Tips på goda sallader önskas!

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av R.P, 29 juni 2009.

1. R.P

R.P Medlem

Nu är det sommar och vrålvarmt, man är ganska sugen på lätta och kallar rätter, gazpacho hinkas det litervis av just nu, man sig också på på att svänga ihop kyckling och tonfisksallad, men med risk för att tröttna så skulle jag vilja ha nya recept på goda och enkla sallader, även dressingar!

2. SUPRA

SUPRA Bäst

SV: Tips på goda sallader önskas!

Caesar sallad ska jag äta ikväll :D Det är gott.

3. R.P

R.P Medlem

Den är inte dum, men jag tror att jag kört den lite väl mycket...

4. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Man kan ju alltid svänga ihop en skön nicoise med oliver, halstrad tonfisk och pocherat ägg.

Det är gott!

5. R.P

R.P Medlem

Bra tips, med god anchovis (eller sardeller som svenskar kallar den salta), kan nog bli en sån ikväll faktiskt. :)

6. chambertin

chambertin Medlem

Brukar ofta göra en sallad med lätt grillade/halstrade pilgrimsmusslor som fått några stänk lime och tryffelojla innan grillningen.
    Salladen är blandade olika sallader och ruckola men gärna en hel del maché.
    Som dressing/sås till så har jag ofta ngt baserat på crème fraiche och smaksatt med riven parmesan och lime och lite lite vitlök och några droppar honung för att få lite sötma.

7. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Jag som så sent som i fredags letadeefter mitt standardrecept på gazpacho! Kan du dela med dig av ditt?

Själv så serverar jag en hel del sallader med serranoskinka, olika bönor och äkta mozarella m m.

8. R.P

R.P Medlem

Tryffelolja och prilgrimsmusslor låter briljant! Aldrig gjort dom så tidigare.

Har inte det exakta receptet här men ska ordna det...förra året så gjorde jag nästan alltid gazpachon själv, hittills i år så har latheten gjort att jag köpt färdig, den färdiga är faktiskt väldigt bra, dessutom har man en 4-5 olika att välja mellan i butik.

Nåt sånt här är receptet, grovt höftat ;)

Tomater 5-8 st (beroende på storlek)
    Grön paprika 1 st
    Vitlök 1 klyfta
    Vinäger (jag använder sherry) 0,5 dl
    Olivolja, en hel del, men som du själv önskar
    Bröd, som man blöter, ungefär insidan av en halv baguette
    Cirkus 0,5 liter vatten, eller is om du tänkt äta den direkt (mängd beroende på hur lös du vill ha den)
    Bra med salt, snåla inte

Mixa allt, sila så den blir helt slät. Sen finst det hur många olika recept som helst, en del använder gurka eller/lök i också, jag hoppar dock det. Många hoppar också brödet, som sagt så finns det hur många varianter som helst.

9. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Det var ju just det, i alla färdiga som finns att köpa så är det mjöl i dem, en ingrediens jag inte klarar av dessvärre. Ser att du har bröd i den du gör själv, mitt recept var utan bröd - jag får leta vidare här hemma efter det. Finns det ett brödfritt recept i församlingen här så hojta till!

10. R.P

R.P Medlem

Jag kan hålla med, den jag köper färdig tar jag alltid utan bröd, men när jag gör den själv så blir den så krämig och bra om man har bröd i den.

11. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Tack för receptet iaf, säkert ngn annan här som kan ha nytta av det.

Har bara funnit en färdigmix att köpa i affären och den hade bröd, får leta recept tror jag.

12. R.P

R.P Medlem

Finns det inte färdig gazpacho på tetra i Sverige, det är lite konstigt. Egentligen kan du ju använda vilka grönsaker som helst i stort sett, glöm bara inte vitlök, vinäger och olivolja. Tomat är såklart ett hett tips att inkludera. ;)

13. anders

anders Medlem

På ett av mina stamhak kör de en råbiff i soppan. Blir både gott och matigt. Är man riktigt händig gör man som haket gör, slänger ett stekt vaktelägg och lite kaviar på toppen. Mumsigt.

14. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

I Mattias Dahlgrens kokbok finns ett recept på Biffsallad med nobisdressing som är en stor favorit. Den gör jag minst en gång i månaden och senast i går faktiskt.
    http://www.panorstedt.se/templates/Pris ... x?id=22505

Idag testar jag en kyckling och mangosallad från boken Under Valnötsträdet.

15. vintjej

vintjej Medlem

16. chambertin

chambertin Medlem

Ikväll blev det en sallad med fetaost och oliver. Lite fantasilöst men allt fanns hemma inklusive salladen som det finns massor av i trädgården just nu.
    Drack en källarsval Spätburgunder från Pfalz till det men den var inte så kul.

17. anders

anders Medlem

Tyska rödviner är sällan kul.

18. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Har just gjort gazpacho!

6-8 pers

4 stora tomater
    1 gurka
    1 lök (jag tog knipplök denna gång)
    1 grön paprika
    2-3 vtlöksklyftor
    3 ägg
    ett par stänk cayenne, eller annat starkt (jag tog thailändsk torkad chili denna gång)
    0,5 dl vinäger (man kan tydligen ta sherry om man vill)
    0,5 dl olivolja
    2,5 dl tjock tomatjos
    salt och nymalen peppar

Skär alla grönsakerna i bitar, även vitlöken, kör i matberedaren.
    Tillsätt olja, vinäger ägg, cayenne, tomatjosen, salt & peppar.

Ställ in i kylen - lägg i isbitar före serveringen - toppa med bladpersilja eller ngt annat. Kan (!) serveras med brödkrutonger.

19. R.P

R.P Medlem

Det där receptet lät väldigt intressant, blev den bra? När jag skrev sherry tidigare så menade jag sherryvinäger, det gjorde förmodlingen du också men bara för att förtydliga, eller stod det att man kan använda sherry i ditt recept?

20. weezer

weezer Medlem

Jag kör alla mina grönsaker i råsaftcentrifugen, det blir grymt bra, kan jag rek.

Dela sidan