Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på vin till laxmousse

MartinE

Medlem
Det vankas "cykelfest" (eller rättare sagt "nästan en cykelfest", för det är med grannarna så vi behöver inte cykla) i helgen! Konceptet, för den som inte känner till det, är att man bjuder på en rätt (men vet inte på förhand vilka gäster man får) och blir sedan hembjuden till andra par på de övriga rätterna. Vi ska bjuda på en enkel förrätt i form av en laxmousse (baserad på kallrökt lax, crème fraîche och stenbitsrom).

Nu är så klart frågan: Vilken vin bjuder jag på? Vi vet som sagt inte vilka som kommer, men man kan utgå från att det inte handlar om några vinnördar. Det måste alltså vara ett publikfriande vin! Samtidigt vill jag ju även att det ska vara ett bra vin så klart. :)

Jag tänker spontant på torr tysk riesling från 2015, men jag är öppen för alla förslag! Enda kravet är att det finns tillgängligt på SB. Priset har egentligen ingen betydelse, men jag tänker mig att det bör ligga någonstans kring 150-350 kr för en flaska.

Hit me!
 
Jag tänker spontant på torr tysk riesling från 2015, men jag är öppen för alla förslag! Enda kravet är att det finns tillgängligt på SB. Priset har egentligen ingen betydelse, men jag tänker mig att det bör ligga någonstans kring 150-350 kr för en flaska.

Hit me!
Låter som en plan, creme fraice och lax lär ju kräva hyfsad syra. Ett alternativ är väl champagne?
 
Toppen