Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Toscanskt vin på SS

Elvis

Medlem
Jag frågade för några månader sedan om tips på Cabernet Sauvignon-viner att ha som husvin och fick utmärkta tips om Beringer Knights Valley och Thelema.

Nu är jag på jakt efter nytt husvin och funderar på att prova ett par toscanska viner den här gången. Precis som förra gången vill jag köpa vinet på SS och vill att det ska kosta max 200 kr. Om någon har tips på något riktigt bra som kostar (betydligt) mer så kan det också vara intressant.
 

chambertin

Medlem
SV: Toscanskt vin på SS

Elvis skrev:
Jag frågade för några månader sedan om tips på Cabernet Sauvignon-viner att ha som husvin och fick utmärkta tips om Beringer Knights Valley och Thelema.

Nu är jag på jakt efter nytt husvin och funderar på att prova ett par toscanska viner den här gången. Precis som förra gången vill jag köpa vinet på SS och vill att det ska kosta max 200 kr. Om någon har tips på något riktigt bra som kostar (betydligt) mer så kan det också vara intressant.
Under rubriken betydligt mer så är Ornellaias 2:a vin "Le Serre Nuove" -08 ett bra alternativ: (http://www.systembolaget.se/94795)

Brancaias Chianti Classico -07 är lite närmare dit target-pris (269:) och riktigt bra: (http://www.systembolaget.se/94526)
Tror att den finns på Border-wines (Puttgarten) också för ungefär 125-130 DKK (om du skulle komma förbi där av ngn anledning).
 

Krug88

Medlem
SV: Toscanskt vin på SS

chambertin skrev:
Under rubriken betydligt mer så är Ornellaias 2:a vin "Le Serre Nuove" -08 ett bra alternativ: (http://www.systembolaget.se/94795)
Jag måste hålla med om Le Serre Nuove, grymt vin för runt 30e i Italien.
Har inte provat någon årgång efter 04-05, men båda av dem var riktigt härliga för en simpel peng.
 

Jos

Medlem
SV: Toscanskt vin på SS

Gillade du Amerikanerna så kan nog Gajas(superproducent) lite modernare Toscanaviner vara något för dig. Pröva Promis eller Ca'Marcanda. Vill du ha klassisk Sangiovese och Toscana så tycker jag du ska gå på någon bra Brunello di Montalcino. Släpptes någon i maj som jag iofs inte prövat men som nog är trevlig. Eller redan nämnda Chianti Classico, Brancaia, är ju kanon.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Toscanskt vin på SS

Tack för alla tips! Återkommer med rapporter.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Toscanskt vin på SS

Köpte en Le Serre Nuove dell'Ornellaia 2008 igår och drack den sedan på kvällen med min fru. Vilket härligt vin! Min fru har redan sagt åt mig att köpa fler. :)

Köpte även Brancaias Chianti Classico 2007 och Morone 2006.
 

chambertin

Medlem
SV: Toscanskt vin på SS

Elvis skrev:
Köpte en Le Serre Nuove dell'Ornellaia 2008 igår och drack den sedan på kvällen med min fru. Vilket härligt vin! Min fru har redan sagt åt mig att köpa fler. :)
Kul att du gillade den !
Steget upp till Ornellaia är egentligen inte alls speciellt stort. Le Serre Nuove har ju mer Merlot och mindre Cab än Ornellaia också vilket kanske gör den lite mer tillgänglig som ung.

Lando skrev:
Superbudgettips är ju Ruffino Riserva Ducale för 120 kr, som jag inte provat än. Munskänkarnas bästa köp i år, så det kanske kan vara ett bra husvin? http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... query%252c

Provade den för 3 veckor sedan och den är faktiskt ganska bra om än i en gammladags lite murrig stil men frukten är tät, mörk, bigarråig och smaken har ganska bra grepp. Definitivt matvin i nuläget. Bra "bang for the buck".Testa den gärna innan ni köper på er av den för jag är inte säker på att alla gillar stilen.
 

Segol

Medlem
SV: Toscanskt vin på SS

morgil skrev:
Ja, visst är den bra :)

Ett budgetalternativ som jag använder som husvin (funkar även på icke vinfrälsta) är deras "tredjevin" Le Volte.

Det håller jag med om. Det är inte i samma klass som Le Serre Nuove (jag har inte druckit 2008) men det är gott, användbart o för ändamålet ligger det rätt i pris.
 

Krug88

Medlem
SV: Toscanskt vin på SS

Är i Hong Kong över helgen och tog in en Gaja Magari 06 till middagen.
Härligt vin!
Stram frukt, en hel del cab känns av, nästan lite salt i gommen om ni förstår vad jag menar...
Oklar på vad den kostar på Bolaget, men runt 400 är den garanterat värd.
 
Toppen