Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Trattoria La Strega (Göteborg)

Mattias Schyberg

Administratör
Trattoria La Strega i Göteborg besökt. Skön stämning och atmosfär samt god och vällagad mat utan krusiduller. Klart nöjd med upplevelsen. Christian – tidigare sommelier på 28+ – har anslutit och struttar numera omkring och berikar restauranggolvet med sin aura och vinpassion dessutom.

Började lite lätt med ett glas 2014 Köfererhof Kerner Eisacktaler. Kul ny bekantskap på druvfronten (släkting till riesling), lite som en blandning av riesling, sauvignon blanc och grüner veltliner, typ. Grymt skön och krispig med mycket citrus, våt sten och krusbär. Snortajt och god! 88p. Tog därefter in en flaska med 2011 Punset Barbaresco Basarin. Trots sin ungdom – oerhört drickfärdig och generös. Körsbär, lakrits, målarlåda och rosor med elegant och lättdrucken struktur. Bra längd och bett. Gott! 89p

Matmässigt så blev det lite chark, mozzarella samt risotto med oxsvans och rödbeta för att slutligen avsluta med en underbar tiramisu. Bra rakt igenom. Inget spektakulärt, det är enkla och okomplicerade smaker som gäller, men tyvärr med lite torftig presentation på minuskontot.

Kommer absolut att återbesöka. Rekommenderas!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Trattoria La Strega i Göteborg besökt. Skön stämning och atmosfär samt god och vällagad mat utan krusiduller. Klart nöjd med upplevelsen. Cristian (tidigare sommelier på 28+) har anslutit och struttar numera omkring och berikar restauranggolvet med sin vinpassion dessutom.

Började lite lätt med ett glas med 2014 Köfererhof Kerner Eisacktaler. Va fan, lite som en blandning av riesling, sauvignon blanc och grüner veltliner, typ. Grymt skön och krispig med mycket citrus, våt sten och krusbär. Snortajt och god! 88p. Tog därefter in en flaska med 2011 Punset Barbaresco Basarin. Trots sin ungdom – oerhört drickfärdig och generös. Körsbär, lakrits, målarlåda och rosor med elegant och lättdrucken struktur. Bra längd och bett. Gott! 89p

Matmässigt så blev det lite chark, mozzarella samt risotto med oxsvans och rödbeta för att slutligen avsluta med en underbar tiramisu. Bra rakt igenom. Inget spektakulärt, det är enkla och okomplicerade smaker som gäller, men tyvärr med lite torftig presentation.

Kommer garanterat att återbesöka. Rekommenderas!

Visa bifogad bild 7951
Visa bifogad bild 7952
Visa bifogad bild 7953
Nog för att jag gillar La Strega med sin härligt rustika mat, men tänk vad olika upplevelser man kan få! :eek:

I flödet på Instagram alldeles nyss...

image.jpeg


Min egna oredigerade bild på samma rätt för någon vecka sedan...

image.jpeg


Visst, jag hade allt annat än smickrande ljusförhållanden, men nog är det stor skillnad även när det gäller presentationen och fingertoppskänslan! Nåväl, jag gillar stället ändå med tanke på smakupplevelsen, men onekligen så finns det stor potential till förbättring med tanke på hur den övre bilden ser ut i jämförelse med verkligheten, dvs min bild. :confused:
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
*hehe* Det är skillnad på skit och pannkaka som man säger i Småland, verkar som köket sträcker upp sig med upplägget på det där kritikerrosade stället med hög svansföring när det är matskribenter vid bordet :)

EDIT: Ersatte benämningen hak med något mer subtilt.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
*hehe* Det är skillnad på skit och pannkaka som man säger i Småland, verkar som köket sträcker upp sig med upplägget på det där haket när det är matskribenter vid bordet :)
Nu är det dock inte ett "hak" utan ett kritikerrosat ställe med hög svansföring, men visst är det nog som du säger, vilket är anledningen till min mjukt inlindade kritik och visuella jämförelse ovan. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu är det dock inte ett "hak" utan ett kritikerrosat ställe med hög svansföring, men visst är det nog som du säger, vilket är anledningen till min mjukt inlindade kritik och visuella jämförelse ovan. ;)
Point taken, ordet hak redigerat till något mer diplomatiskt.
(Nu anser ju förvisso folk inom min yrkeskategori att just hak är det finaste som finns;))
 

Magikern

Medlem
Trattoria La Strega i Göteborg besökt. Skön stämning och atmosfär samt god och vällagad mat utan krusiduller. Klart nöjd med upplevelsen. Christian – tidigare sommelier på 28+ – har anslutit och struttar numera omkring och berikar restauranggolvet med sin aura och vinpassion dessutom.

Började lite lätt med ett glas 2014 Köfererhof Kerner Eisacktaler. Kul ny bekantskap på druvfronten (släkting till riesling), lite som en blandning av riesling, sauvignon blanc och grüner veltliner, typ. Grymt skön och krispig med mycket citrus, våt sten och krusbär. Snortajt och god! 88p. Tog därefter in en flaska med 2011 Punset Barbaresco Basarin. Trots sin ungdom – oerhört drickfärdig och generös. Körsbär, lakrits, målarlåda och rosor med elegant och lättdrucken struktur. Bra längd och bett. Gott! 89p

Matmässigt så blev det lite chark, mozzarella samt risotto med oxsvans och rödbeta för att slutligen avsluta med en underbar tiramisu. Bra rakt igenom. Inget spektakulärt, det är enkla och okomplicerade smaker som gäller, men tyvärr med lite torftig presentation på minuskontot.

Kommer absolut att återbesöka. Rekommenderas!

Visa bifogad bild 7951
Visa bifogad bild 7952
Visa bifogad bild 7953

Har passerat massa gånger och har funderat på ett besök. Av gammal vana blir det alltid för mig närliggande Enoteca Maglia om jag skall äta på krogen.

Enoteca Maglia är rätt underskattat och de har en del kvalitetsviner på flaska till bra pris och riktigt prisvärd mat. Kan tänka mig att Trattoria La Strega är rätt likt.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har passerat massa gånger och har funderat på ett besök. Av gammal vana blir det alltid för mig närliggande Enoteca Maglia om jag skall äta på krogen.

Enoteca Maglia är rätt underskattat och de har en del kvalitetsviner på flaska till bra pris och riktigt prisvärd mat. Kan tänka mig att Trattoria La Strega är rätt likt.
Intressant tips. Får kolla upp det om andan faller på i framtiden. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Har passerat massa gånger och har funderat på ett besök. Av gammal vana blir det alltid för mig närliggande Enoteca Maglia om jag skall äta på krogen.

Enoteca Maglia är rätt underskattat och de har en del kvalitetsviner på flaska till bra pris och riktigt prisvärd mat. Kan tänka mig att Trattoria La Strega är rätt likt.

Ät inte deras Oxfilé! Vilket överpris det var. Annars var det ett mysigt ställe med trevlig personal. Önskar att jag hade ätit något mer italienskt, på en italiensk restaurang.. Kanske de är bra på pasta?
Drack ett gott glass rött till maten, kommer inte ihåg vilket. Men det här var den enda restaurangen som jag hann besöka när jag var i Göteborg på semestern. Hade två nätter i en lägenhet i närheten, fick låna av bekanta. Trevligt område överlag.
 

Magikern

Medlem
Ät inte deras Oxfilé! Vilket överpris det var. Annars var det ett mysigt ställe med trevlig personal. Önskar att jag hade ätit något mer italienskt, på en italiensk restaurang.. Kanske de är bra på pasta?
Drack ett gott glass rött till maten, kommer inte ihåg vilket. Men det här var den enda restaurangen som jag hann besöka när jag var i Göteborg på semestern. Hade två nätter i en lägenhet i närheten, fick låna av bekanta. Trevligt område överlag.

Du hade riktig otur om maten inte var lyckad för sitt pris. Alla jag känner har sagt samma sagt i princip samma sak nämligen att maten är utmärkt men glasvinerna dåliga, man bör beställa en bra flaska och välja själv.
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Ät inte deras Oxfilé! Vilket överpris det var. Annars var det ett mysigt ställe med trevlig personal. Önskar att jag hade ätit något mer italienskt, på en italiensk restaurang.. Kanske de är bra på pasta?
Drack ett gott glass rött till maten, kommer inte ihåg vilket. Men det här var den enda restaurangen som jag hann besöka när jag var i Göteborg på semestern. Hade två nätter i en lägenhet i närheten, fick låna av bekanta. Trevligt område överlag.
Oxfilé är väl aldrig "prisvärt"? ;)
Personligen så tycker jag att det är en av de absolut tråkigaste styckningsdetaljerna.
 
Toppen