Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på dricka från Birka Cruises

jlp1

Medlem
Hej

Ska åka på en Birkakryssning och då ska det ju köpas hem lite flytande varor också.
Har ni några tips som är prisvärda?
Har själv tittat på: Clos de 'Oratoire des papes som ligger en hundring billigare än i land vet inte årgång men gissar på 2012.

Eller ser ni något annat gott som verkar prisvärt, främst rött är intressant.
http://multi.mediapaper.nu/?PubId=32713CFD03713457FD210EC0CCB5593C

/Jonas
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Mycket sprit där, och inte direkt ett jätteinspirerande urval av viner...
På bubbelsidan tycker jag Lanson Gold Label (d.v.s. årgångsvarianten) är mest intressant till aktuellt pris, nog mer intressant än Pommery Grand Cru, men Lanson brukar framför allt vara för den som vill lagra sina flaskor. (Gissningsvis är det 2004 som gäller.) Gaston Chiquet är en bra producent, synd att de bara har instegsvinet.
Generellt är det svårt att uttala sig om övriga viner utan att veta årgång.
- Château Bernadotte kan vara helt OK om man gillar Bordeauxer åt det lite tuffare hållet, även om de numera kanske inte är fullt så retro som förr. Är det 2010 ska man självklart slå till, men är det 2011 känns det inte lika nödvändigt, och är 2012 är det kanske som gäller.
- William Fèvre är alltid bra på Chablis-sidan. Domaine W. Fèvre är dock bättre än de som det inte står "Domaine" på, lite oklart för Montmains (Petit Chablis tror jag inte finns i Domaine-version).
- Bra pris på Mas La Plana och Celeste för den som gillar sådant.
- Mycket fascinerande att de har ett vin från Luxemburg, passar inte riktigt ihop med det övriga urvalet! Krier är faktiskt en bra producent (en av de oberoende producenterna i ett land där typ 60% av produktionen går via ett jättekooperativ), så priset ser bra ut. Stilen lär vara helt torr och lite åt det strama hållet.
- Selbach-Oster (ser ut som ett bra pris för en Kabinett trocken från en producent på den nivån) och Philipp Kuhn är båda bra producenter.
- Sarga Borhaz är väl andraetiketten till Disznókő som jag minns det, men vinerna brukar vara helt OK, så det är nog ett vettigt pris för en 5-puttig Tokaji Aszu.
 
Trådskapare
jlp1

jlp1

Medlem
Tackar för ett väldigt uttömmande svar med mycket tips, hade siktet inställt på en 6-pack av chateauneuf du pape, men det lutar nog mer åt en gott och blandat påse istället.
 

kayaker

Cyklist
Rätt OK pris på Le Serre Nuove och, att döma av etiketten, så är det Domaine William Fèvres Chablis 1er Cru Montmains från egna druvor eftersom det verkar stå "Domaine" på etiketten.
 
Trådskapare
jlp1

jlp1

Medlem
Zacapa Rom 21 år, bästa jag druckit. Köp en sån oavsett om du gillar Rom eller inte ;)
23-årig t.o.m. Jo den är faktiskt en favorit tillsammans med Eldorados 15 och 21-åriga.

Annars kan jag berätta att det var 2009:an av Bernadotten och 2012 av papen. Så det åkte ner en drös av varje i korgen.
 

Gurto

Medlem
23-årig t.o.m. J

Njae, det är den äldsta andelen som är 23-årig (vad jag har läst är genomsnittsåldern 6-7 år) då det handlar om en solera.

Det jag inte fattar och som jag inte hittar någon förklaring på är hur man kan märka ut en solera på det viset? Då en solera hela tiden fylls på så blir ju den äldsta andelen ett år äldre för varje år. För sherry anger man väl normalt startåret som en indikator på hur gammal en solera är? Vilket ju känns som det mest logiska.

Kan någon förklara hur man gör/tänker när man kallar sin solera för 23-årig år efter år?
 

Vino fino

Medlem
Njae, det är den äldsta andelen som är 23-årig (vad jag har läst är genomsnittsåldern 6-7 år) då det handlar om en solera.

Det jag inte fattar och som jag inte hittar någon förklaring på är hur man kan märka ut en solera på det viset? Då en solera hela tiden fylls på så blir ju den äldsta andelen ett år äldre för varje år. För sherry anger man väl normalt startåret som en indikator på hur gammal en solera är? Vilket ju känns som det mest logiska.

Kan någon förklara hur man gör/tänker när man kallar sin solera för 23-årig år efter år?
Jo, det är väl precis som du säger att den allra största delen av exempelvis RZ (som anges som en solera med rom "mellan 6-23 års lagring") är lite drygt 6 år gammal. Någon har sagt att visst finns det 23-årig rom i en RZ, åtminstone en tesked...

Rent logiskt om de begränsar sig till högst 23 år måste de då tömma soleran (golvraden längst ned) när rommen däri blivit (teoretiskt) maximalt 23 år och sedan utrangera de faten för att inte överskrida maxåldern.

Rom är rom och sherry är sherry. D.O Jerez har (gudskelov) ett strikt regelverk. Vissa andra gör hur de vill, och det är för all del inte begränsat bara till romfabrikanter.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jo, det är väl precis som du säger att den allra största delen av exempelvis RZ (som anges som en solera med rom "mellan 6-23 års lagring") är lite drygt 6 år gammal. Någon har sagt att visst finns det 23-årig rom i en RZ, åtminstone en tesked...

Rent logiskt om de begränsar sig till högst 23 år måste de då tömma soleran (golvraden längst ned) när rommen däri blivit (teoretiskt) maximalt 23 år och sedan utrangera de faten för att inte överskrida maxåldern.

Rom är rom och sherry är sherry. D.O Jerez har (gudskelov) ett strikt regelverk. Vissa andra gör hur de vill, och det är för all del inte begränsat bara till romfabrikanter.
Men om det är en Solera kan man väl inte ta bort en årgång den är väl redan iblandad, eller?
 

Beo

Medlem
Marknadsföring då gäller det att läsa det finstilta. Läste en gammal Kalle Anka för lilleman och där gör fabror Joakim kalkonpastej. Proportionerna är 50/50, kalkon/elefant. Dvs en kalkon och en elefant. Lilleman förstod inte riktigt det roliga för han tyckte att man inte ska äta elefanter.
 

Vino fino

Medlem
Men om det är en Solera kan man väl inte ta bort en årgång den är väl redan iblandad, eller?
Beror lite på vad man menar med solera, vi har ju sett här med hjälp av @Per Stade att exempelvis Zapaca kallar sitt system för solera ("We use a unique Sistema Solera, based on a Spanish tradition developed over 500 years ago to age sherry.") trots att det inte följer några traditioner och bara berör 6% av total produktionsvolym. Men om du menar riktig solera, alltså EU-reglerad, så visst kan du "ta bort" en årgång om tömmer de lägsta faten och därmed dödar alla spår av solerans första årgång.

I praktiken gör man inte det om man inte ska avsluta den enskilda soleran helt eller kassera vinet. Reglerna tillåter bara 33% tömning per fat per år om soleran skall upprätthållas. Så vill du försäkra dig om att en specifik årgång försvinner får du stänga ned soleran. Men årgång är egentligen ointressant i riktig solera, det är ju blandningen som gör det. Och vad gäller bestämmande av minimiålder används i Jerez kol 14 och masspektrometri när man klassar VORS, dvs. ganska långt från romfabrikanters och stureplansdamers väldigt generösa ramverk för begreppet "ålder"...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Marknadsföring då gäller det att läsa det finstilta. Läste en gammal Kalle Anka för lilleman och där gör fabror Joakim kalkonpastej. Proportionerna är 50/50, kalkon/elefant. Dvs en kalkon och en elefant. Lilleman förstod inte riktigt det roliga för han tyckte att man inte ska äta elefanter.
Kan nog inte annat æn att hålla med båda parter, ja, roligt men, ja, jag är också lite tveksam till att äta elefanter.

-Av ren nyfikenhet, Det måste ha varit en vällagrad vintage Kalle där det fortfarande äts elefanter?
Man måste väl nästan tillbaka på 70-talet för att det fortfarande var helt PK att är utrotningshotade djur? :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det där systemet är ju lätt att lära sig i huvudet ;) ...A och B går till C som sedan går till D för att sedan, tillsammans med mer av A, gå till E som sedan... Får spara länken och skicka när någon frågar om Zacapas solera nästa gång :D Tack @Per Stade
Flödesschemat påminner rätt mycket om en typisk Storm P.-teckning!
idea2.gif
 

Per Stade

Lege artis
Beror lite på vad man menar med solera, vi har ju sett här med hjälp av @Per Stade att exempelvis Zapaca kallar sitt system för solera ("We use a unique Sistema Solera, based on a Spanish tradition developed over 500 years ago to age sherry.") trots att det inte följer några traditioner och bara berör 6% av total produktionsvolym.

Såg ingenstans att det bara var 6% av produktionen, men däremot att det tog 6 år. Det där med 23 år är nog som @Emanuel skriver: en liter 6-åring och 1 ml 40-åring.
Själv har jag druckit såväl Solera 23, XO, Reserva Limitada 2013 och Etiqueta Nigra.
Ron Zacapa Solera 23 är den sötaste i min mun, även om XO ska ha mycket högre sockerhalt enligt uppgift (rena likören!). Limitada 2013 och Etiqueta Nigra är torrare och jag skulle nog sätta Limitada främst.
 

Vino fino

Medlem
Såg ingenstans att det bara var 6% av produktionen, men däremot att det tog 6 år.
Nu ger de ingen indikation på fatstorlek, men allt annat lika så ligger 6,25% av volymen i Solera. ("Zacapa has a complex of warehouses that hold more than 160,000 barrels of rum. In one of them some 10.000 barrels are stacked four to six levels high in the style they use in Spain for the Sherry’s [sic]").

Ska väl tillägga att jag själv gillar Zapaca, 23'an ingår i mitt hems standardsortiment. Däremot gillar jag inte hänvisningen till sherry, den kan de gott sluta upp med.
 
Toppen