Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på bra Vita lagringsviner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nja ok, det var väl lite att ta i...

Jag har läst ett par kurser i dryckeskunskap på universitetsnivå men är fortfarande student så budgeten är som sagt begränsad vilket innebär att min möjlighet att pröva allt jag vill, också är begränsad.

Läser en hel del, både digitalt och analogt och har lite idéer såsom Chablis och Bourgogne när det kommer till vita att lagra. Dock finns det tvetydiga historier om huruvida vita viner från Bourgogne klarar av någon längre lagring. Hade jag, med obegränsad budget, fått välja ett vitt vin att lagra hade det blivit d'Yquem, såklart, men jag tycker vanliga vita är knepigare. Till vardags dricker jag Chablis eller Bordeaux på vita sidan och Rhone på röda sidan, mellan 100 och 150 spänn flaskan vilket ni tycker är piss men det är ok för mig.

Men eftersom kunskapen är bristfällig, har jag valt att vända mig till er.
Nu far du med förutfattade meningar. Min personliga jakt är att hitta dryckljom under 300kr. Vägrar betala mer! Och som student jagade jag ihop ett gäng som hjälpte mig finansiera skwättar av allt från Latour, Mouton och Le Pin från '82, bgn från '64 osv. (Idag är just exakt DETTA dock lite svårare.) Vi njöt alla storligen och tillsammans!

Bra att du kommer med kunskap. Din är faktiskt bredare och djupare än mångas på detta forum. Tro mig!

Det produceras så otroligt mycket bra vin idag som är utanför de kända varumärkenas estrad, men som (blint) levererar lika bra eller bättre än finpaketeringarna. (Det finns dock Amazonas med plonk!) 2009 Chateau Montus (slår de flesta Bdx på käften utan att skämmas), Clos de Gat Chardonnay (klappar fint de finaste vita Bgn:er på huvudet) 1999 Chateau Musar stökar bort det mesta röda i blinda kraftmätningar, PN från Österrike, Nya Zeeland och flera odlare från USA levererar viner som gör Bgn till "blush-wines". Osv.

Som student har du absolut möjligheten dricka det bästa Världen har att erbjuda vad gäller viner. Kräver bara lite hemläxa, mod i barm och morskhet. Glöm aldrig att de flesta röda viner över 100-lappen presterar bättre än 10.000kr-Petrus från usla årgångar.

Glöm aldrig att det ju alltid är svårt för alla normala studenter att köpa Les Grand Marques. Men, i ärlighetens namn: VAD skall du med dem till? De är ju inte bättre, bara dyrare... (Glesa undantag finnes.)

Oavsett: ut å njut som zatingen! :blyg:
 

gece

Man vänjer sig.
mellan 100 och 150 spänn flaskan vilket ni tycker är piss men det är ok för mig
Nu är kanske jag lite av en plebej jämfört med vissa medlemmar, men om vi på klassiskt finewines.se-manér sträcker oss liiiiite över vadhelst för prisspann som nyss nämnts, så brukar en stabil favorit landa mellan 150-200 papas - Domaine Tissot Arbois Sélection. Inget som direkt behöver lagring men de smaknoter jag sett runt om antyder att fem år ska funka fint, och den har även storasyskon (diverse chardonnayer, Vins Jaunes, Château Chalon etc) om man vill kliva upp en/flera kvalitetsnivåer. Finns ej på bolaget nu men det brukar komma ett släpp på senvår/försommar så håll ögena öppna. En varning utfärdas dock, detta är inget för mesar. ;)
 

Per Stade

Lege artis
Enligt min smak bör chablis inte lagras mer än 5-6 år. De blir oljiga och tappar fräscheten och syran, vilket är det jag uppskattar mest.
 

sunqan

Vinös
Det finns en vits i att iaf läsa en bok om litteraturhistoria innan man söker in till Universitetets kurs i Litteraturhistoria. Samma sak att man bör kunna lite svenska innan man söker in till universitetets kurs i svenska.

Om jag refraserar: Varför läser du inte några böcker och surfar runt lite på Wikipedia innan du ställer frågor? Det skulle absolut ge betydligt mer för dig. Vi som redan läst någon bok har ju alltid saker att hämta ur en frågestund, medan ignoramus ju tyvärr saknar något att häfta upp kunskap och guldkorn på.

Men, njut du av ditt :)
...så njuter jag av mitt :)


Eller om man ställer frågan: vad tycker du är värt att dricka?

hmmm. vilken sida vaknade herrn på idag då ?-)

dilemmat med frågeställningen är att det handlar om "vilket vin tror du idag att du kommer tycka var värt att dricka om 10-15 år".

och jo - jag gillar bouillabaisse - förlåt... beujolais från Moulin-a-vent med åtminstone dryga 10-talet år under korken, och det har jag gjort de senaste 20 åren, typ... fast då var det mest av misstag att det låg så länge :)

vita viner värda att lagra - chablis grand cru, eller många bordeauxer. viner som måste lagras - många bordeauxer (framför allt sånt som har hög syra), men även sydfranska rousanne behöver lagras för att bli av med parfymen. och mycket annat. det gäller bara att hitta de viner man tycker blir bättre av att lagras, och då även övertyga sig själv om varför man tycker det...
 

ChristianB

DipWSET
Ingen Bourgogne då? :eek:

Tidshorisont: minst fem år, ingen max-gräns!
Hade det varit för ett halvår sedan hade jag absolut sagt det, men nu när det pratats mycket om premox och Bggne i samma mening så börjar jag undra. Jag måste läsa in mig lite mer i det där... Någonstans läste jag att man kanske inte skulle ge sina Bggne-flaskor mer än 5-10 år innan man i alla fall provade dem, men visst finns det undantag! Jag tror att det behövs mer efterforskning. :)

För Chablis är det ju lugnt, enligt egna upplevelser. Provade en 89a respektive en 91a på magnumflaskor för några månader sedan och även om 89an var för gammal så var 91an riktigt lysande! :D
 

ZQT

Medlem
Har förstått att magnum är att föredra om man ska lagra iaf, har fått för mig att det är främst ang. Champagne men VARFÖR ger just magnumflaskor potentiellt bättre lagring? Mer av vinet som går ihop med varandra i den större flaskan? Relativt mindre exponering mot syre? Detta kan ni!

@StefanAkiko
@sunqan
@Per Stade

Med risk att gå från ämnet, men de exempel som ni nämner som inte finns på systembolaget, vilken importör brukar ni utgå från att handla från?

@ChristianB
@gece
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har förstått att magnum är att föredra om man ska lagra iaf, har fått för mig att det är främst ang. Champagne men VARFÖR ger just magnumflaskor potentiellt bättre lagring? Mer av vinet som går ihop med varandra i den större flaskan? Relativt mindre exponering mot syre? Detta kan ni!

@StefanAkiko
@sunqan
@Per Stade

Med risk att gå från ämnet, men de exempel som ni nämner som inte finns på systembolaget, vilken importör brukar ni utgå från att handla från?

@ChristianB
@gece
Skulle ju kunna vara för att det ryms mer vin i en magnumflaska, och man helt enkelt bara blir gladare av en sådan flaska :)
Men, det kan dock debatteras minst lika innerligt som olika förslutningar. För, man måste ju tänka så. För vad blir skillnaden mellan en halvbutelj med stelvin och en magnum? Det blir väl nära lika? Kan man gissa... Typ...
 

Per Stade

Lege artis
Har förstått att magnum är att föredra om man ska lagra iaf, har fått för mig att det är främst ang. Champagne men VARFÖR ger just magnumflaskor potentiellt bättre lagring? Mer av vinet som går ihop med varandra i den större flaskan? Relativt mindre exponering mot syre? Detta kan ni!

@StefanAkiko
@sunqan
@Per Stade

Inte en susning.


Skulle ju kunna vara för att det ryms mer vin i en magnumflaska, och man helt enkelt bara blir gladare av en sådan flaska :)


Det är alltid för lite i en vanlig flaska även känd som halvmagnum.
 

ChristianB

DipWSET
Har förstått att magnum är att föredra om man ska lagra iaf, har fått för mig att det är främst ang. Champagne men VARFÖR ger just magnumflaskor potentiellt bättre lagring? Mer av vinet som går ihop med varandra i den större flaskan? Relativt mindre exponering mot syre? Detta kan ni!

@StefanAkiko
@sunqan
@Per Stade

Med risk att gå från ämnet, men de exempel som ni nämner som inte finns på systembolaget, vilken importör brukar ni utgå från att handla från?

@ChristianB
@gece
Rent generellt handlar det väl om förhållandet mellan mängden vin och mängden gas i flaskhalsen. Nu vet jag inte riktigt hur det är med skruvkapsyler men en vanlig kork har ju ett visst genomsläpp av syre så ett litet gasutbyte sker ju där. Ju mer vin man har gentemot mängden syre som tar sig in i flaskan, desto långsammare kommer förändringarna att ske. En snabb googling gav mig dock bara ett teoretiskt svar om att magnumbuteljer ger några år extra, på sin höjd fem, medan det också spekulerades lite om huruvida den långsammare förändringen i en magnum ger annorlunda utveckling jämfört med en standardbutelj.

Jag har bara köpt magnumbuteljer utomlands när jag fått tillfälle. Någon sida att beställa ifrån förutom SB har jag inte sett. Däremot fick jag fram att det säljs Chablis 1er på magnum från 2012 hos SB, men det är med kollikrav på 6 flaskor. http://www.systembolaget.se/7154
2012 var ett rätt bra i Chablis, svalt och fint. Min upplevelse av året jämfört med 2013 är att syran är skarpare i 2012orna, även om de antagligen kräver några år på rygg innan de faller mig i smaken. :) Jag har lagt undan några vanliga flaskor med sikte på 10 år, både 1er Cru och Grand Cru.
 

ZQT

Medlem
Rent generellt handlar det väl om förhållandet mellan mängden vin och mängden gas i flaskhalsen. Nu vet jag inte riktigt hur det är med skruvkapsyler men en vanlig kork har ju ett visst genomsläpp av syre så ett litet gasutbyte sker ju där. Ju mer vin man har gentemot mängden syre som tar sig in i flaskan, desto långsammare kommer förändringarna att ske. En snabb googling gav mig dock bara ett teoretiskt svar om att magnumbuteljer ger några år extra, på sin höjd fem, medan det också spekulerades lite om huruvida den långsammare förändringen i en magnum ger annorlunda utveckling jämfört med en standardbutelj.

Jag har bara köpt magnumbuteljer utomlands när jag fått tillfälle. Någon sida att beställa ifrån förutom SB har jag inte sett. Däremot fick jag fram att det säljs Chablis 1er på magnum från 2012 hos SB, men det är med kollikrav på 6 flaskor. http://www.systembolaget.se/7154
2012 var ett rätt bra i Chablis, svalt och fint. Min upplevelse av året jämfört med 2013 är att syran är skarpare i 2012orna, även om de antagligen kräver några år på rygg innan de faller mig i smaken. :) Jag har lagt undan några vanliga flaskor med sikte på 10 år, både 1er Cru och Grand Cru.

Ok, låter rimligt. Får dock inte upp vinet du länkade, eller får "tekniskt fel", kanske jag som gör något fel..?

@sunqan Bra tanke.
 

grappa

Medlem
Min hypotes om vitt och lagringsbart (förutom söta viner) är "hög syra" ger lagringsmöjlighet. Dvs Chardonnay, Chenin Blanc, Sauvignon Blanc och Riesling funkar oftast. Stämmer detta enligt era erfarenheter?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min hypotes om vitt och lagringsbart (förutom söta viner) är "hög syra" ger lagringsmöjlighet. Dvs Chardonnay, Chenin Blanc, Sauvignon Blanc och Riesling funkar oftast. Stämmer detta enligt era erfarenheter?
Jag brukar tänka att så länge det finns mycket intensitet (koncentration) och struktur så brukar det ha en chans att överleva tidens tand. :) Men visst, hög syra är garanterat en av flera parametrar som är viktiga på samma vis som socker. Syra och socker kan ju dock justeras (tillsättning av vinsyra eller socker) och inte räcker väl det för att göra vinet lagringsbart?
 

grappa

Medlem
Jag brukar tänka att så länge det finns mycket intensitet (koncentration) och struktur så brukar det ha en chans att överleva tidens tand. :) Men visst, hög syra är garanterat en av flera parametrar som är viktiga på samma vis som socker. Syra och socker kan ju dock justeras (tillsättning av vinsyra eller socker) och inte räcker väl det för att göra vinet lagringsbart?
Intressant. Om det som kallas struktur/intensitet är smakämnen som kan med tiden kemiskt omvandlas till andra smakämnen så borde resonemanget hålla. Frågan är om socker eller syra är en förutsättning för processen eller ett konserveringsmedel? Varför är tex enklare Gewurztraminer inte bra för lagring medan de bästa Gewurztraminer funkar riktigt bra?
 
Toppen