Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på vin till provning

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Hallå!

Jag ska hålla en lite mindre vinprovning hemma för mina kompisar som är totala noviser när det kommer till vin. Vid förfrågan på vad de önskade för tema på provningen fick jag svaret "rött".... tack för den! :-\

Upplägget jag tänkt, med lite hjälp från kollegor är följande:

-2 Pinot Noir, en från Bourgogne (Bourgogne Hauts-Côtes de Beaune 2006) och en från Nya Zeeland (Dog Point-07)

-2 Bordeauxblend, En Bordeaux (har inte riktigt bestämt än, har lite att välja på där) och en från Australien (Frankland Estate, Olmos reward)

-Sedan kommer jag till det jag vill ha hjälp med.
Nu vill jag prova 2 Shiraz/Syrah. Jag har en från Australien (Bests Great Western bin 1) och vill ha den mot en 100% syrah från Rôhn. Prisläget på vinet skall gärna ligga runt 250-350 kr. Stilen skall gärna vara "typisk syrah från Rôhn" så att man ser skillnaden mot Aussi-shiraz.

Vad har ni för förslag på detta vin? Och varför just den?

tack för svar
magnus
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tips på vin till provning

Har inte du koll om du heter Magnus Trobeck ;)

Eller är det namne till dig som är vinpersonen?
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
SV: Tips på vin till provning

Jo visst är det jag!

Men just 100% syrah från Rhône som systembolaget tillhandahåller har jag inte druckit så mycket av.

Därför tar jag gärna emot tips från dem som kan komma med något gott och bra. Jag har mest konsumerat och laddat hemmet med vin från södra delen av dalen men söker nu som sagt 100% syrah och riktar därför min blick lite mer norrut.

Antar att jag kommer hamna nånstans runt Crozes-Hermitage eller så. Men som sagt, tips mottages gärna!

Magnus
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tips på vin till provning

Skoj att du är du och lite coolt att du använder ditt namn öppet på forumet, men det tycks å andra sidan vara trenden - se på Krug, som nu är ett minne blott!
 

Jos

Medlem
SV: Tips på vin till provning

Bubblaren skrev:
Skoj att du är du och lite coolt att du använder ditt namn öppet på forumet, men det tycks å andra sidan vara trenden - se på Krug, som nu är ett minne blott!

Någon världskändis som inte jag känner till som hittat hit eller whats all the fuzz about?

Har jag "gett Richard Juhlin Champagne-tips"...? ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tips på vin till provning

Jos skrev:
Någon världskändis som inte jag känner till som hittat hit eller whats all the fuzz about?

Har jag "gett Richard Juhlin Champagne-tips"...? ;D

Äh, bara jag som för en gång skull kände igen ett "vinnamn", kanske för att jag flyger med Mavia titt som tätt.
 

Elvis

Medlem
SV: Tips på vin till provning

Bubblaren skrev:
se på Krug, som nu är ett minne blott!

Jag har alltid föredragit champagnen med samma namn, och den finns kvar! ;)
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
SV: Tips på vin till provning

Jos skrev:
Någon världskändis som inte jag känner till som hittat hit eller whats all the fuzz about?

Har jag "gett Richard Juhlin Champagne-tips"...? ;D

Ha ha. Nä riktigt så farligt är det inte.
Jag arbetar med vin sedan lite mer än 1 år tillbaka och har då tydligen kommit i kontakt med Bubblaren på den vägen

Skoj att du är du och lite coolt att du använder ditt namn öppet på forumet, men det tycks å andra sidan vara trenden - se på Krug, som nu är ett minne blott!

Jag har aldrig varit mycket för forumsurfandes eller liknande på detta internet och har i de få tillfällen jag varit med i något sådant alltid använt mitt eget namn.
Lättast att komma ihåg :)

kanske kom lite off topic här....
 
Toppen