Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på Champagne Jerobaum-size

Jerobaum

Medlem
Vi anordnar en trevlig middag med ett gäng som besökte fäviken magasinet i vintras. Middagen är 22 april så det är gott om tid :)
Vi ska inhandla en Champagne i Jerobaum-storlek och undrar nu om tips. Lite osäker kring pris men den bör ju kunna gå på ca 2000-2500kr.
 

MartinE

Medlem
Jeroboam? ;)

Franska vinlistan säljer just nu Paul Déthune Extra Brut för 1 495 kr! Det är en trevlig champagne och då får ni dessutom pengar över till annat!

http://shop.franskavinlistan.com/merinfo.php?kampanj=6&retur=/viner.php&artikel=632&f=size

Utbudet på SB (beställningssortimentet) är tyvärr ganska skralt, om man inte vill ha en storhuschampagne. Min erfarenhet är dessutom att flera av dessa flaskor inte finns i lager hos importören, varför en beställning bara leder till frustration... Mitt bästa tips (utöver ovanstående) är att du vänder dig till den importör som tar in den champagne du gillar och frågar om den finns tillgänglig på jeroboam och om de kan ta hem den till dig!
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Utbudet på SB (beställningssortimentet) är tyvärr ganska skralt, om man inte vill ha en storhuschampagne. Min erfarenhet är dessutom att flera av dessa flaskor inte finns i lager hos importören, varför en beställning bara leder till frustration...
Jag tror att chansen är rätt stor att t.ex. Vingruppen har sina produkter i lager, eftersom de har en restaurangprislista som tar upp samma flaskor + några större. Som om du vill köpa Louis Roederer för 2095 kr så lär du få tag på den. Tycker Roederer NV är bättre än Taittinger NV, och när jag provade en treliters-Roederer för ett par år sedan var den snäppet upp från 75 cl-flaskan, som sig bör.

Men Paul Déthune till ett lägre pris tycker jag trots allt låter som en bättre deal än någon av dessa två!

Men framför allt, undvik Moët & Chandon för 2725 kr och Veuve Clicquot för 3055 kr. Standard-Moët är rejält överprissatt även i 75 cl, och borde absolut inte kosta mer än Roederer i något format. Men LVMH verkar ju råna de som vill ha stora flaskor, jämfört med andra producenter!
 

Elvis

Medlem
Franska Vinlistan har dessutom Vilmart Grand Cellier på jero även om den inte är listad på deras hemsida. Vilmart har två non-vintage och det här är den (klart) bättre av de två. Du får kontakta FVL och fråga hur snabbt de kan få hem den. Den blir mitt grundtips.

Annars skulle jag kontakta Ward Wines och fråga om de har någon Pol Roger Brut Réserve på jero i lager. Det borde de väl ha!? Den kostar bara 1725 kr i beställningssortimentet vilket jag tycker är ett fyndpris!
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Tack för tips! Hade glömt detta och tar i tag i det nu :confused:
Hoppas jag hinner få hem innan den 22/4
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Slå en signal till Franska Vinlistan - de kan säkert skaka fram en Legras & Haas på magnum, om inte annat.
Fasiken också, fick svar idag:
Hej Max

Kul att du frågar oss om Jero.
Tyvärr kommer vi inte att kunna leverera till den 21 april.
Vi har inga leveranser denna veckan pga påsken.
Sorry.
Med vänlig hälsning
Team Franska Vinlistan

Blir att tänka om. @vintomas LR trodde du fanns på lager? ska ringa dem och fråga
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Det blev en Louis roederer 2095kr. Tycker deras NV är bra så det kommer nog gå hem

Vi har 10 rätter med matchande vin. Vi lagar allt själva. Kommer bli en blöt kväll :) reunion Dinner för oss som besökte fäviken magasinet i december
 
Toppen