vinferno eller någon vinklubbsprovning till nettopris. :) Låter som att jag kunde byta bort dem mot något ungt och friskt till en bra växelkurs om jag hittar en spekulant med rätt inställning. :rolleyes:

Mogen Beaucastel Roussanne VV ser jag däremot som en klar vinferno-kandidat bland vita rhônare, har några flaskor som nog behöver väntas ut i några år till för att jag ska vara lite mer säker på att de är inne i "zonen".
 

Gurto

Medlem
Px är väl en grön druva? (Cellartracker gånget är snabba på attplocka bort röda px-viner)

Ja, PX är grön men att kalla det vitt vin är, i mina ögon, lite bakvänt. Sen kan man sätta det i sin kontext - denna tråds frågeställning: Om någon frågar mig om tips på bra vita viner skulle i alla fall jag aldrig nämna PX-sherry. Även om jag tycker det är gott.

Sen var det ju också tal om Madeira - har fått lära mig att det inte händer speciellt mycket vid flasklagring. Händer ju knappt något om man låter flaskan stå öppen i flera månader.

Men jag kanske har fel och blir i så fall gärna rättad.
 

gece

Man vänjer sig.
24e april ska väl 1994 Viña Tondonia Gran Reserva Blanco dyka upp... den behöver väl kanske inte mer lagring (även om den torde klara av det) men det är ju trevligt att ha nåt i väntan på att allt det andra blir drickfärdigt.
 

Gurto

Medlem
24e april ska väl 1994 Viña Tondonia Gran Reserva Blanco dyka upp... den behöver väl kanske inte mer lagring (även om den torde klara av det) men det är ju trevligt att ha nåt i väntan på att allt det andra blir drickfärdigt.

94:an har ju funnits i BS länge:
http://www.systembolaget.se/72893
Ett väldigt häftigt vin för övrigt (för att det är så speciellt och annorlunda ...och gott också för den delen :) )
 

gece

Man vänjer sig.
Mitt senaste personliga inköp som jag hade tänkt följa över åren är f.ö. en låda med 2013 Felton Road Block 2 Chardonnay. Ett bra vin från en bra producent från ett bra år i kiwiland. Lillbrorsan Bannockburn borde nog även den klara av ett par år på rygg.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag kan inget hehe
Det finns en vits i att iaf läsa en bok om litteraturhistoria innan man söker in till Universitetets kurs i Litteraturhistoria. Samma sak att man bör kunna lite svenska innan man söker in till universitetets kurs i svenska.

Om jag refraserar: Varför läser du inte några böcker och surfar runt lite på Wikipedia innan du ställer frågor? Det skulle absolut ge betydligt mer för dig. Vi som redan läst någon bok har ju alltid saker att hämta ur en frågestund, medan ignoramus ju tyvärr saknar något att häfta upp kunskap och guldkorn på.

Men, njut du av ditt :)
...så njuter jag av mitt :)


Eller om man ställer frågan: vad tycker du är värt att dricka?
 

ZQT

Medlem
Det finns en vits i att iaf läsa en bok om litteraturhistoria innan man söker in till Universitetets kurs i Litteraturhistoria. Samma sak att man bör kunna lite svenska innan man söker in till universitetets kurs i svenska.

Om jag refraserar: Varför läser du inte några böcker och surfar runt lite på Wikipedia innan du ställer frågor? Det skulle absolut ge betydligt mer för dig. Vi som redan läst någon bok har ju alltid saker att hämta ur en frågestund, medan ignoramus ju tyvärr saknar något att häfta upp kunskap och guldkorn på.

Men, njut du av ditt :)
...så njuter jag av mitt :)


Eller om man ställer frågan: vad tycker du är värt att dricka?

Nja ok, det var väl lite att ta i...

Jag har läst ett par kurser i dryckeskunskap på universitetsnivå men är fortfarande student så budgeten är som sagt begränsad vilket innebär att min möjlighet att pröva allt jag vill, också är begränsad.

Läser en hel del, både digitalt och analogt och har lite idéer såsom Chablis och Bourgogne när det kommer till vita att lagra. Dock finns det tvetydiga historier om huruvida vita viner från Bourgogne klarar av någon längre lagring. Hade jag, med obegränsad budget, fått välja ett vitt vin att lagra hade det blivit d'Yquem, såklart, men jag tycker vanliga vita är knepigare. Till vardags dricker jag Chablis eller Bordeaux på vita sidan och Rhone på röda sidan, mellan 100 och 150 spänn flaskan vilket ni tycker är piss men det är ok för mig.

Men eftersom kunskapen är bristfällig, har jag valt att vända mig till er.
 

ChristianB

DipWSET
Du är ju redan inne på Chablis; jag tycker de är alldeles utmärkta att köra på för det ringa priset! Några hundralappar ger ju en 1er Cru och ytterligare 100 kr så är det ju Grand Cru. :) Vita Bdx har jag mindre koll på men det finns ju en del exemplar för 200-300 kr som utan problem kan mysa lite i källaren!

Mycket beror ju på hur länge du vill låta dem ligga (om jag missat det i tidigare inlägg så beklagar jag! :p )?
 

ZQT

Medlem
Du är ju redan inne på Chablis; jag tycker de är alldeles utmärkta att köra på för det ringa priset! Några hundralappar ger ju en 1er Cru och ytterligare 100 kr så är det ju Grand Cru. :) Vita Bdx har jag mindre koll på men det finns ju en del exemplar för 200-300 kr som utan problem kan mysa lite i källaren!

Mycket beror ju på hur länge du vill låta dem ligga (om jag missat det i tidigare inlägg så beklagar jag! :p )?
Ingen Bourgogne då? :eek:

Tidshorisont: minst fem år, ingen max-gräns!
 
Toppen