Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tjeckiska viner - resa till Prag

Larseman

Medlem
Hela familjen åker till Prag under höstlovet. Spontant tänker man öl, men det verkar som att det finns intressanta viner och även vinodlingar alldeles i närheten av Prag. Någon som har några egna erfarenheter av Prag, vingårdar att besöka på kollektivtrafik-avstånd, intressanta viner att leta efter etc.
Kollade vad som finns på SB och där finns summa tre tjeckiska viner, samtliga vita och samtliga i BS :mad:, världens bästa sortiment, jo tjosan!
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Svarar själv eftersom det verkar vara enda sättet att få upp ett nytt ämne i flödet. Bug?
Se klippet nedan:
FWproblem.JPG
Senaste inlägg i "Resor", 20 minuter sedan, senaste inlägg överhuvudtaget 55 minuter sedan :confused:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har en tjeckisk kollega som är väldigt inne på viner från Morava, men jag har aldrig hört honom nämna viner från Čechy. Det finns några små områden där, men jag tror inte att det finns något intressant att besöka inom rimligt avstånd från Prag - där är det öl som gäller.
Det finns dock en ganska bra vinbutik med stort utbud av tjeckiska viner på Václavské náměstí, (södra sidan, ganska mitt på, om jag minns rätt).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Mig veterligen kommer de tjeckiska vinerna nästan uteslutande från Mähren (det svenska och för all del även tyska namnet på "Morava") = östra Tjeckien. Prag ligger i Böhmen ("Čechy"), västra Tjeckien, så ska man åka kollektivtrafik blir det nog att åka tåg till en annan del av landet.
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Efter lite sightseeing i Prag hamnar vi på Villa Richter precis nedanför slottet för en enklare lunch. Detta lär vara Tjeckiens äldsta vingård om än mycket liten, gissningsvis en hektar eller knappt det. Här odlas Ryzlink rynsky (Riesling) och Rulandske modre (Pinot noir). Jag valde PN och frugan Riesling, utsikten fick vi båda på köpet :)

WP_20141028_003.jpg


2012 Villa Richter Pinot noir
Fin, sval doft av hallon och röda vinbär. Lite parfymerad, lätt touch av läder och ett litet uns rökta charkuterier (?).
I munnen en frisk smak av röda vinbär, hög syra, mjuka försynta tanniner och bra längd.
Nog kan dom göra bra vin även i Böhmen!
Enligt frugan var Rieslingen också utmärkt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Efter lite sightseeing i Prag hamnar vi på Villa Richter precis nedanför slottet för en enklare lunch. Detta lär vara Tjeckiens äldsta vingård om än mycket liten, gissningsvis en hektar eller knappt det. Här odlas Ryzlink rynsky (Riesling) och Rulandske modre (Pinot noir). Jag valde PN och frugan Riesling, utsikten fick vi båda på köpet :)

Visa bifogad bild 2552

2012 Villa Richter Pinot noir
Fin, sval doft av hallon och röda vinbär. Lite parfymerad, lätt touch av läder och ett litet uns rökta charkuterier (?).
I munnen en frisk smak av röda vinbär, hög syra, mjuka försynta tanniner och bra längd.
Nog kan dom göra bra vin även i Böhmen!
Enligt frugan var Rieslingen också utmärkt.
Kul med lite rapporter från Prag. Keep 'em coming!
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Budgeten tillåter inte alltför stora utsvävningar vad gäller restaurangbesök, inte med två tonårsdöttrar som ska ha värsta kötträtterna jämt i alla fall. Detta innebär att det blir en del enkla lokala viner på glas eller något från den lokala supermarketen, inte alltför illa dock.
I eftermiddags skickade vi döttrarna till ett shoppingcenter i någon förort (dom behöver lära sig att ta sig fram utan vår hjälp) och gick själva på en trevlig vinbar alldeles vid Karlsbrons västra brofäste. Stället heter Vinograf och rekommenderas för de som vill prova tjeckiska viner på glas. Vi provade två viner var och notan landade på 225czk, alltså ungefär 80sek!

WP_20141029_002.jpg

Började med en 2011 Malanick Osicka Dornfelder.
Påminner en hel del om Blaufränkish i stilen. Doften är sval och bläckig, en del ceder och ene bakom de mörka bären. I munnen ganska hög syra, måttliga tanniner, medelfyllig och smak av mörka bär, typ slånbär eller blåbär. Tycker att Dornfelder är en riktigt spännande druva och detta exemplar föll mig absolut på läppen.

.WP_20141029_007.jpg

Frugan öppnade med 2013 Mikulica Ryzlink rynsky. Doft av tropisk frukt, gräs, lite SB-vibbar men också apelsin-zest. Hög syra, fyllig med smak av apelsin och passionsfrukt. Väl godkänd av frugan, jag kunde bara hålla med.

WP_20141029_006.jpg

Jag kunde sedan inte låta bli att prova en Muller-Thurgau (hittar inte tyskt y på mobilen), den bespottade och kanske för alltid föraktade :)
2013 Trpělka a Oulehla Müller Thurgau från Regina Coeli. Detta lär ändå vara en mycket seriös odlare och kanske är det ändå möjligt att göra drägliga viner av M-T.
Blyg doft, hittar lite citrus, honungsmelon, efterhand också lite Tutti-frutti.
Mycket frukt i munnen, medelhög syra, bra längd. Ganska fylligt,nästan lite oljigt.
Intressant druva på det hela taget, men ändå lite anonym.

Frugan provade också en bra Rose på Zweigelt, men där saknas både bild och noter
 

Mattias Schyberg

Administratör
Budgeten tillåter inte alltför stora utsvävningar vad gäller restaurangbesök, inte med två tonårsdöttrar som ska ha värsta kötträtterna jämt i alla fall. Detta innebär att det blir en del enkla lokala viner på glas eller något från den lokala supermarketen, inte alltför illa dock.
I eftermiddags skickade vi döttrarna till ett shoppingcenter i någon förort (dom behöver lära sig att ta sig fram utan vår hjälp) och gick själva på en trevlig vinbar alldeles vid Karlsbrons västra brofäste. Stället heter Vinograf och rekommenderas för de som vill prova tjeckiska viner på glas. Vi provade två viner var och notan landade på 225czk, alltså ungefär 80sek!

Visa bifogad bild 2560

Började med en 2011 Malanick Osicka Dornfelder.
Påminner en hel del om Blaufränkish i stilen. Doften är sval och bläckig, en del ceder och ene bakom de mörka bären. I munnen ganska hög syra, måttliga tanniner, medelfyllig och smak av mörka bär, typ slånbär eller blåbär. Tycker att Dornfelder är en riktigt spännande druva och detta exemplar föll mig absolut på läppen.

.Visa bifogad bild 2561

Frugan öppnade med 2013 Mikulica Ryzlink rynsky. Doft av tropisk frukt, gräs, lite SB-vibbar men också apelsin-zest. Hög syra, fyllig med smak av apelsin och passionsfrukt. Väl godkänd av frugan, jag kunde bara hålla med.

Visa bifogad bild 2562

Jag kunde sedan inte låta bli att prova en Muller-Thurgau (hittar inte tyskt y på mobilen), den bespottade och kanske för alltid föraktade :)
2013 Trpělka a Oulehla Müller Thurgau från Regina Coeli. Detta lär ändå vara en mycket seriös odlare och kanske är det ändå möjligt att göra drägliga viner av M-T.
Blyg doft, hittar lite citrus, honungsmelon, efterhand också lite Tutti-frutti.
Mycket frukt i munnen, medelhög syra, bra längd. Ganska fylligt,nästan lite oljigt.
Intressant druva på det hela taget, men ändå lite anonym.

Frugan provade också en bra Rose på Zweigelt, men där saknas både bild och noter
Du verkar njuta av livet för tillfället. :cigarr: Har rest alldeles för lite runt om i Europa. Prag vill jag helt klart besöka. Verkar ju trots allt som att det går att dricka lite dugligt lokalvin dessutom!
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Har precis satt i mig en gigantisk fläsklägg och kan knappt röra mig. Skippade vinet och körde ofiltrerad Urquel istället :) Nota för hela familjen 400sek inkl frikostig dricks. Prag är MYCKET prisvärt!
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Igår besök på ytterligare en av de minimala vingårdarna i Prag:
WP_20141030_006.jpg


St Claire Vineyard är en del av botaniska trädgården strax norr om Prags centrum. Gissningsvis någon hektar stor även den. Finns ett litet vinotek mitt i vingården med ett litet urval av både de viner som produceras där och några andra från närliggande vingårdar i Böhmen.
Det visade sig att man bara gör halvtorra och söta viner av de egna druvorna och det vill man ju inte ha (mer om det senare).
Provade därför en Pinot Noir från staden Melnik strax utanför Prag.
WP_20141030_005.jpg


På förekommen anledning följer nu en kort tjeckisk etikettskola:
Vino s privlastkem - högsta kvalitetsklassen, ungefär motsvarande tyska Qualitätswein mit prädikat
Vyber z hroznu - sent skördade druvor med sockerhalt av minst 24 kg/hl must
Suche - Torrt, motsvarande Trocken i Tyskland (mer om detta senare)
Vinarska podoblast - subregion, i detta fall Melnicka i Böhmen.
Slany är en stad och Ovcary en by utanför Slany.
Zernosecke är producenten.

Hur smakade det då?
Jo tack, inte så illa. Vinet är mörkt för att vara en Pinot Noir. Doften säger PN från svalt klimat, kryddig med skogshallon och lite saltlakrits. Lite kaffe skvallrar om elegant fatbehandling. Efterhand så drar frukten mer mot solmogna jordgubbar. I munnen är den ganska lätt med fina röda bär, frisk syra och fina tydliga tanniner. Bra längd med ett lite torrt slut. Poäng? Tja 86-87 nånting tror jag.

Nu till tavlan på hemresan :rolleyes:
Eftersom vi reser med ganska lätt bagage och har två tjejer som gillar att shoppa loss så fanns det just ingen plats för några viner. Köpte en flaska av vinet ovan och klämde ner i den incheckade väskan och tänkte att vi kunde hitta något på flygplatsen. Plockade ganska snabbt en Rulandske Sede (Pinot Gris) och en Frankovka (Blaufränkish) bland urvalet av tjeckiska viner. Som ni vet efter etikettskolan så betyder "Suche" torr och om det då står "Polosuche" så kan man kanske misstänka att det inte är torrt utan kanske snarare halvtorrt. Visade sig vid närmare granskning (efter hemkomst) att båda flaskorna innehöll ungefär 10 g socker per liter, vilket väl är OK för en Pinot Gris Late Harvest, men kanske inte för en Blaufränkish. Känns mer som ett Svensson-vin :oops:

Wikipedia har varit källa för etikett-skolan. Reservation för missförstånd och andra felaktigheter :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Igår besök på ytterligare en av de minimala vingårdarna i Prag:
Visa bifogad bild 2571

St Claire Vineyard är en del av botaniska trädgården strax norr om Prags centrum. Gissningsvis någon hektar stor även den. Finns ett litet vinotek mitt i vingården med ett litet urval av både de viner som produceras där och några andra från närliggande vingårdar i Böhmen.
Det visade sig att man bara gör halvtorra och söta viner av de egna druvorna och det vill man ju inte ha (mer om det senare).
Provade därför en Pinot Noir från staden Melnik strax utanför Prag.
Visa bifogad bild 2572

På förekommen anledning följer nu en kort tjeckisk etikettskola:
Vino s privlastkem - högsta kvalitetsklassen, ungefär motsvarande tyska Qualitätswein mit prädikat
Vyber z hroznu - sent skördade druvor med sockerhalt av minst 24 kg/hl must
Suche - Torrt, motsvarande Trocken i Tyskland (mer om detta senare)
Vinarska podoblast - subregion, i detta fall Melnicka i Böhmen.
Slany är en stad och Ovcary en by utanför Slany.
Zernosecke är producenten.

Hur smakade det då?
Jo tack, inte så illa. Vinet är mörkt för att vara en Pinot Noir. Doften säger PN från svalt klimat, kryddig med skogshallon och lite saltlakrits. Lite kaffe skvallrar om elegant fatbehandling. Efterhand så drar frukten mer mot solmogna jordgubbar. I munnen är den ganska lätt med fina röda bär, frisk syra och fina tydliga tanniner. Bra längd med ett lite torrt slut. Poäng? Tja 86-87 nånting tror jag.

Nu till tavlan på hemresan :rolleyes:
Eftersom vi reser med ganska lätt bagage och har två tjejer som gillar att shoppa loss så fanns det just ingen plats för några viner. Köpte en flaska av vinet ovan och klämde ner i den incheckade väskan och tänkte att vi kunde hitta något på flygplatsen. Plockade ganska snabbt en Rulandske Sede (Pinot Gris) och en Frankovka (Blaufränkish) bland urvalet av tjeckiska viner. Som ni vet efter etikettskolan så betyder "Suche" torr och om det då står "Polosuche" så kan man kanske misstänka att det inte är torrt utan kanske snarare halvtorrt. Visade sig vid närmare granskning (efter hemkomst) att båda flaskorna innehöll ungefär 10 g socker per liter, vilket väl är OK för en Pinot Gris Late Harvest, men kanske inte för en Blaufränkish. Känns mer som ett Svensson-vin :oops:

Wikipedia har varit källa för etikett-skolan. Reservation för missförstånd och andra felaktigheter :)
Tack för skolningen. Undra om jag får nytta av det på den teoretiska 3-betygstentan nästa vecka. ;)
 
Toppen