Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips till provning!

Jos

Medlem
Ska köra en provning för över 30 pers vilket jag antar är lite mekigare än att köra med max 10 som jag gjort tidigare... Det blir en ren nybörjarprovning som dock inte kommer att fokusera på provningsteknik utan på skillnader på områden/druvor. Har inte bestämt något ännu men gissar på att jag kör typ någon traditionell Rioja, Bordeaux, Bourgogne, Toscana/alt. Piemonte och någon nya världen Shiraz.

Några tips på genomförande att tänka på för att underlätta/göra det smidigt..?
 
SV: Tips till provning!

Jos skrev:
Ska köra en provning för över 30 pers vilket jag antar är lite mekigare än att köra med max 10 som jag gjort tidigare... Det blir en ren nybörjarprovning som dock inte kommer att fokusera på provningsteknik utan på skillnader på områden/druvor. Har inte bestämt något ännu men gissar på att jag kör typ någon traditionell Rioja, Bordeaux, Bourgogne, Toscana/alt. Piemonte och någon nya världen Shiraz.

Några tips på genomförande att tänka på för att underlätta/göra det smidigt..?
Har aldrig kört så stor provning men lite idéer , det blir 150 glas till att börja med. Du bör ha hjälp här. Dela upp det i ett antal bord så folk får prata runt borden. Sätt gärna någon mer erfaren vid varje bord. Ditt jobb blir ju att starta upp det hela, du kan inte vara delaktig i alla diskussioner

Förberedelse är ju viktigt, är provningen öppen, halvblind eller blind. Om öppen kan du ju förbereda varje bor. Skriv ut provningsmaterial etc etc. Läs på ordentligt om varje vin och personligen skulle jag prova igenom innan provningen.

Sedan. du kanske bör spotta, att ha dig halvdragen på slutet är kanske underhållande men vet inte om det är det bästa utfallet :)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Tips till provning!

shorepower skrev:
Har aldrig kört så stor provning men lite idéer , det blir 150 glas till att börja med. Du bör ha hjälp här. Dela upp det i ett antal bord så folk får prata runt borden. Sätt gärna någon mer erfaren vid varje bord. Ditt jobb blir ju att starta upp det hela, du kan inte vara delaktig i alla diskussioner

Förberedelse är ju viktigt, är provningen öppen, halvblind eller blind. Om öppen kan du ju förbereda varje bor. Skriv ut provningsmaterial etc etc. Läs på ordentligt om varje vin och personligen skulle jag prova igenom innan provningen.
Tack för idéer!

shorepower skrev:
Sedan. du kanske bör spotta, att ha dig halvdragen på slutet är kanske underhållande men vet inte om det är det bästa utfallet :)

Ehh... det här är Finewines, - inte munskänksforum. Vi klarar att pröva igenom 5 provningsglas med vin utan att tappa skärpan ;)
 
SV: Tips till provning!

Jag har kört provning för drygt 20 personer som mest, och mitt bästa tips är att ha minst en medhjälpare som kan assistera med allt från dukning, hälla upp vin o.s.v. Allting tar mycket längre tid än man tror när det handlar om en så stor provning och du vill inte vara halvt slut redan när du börjar provningen...

Lite lämpliga tilltugg (salta pinnar eller liknande bör väl inte störa smaklökarna alltför mycket) på bordet brukar hjälpa att till att hålla stämningen god medan deltagarna sitter och väntar på att få börja prova. Ännu bättre är såklart små "tapas" som passar till vinet; då blir det garanterat succé... (Oftast kör man ju sådant här på kvällen och många har jobbat fram till provningen utan att hinna äta något sedan lunch.)
 
Toppen