Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på Champagne för max 300 kr som ger en 90-plus-upplevelse?

magnum

Epernay, Frankrike
Äh, låt mediumwines.se dricka sin Graham Beck i fred - à chacun son goût!

Vad gäller trådens tema, så rekommenderar jag att köpa bra småodlarchampagner på plats hos producenten. Eftersom det finns småodlare som säljer till "nästan grossistpris", går det i flera fall att komma ner till cirka halva priset mot Sverige. ≈ € 32 räcker således långt. Enda problemet är hur man får hem alla flaskor till Sverige...
Jag bidrar med mitt strå: Pierre Moncuit Grand Cru BdB NV, som med lite tur kan fås för 300 riksdaler utanför Svedala. 91+. Har allt det jag gillar med Le Mesnil.

Om någon bad mig välja mellan fyra pavor Moncuit eller en pava ekfatslagrad oxbuljong med champinjonstänk (ni vet vilken jag pratar om) är valet lätt. Här har är det den rena Le Mesnil som pratar, utan störande moment, och utan en etikett som kostar skjortan.
Vilken är detta?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Oxbuljong!!! Har du provat nån Krug nyligen (bas 2005 eller yngre)?
Om du gillar Mesnil vore det kul om du kunde prova en Turgy 2008.
 

Vino fino

Medlem
Oxbuljong!!! Har du provat nån Krug nyligen (bas 2005 eller yngre)?
Om du gillar Mesnil vore det kul om du kunde prova en Turgy 2008.
Det var ett tag sedan jag drack Krug, det ska villigt erkännas. Efter LMVH:s skamliga marginalhöjningar blir det alltmer sällan. Men jag trodde de var bättre förr? Folk gnäller ju på att de har blivit sterila.

Turgy ska jag prova, tack för tipset. Jag älskar Moncuit och Cazals men Turgy har jag aldrig druckit (mig veterligen).
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det var ett tag sedan jag drack Krug, det ska villigt erkännas. Efter LMVH:s skamliga marginalhöjningar blir det alltmer sällan. Men jag trodde de var bättre förr? Folk gnäller ju på att de har blivit sterila.

Turgy ska jag prova, tack för tipset. Jag älskar Moncuit och Cazals men Turgy har jag aldrig druckit (mig veterligen).
Krug har väl bytt lite filosofi man försöker/gör fräschare och renare champagner.Vinerna tillbringar kort tid i ekfat man har städat och bytt ut en massa tankar i källaren. Men håller med dig om priset det känns lite fel. Ser fram emot dina TN på Turgy.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag vill inte gärna svära i champagnekyrkan...:)

Men det är den som Jeffrey Archer brukade servera till sheperd's pie. (Bubblets karaktär av oxbuljong funkar briljant till köttfärsstuvningen).
Drack Krug GC i onsdags som var deg 2013 - Garanterat oxbuljongsfri.
Men full av sköna hasselnötter, lite krutrök och fantastik gul frukt.
Visst ung men harmonisk syra och en koncentration som är svår att härma.
AAAAHH..........Krug är gott!!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
6 viner varav 2 är kända och provade av flera av deltagrna. Det blir inte så mkt blindprovning det.
Sant, upplägget blir ju någorlunda känt, så helblint ur ett tekniskt perpektiv blir det ju aldrig, men vinerna som väljs skall vara okänt, men det krävs såklart att det blir viner som tillhör toppen inom valt tema.

"Helblint" syftar mer på att de som deltar varken får prata med varann, delta vid upphällning och val av vin samt avlägga ett skriftligt omdöme innan avtäckning. Utöver detta så kan man ju välja hur temabaserad provningen skall vara såklart. Jag är absolut med på att köra helt temalöst, både högt och lågt. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Äh, låt mediumwines.se dricka sin Graham Beck i fred - à chacun son goût
Jag tycker inte att Graham Becks billiga standardcuvée håller måttet i en provning med toppbubbel. Förstår inte varför detta mediokra vin i klass med en hyfsad standardskumpa tas upp i samband med provning av toppvin (jag har aldrig gett den mer än 88p, vilket inte räcker om du frågar mig)?

2005 Arras Grand Vintage är däremot ett toppbubbel som lär göra bra ifrån sig i detta sammanhang tror jag. En helt annan liga. Graham Becks toppbubbel kan också kvalificera sig (speciellt om vi lyssnar på de samlade intrycken på forumet och inte mig), därefter finns det ju riktiga dräparbubbel från Nya Zeeland och USA också som skulle kunna passa.

Förresten, vad gillade du bäst i Umeå av de som dracks blint, det var ju trots allt en liknande provning med viner från världens alla hörn?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Förresten, vad gillade du bäst i Umeå av de som dracks blint, det var ju trots allt en liknande provning med viner från världens alla hörn?
...då jag tyvärr var rejält förkyld, så jag har inte brytt mig om att kommentera annat än att det var väldigt trevligt.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
...då jag tyvärr var rejält förkyld, så jag har inte brytt mig om att kommentera annat än att det var väldigt trevligt.
Men, vilket gillade du bäst i dina förkylningsångor?

Kanske är det läge att köra en frisk repris i Göteborg? Det hade varit trevligt. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men det är den som Jeffrey Archer brukade servera till sheperd's pie. (Bubblets karaktär av oxbuljong funkar briljant till köttfärsstuvningen).
Oxbuljong? I smaken? Alltså en väldig massa umami??? Hur hamnade den där i så fall????? Bland vita viner har jag möjligen fått detta intryck enstaka gånger av Pinot Gris och Chenin Blanc. Champinjonerna har jag däremot inget att invända emot, de är ju en mognadston i Chardonnay med och utan bubblor, och i många andra vita.

Men jag trodde de var bättre förr? Folk gnäller ju på att de har blivit sterila.
Jo, det var en del klagomål efter bytet av etiketter 2004 om att de gamla var bättre, men jag kan inte påstå att jag hört särskilt mycket om detta på senare år. Jag tror att detta beror på en kombination av basårgångar i toppklass (1995 och 1996) i de sista släppen med de "gamla" etiketterna, och att Krug behöver tid på flaska för att blomma ut. De får numera lite längre tid på korken innan de säljs än förr, så det är faktiskt lite lättare än förr att dricka nyinköpt Krug. (Jag föredrar i och för sig att ge dem mer tid, och det gäller inte minst de med högsyraårgångar som bas.)
Så under några år efter etikettbytet 2004 är det inte så förvånande att de gamla alltid "outperformade" de nya - en del av dem hade bättre basårgångar och de hade alla fått sin nödvändiga mognad.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men, vilket gillade du bäst i dina förkylningsångor?

Kanske är det läge att köra en frisk repris i Göteborg? Det hade varit trevligt. :)
(1) ja var f-n är de anteckningarna måntro? De har ju inte hamnat i min "att blogga om"-hög...
(2) det tycker jag absolut att ni ska göra, men jag tror inte att jag är intresserad. Jag åker gärna till Götet om det vankas provning av unika viner, men knappast för ett event av detta slag. Jag har inget behov av att övertyga folk med annan smak än jag om att tycka bättre om A än B. (Vilket faktiskt är något annat än att tipsa personer om att jag tycker att A är bra, och att många som provat mycket föredrar A framför B - detta är grunden för de provningar och kurser som jag lägger rätt mycket tid på att ordna.) Av dina skriverier här att döma har du en bred men något annorlunda smak än jag (bl.a. mindre förkärlek för svala områden och större tolerans för hög alkoholhalt?), och du provar uppenbarligen tillräckligt mycket för att ha kunnat bestämma dig för vad du gillar och inte.
Jag provar blint tillräckligt ofta (framför allt i AuZone) för att veta hur jag presterar under sådana omständigheter = ibland rätt bra och ibland helt ute och cyklar, bättre på vitt än rött, men på en bra dag precis tillräckligt för att klara Munskänkarnas 3-betygsprov.
 

Vino fino

Medlem
Oxbuljong? I smaken? Alltså en väldig massa umami??? Hur hamnade den där i så fall????? Bland vita viner har jag möjligen fått detta intryck enstaka gånger av Pinot Gris och Chenin Blanc. Champinjonerna har jag däremot inget att invända emot, de är ju en mognadston i Chardonnay med och utan bubblor, och i många andra vita.


Jo, det var en del klagomål efter bytet av etiketter 2004 om att de gamla var bättre, men jag kan inte påstå att jag hört särskilt mycket om detta på senare år. Jag tror att detta beror på en kombination av basårgångar i toppklass (1995 och 1996) i de sista släppen med de "gamla" etiketterna, och att Krug behöver tid på flaska för att blomma ut. De får numera lite längre tid på korken innan de säljs än förr, så det är faktiskt lite lättare än förr att dricka nyinköpt Krug. (Jag föredrar i och för sig att ge dem mer tid, och det gäller inte minst de med högsyraårgångar som bas.)
Så under några år efter etikettbytet 2004 är det inte så förvånande att de gamla alltid "outperformade" de nya - en del av dem hade bättre basårgångar och de hade alla fått sin nödvändiga mognad.
Ja, det där med oxbuljong är väl en överdrift. Men rejält matig är/var Krug i alla fall, enligt mitt tycke, med ganska kryddiga övertoner. Bra grejor men mer korrekt prissatt vid 69 pund som det "alltid" kostade på den gamla goda tiden innan LMVH började talla på allt.

Oxbuljongen kanske har försvunnit på senare tid? Jag har hört en hel del gnäll (konstant alltså, inte bara vid etikettsbytet) från före detta Krugfantaster, gamla bekanta från UK, som klagar på att det har blivit alldeles för strömlinjeformat och barnanpassat.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
(1) ja var f-n är de anteckningarna måntro? De har ju inte hamnat i min "att blogga om"-hög...
(2) det tycker jag absolut att ni ska göra, men jag tror inte att jag är intresserad. Jag åker gärna till Götet om det vankas provning av unika viner, men knappast för ett event av detta slag. Jag har inget behov av att övertyga folk med annan smak än jag om att tycka bättre om A än B. (Vilket faktiskt är något annat än att tipsa personer om att jag tycker att A är bra, och att många som provat mycket föredrar A framför B - detta är grunden för de provningar och kurser som jag lägger rätt mycket tid på att ordna.) Av dina skriverier här att döma har du en bred men något annorlunda smak än jag (bl.a. mindre förkärlek för svala områden och större tolerans för hög alkoholhalt?), och du provar uppenbarligen tillräckligt mycket för att ha kunnat bestämma dig för vad du gillar och inte.
Jag provar blint tillräckligt ofta (framför allt i AuZone) för att veta hur jag presterar under sådana omständigheter = ibland rätt bra och ibland helt ute och cyklar, bättre på vitt än rött, men på en bra dag precis tillräckligt för att klara Munskänkarnas 3-betygsprov.
Men herregud, vad har jag gjort?! Min personliga smak är fullständigt irrelevant i denna diskussion (rött favoritvin; CF från Loire är en vintyp jag gillar mycket bland annat), det är forumets smak blint som är intressant och att uppmuntra folk till att ha ett öppet sinne kring vin (jag brukar inte såga bra Champagne förutom vid vissa undantag, men jag tycker ofta det är dyrt. Vita viner behöver oftast vara svala för att attrahera mig, både med eller utan bubblor).

Trist att du inte vill komma och känner behov av att spela ut 3-betygskortet, som inte har ett dyft med personlig smak att göra, utan enbart blir ett uttryck för någon form av "auktoritet" i detta sammanhang. :(
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Trist att du inte vill komma och känner behov av att spela ut 3-betygskortet, som inte har ett dyft med personlig smak att göra, utan enbart blir ett uttryck för någon form av "auktoritet" i detta sammanhang. :(
Jaha, så kan man ju tydligen uppfatta det om man är inställd på det humöret. Det var dock en ganska illvillig tolkning tycker jag.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jaha, så kan man ju tydligen uppfatta det om man är inställd på det humöret. Det var dock en ganska illvillig tolkning tycker jag.
Jag kanske är lite extra känslig för att känna mig underminerad för tillfället och blev säkerligen orättvis om ditt uppsåt var annat. Förlåt i så fall.

Det är inte lätt att försöka bidra med högt i tak på forumet alla gånger (vilket jag försöker bidra med i alla fall). Ibland känner jag mig väldigt utsatt för starka åsikter, vilket jag upplever blir extra tydligt när ämnet handlar om Champagne, då det finns en väldigt stark kärna av fans här på forumet som alltid backar upp i bakgrunden vilket gör att det är lätt att känna sig ensam i diskussionen.

Jag förstår dock att det kan bli tröttsamt att behöva "försvara" något mot ständig kritik, men det är ju lite det vi har forumet för - just för diskussion och utbyte av tankar utan att spela ut oss mot varann eller antyda att olika smakpreferenser är olika fina eller ens antyda att vissa åsikter är mer värda än andra om eller när så är fallet.

Vi alla vill ju dricka fantastiskt vin oberoende av etikett eller ursprung, håller du med?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Finewines eller Mediumwines. Antalet inägg har ökat och även olästa för egen del.

Oavsett så hålls det på traditionen att avvika från ämnet.:rolleyes:

Odlarskumpa är definitivt mest pang per pistoler. Eric Rodez från Ambonnay (PN-land) är mitt tips. Gör även bra BdB. André Jaquart är en annan potent odlare som dessutom finns på SB.

Eric Rodez BdN definitivt +90.

Vad gäller helblind provning så är jag på!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Finewines eller Mediumwines. Antalet inägg har ökat och även olästa för egen del.

Oavsett så hålls det på traditionen att avvika från ämnet.:rolleyes:

Odlarskumpa är definitivt mest pang per pistoler. Eric Rodez från Ambonnay (PN-land) är mitt tips. Gör även bra BdB. André Jaquart är en annan potent odlare som dessutom finns på SB.

Eric Rodez BdN definitivt +90.

Vad gäller helblind provning så är jag på!
Tipsad av @karl_ek sitter jag i skrivande stund med ett glas av André Jacquart Grand Cru Blanc de Blancs 2007. Strålande bra. Mycket fat, rejält djup och en hög intensitet. Men drar ju mer åt en vit Bourgogne än klassisk Champagne. :)
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Min idé om en ren småodlarprovning för att skilja agnarna från vetet föll tydligen för döva öron... Med så många spännande odlare som dykt upp i denna tråden så borde det ju bli en sjuhelsikes provning... Om sen Cuvee de Graham Beck är med gör mig inget, men främst hade det varit kul att få testa nya småodlare som jag inte provat. Jag kan ombesörja att ta med de flesta vinerna på min förslagslista.

Kanske när krutröken lagt sig, annars får jag väl orda en själv på neutral mark i den småländska Fritzl-källaren :)
 
Toppen