Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

tIps på IGP viner

Filar på en vinprovning där det ska provas nedklassade alt viner som görs på druvor/tillveerkningsmetoder som gör att de inte får klassas som tex AOC i Frankrike eller DOC i italien.

Vilka viner kan slåss mot betydligt mer erkända namn?
 
La Stoppa är en känd (ökänd?) vattendelare hemmahörande i Emilia-Romagna som gör viner av det lite skitiga snittet men med mycket karaktär, kan vara kul att slänga upp i en blindprovning


Kanske deras paradvin, färdiglagrad blend på Barbera och Bonarda. Har druckit årgången två gånger och tyckte det var lika bra båda gångerna, riktigt öppen och härligt surkörsbärig samt med mogna jordiga toner; lagom brettig och ingen fenolisk eller överdrivet reduktiv karaktär (*bland mina flaskor, wink wink)


Producenten Pacina är en liknande historia med en lite specialtagning på Chianti Classico, Sangiovese med spår av udda lokala druvor. Har köpt på mig vinerna men dock ej prövat än
 

Ozric

Medlem
Jag är inte säker på om denna faller inom ramen, men jag tror det.

Pinot noir från nere i sydvästra Frankrike, i en appelation som heter Madiran. Fast AOC-reglerna för Madiran innefattar inte pinot noir, så jag antar att denna är IGP?

 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Producenten Les Vins de Vienne (ett samarbete mellan tre kända Nordrhône-producenter) producerar viner i norra utkanten av Rhône, norr om de befintliga AOPerna (såsom Côte-Rôtie) men i områden som har lång vintradition, flera är IGP Collines Rhodaniennes. Om de nu passar in i det du frågar efter, det här är klassiska nordrhôneare men utanför appellationsgränsen.
Flera Rhône-producenter producerar "budget-Viognier" som är Vin de France (eller möjligen IGP i något fall) från icke-AOP-vingårdar vid sidan av Rhônedalen (eftersom Condrieu är dyrt).
Zind-Humbrechts Zind är en Vin de France eftersom det görs på en blandning av Chardonnay och Auxerrois. I Alsace tillåts Chardonnay bara i AOP Cremant d'Alsace inte i de stilla AOP Alsace-vinerna. I Alsace finns ingen IGP-region, så vinet blir Vin de France. (Kuriosa om Zind: vinet har ett Z istället för en 2:a i årgången, så t.ex. 2019 heter Z019. Det var för att Vin de Table, föregångaren till Vin de France, inte tilläts ha årgång på etiketten. Då blev årgången, omkodad med Z istället för 2, en del av vinnnamnet. Numera får Vin de France ange både årgång och druvsort, men Z-H har behållit namngivningen av årgångarna.)
Har för övrigt druckit en Chardonnay från Bordeaux (på restaurang där), mer specifikt från någonstans i Entre-deux-mers, men kan tyvärr inte minnas vad den hette. Det var också en Vin de France.
 
Trådskapare
G

Gladekocken

Medlem
Tack för bra tips @vintomas

Ute efter viner som kan konkurrera med de bästa men av olika anledningar inte använder de högsta vinklassificeringarna
 

Magikern

Medlem
Petrolo Galatrona är ett vin som jag kan rekomendera. Gjort på ren merlot och det kan tävla med dyra viner i vissa årgångar. Ett annat vin som är bra är Brancaia il Blu. Det finns på bolaget i stora mängder och det är också merlotdominerat.
 

Magikern

Medlem
Ett annat vin som är riktigt intressant är Elio Altare l'insieme. En sanslös blend på pappret men vinet är riktigt gott. Jag provade det med forumfolk för ett antal år sedan och jag tror nog att de flesta var förbluffade över att ett rött vin med toner av päron (piggelinglass enligt vissa) kan vara utmärkt.
 
Trådskapare
G

Gladekocken

Medlem

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Petrolo Galatrona är ett vin som jag kan rekomendera. Gjort på ren merlot och det kan tävla med dyra viner i vissa årgångar.
Galatrona var förr en IGT Toscana men den är numera en DOC Val d'Arno di Sopra, så yngre årgångar är inte längre "nedklassade".
 

Magikern

Medlem
Galatrona var förr en IGT Toscana men den är numera en DOC Val d'Arno di Sopra, så yngre årgångar är inte längre "nedklassade".

Det borde vara ett flertal andra viner som numera är DOC då också. Jag förmodar att vinmakeriet är det samma som innan när det gäller Petrolo Galatrona. De årgångar jag provat (enbart bra årgångar före 2016) har ju varit mycket lovande så några förändringar behövs nog inte (kanske tidigare skörd ibland möjligen).
 
Toppen