Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Trådskapare
Keen

Keen

slan
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

För min del blir den en Krug '96, tyvärr inte på magnum.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Krug88 skrev:
Ok, då är vi 2 som är klara med våra val i alla fall...

Jag tar med en Gosset rosé 85 på magnum
Anders(inte den på forumet) tar med en Leoville Poyferre 90 på magnum

Vi letade inte medvetet efter magnum, det bara blev så när vi kollade efter vad vi var sugna på.
Men det lär nog slinka ner ändå ;D

Var det inte du som för några år sedan gnydde om att Gosset Rosé var det bögigaste som fanns och att ingen riktig människa kunde dricka skiten?

Är det en Celebris Rosé eller? För de gör väl ingen "vanlig" årgångsbetecknad?
 

Krug88

Medlem
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Krug skrev:
Var det inte du som för några år sedan gnydde om att Gosset Rosé var det bögigaste som fanns och att ingen riktig människa kunde dricka skiten?

Är det en Celebris Rosé eller? För de gör väl ingen "vanlig" årgångsbetecknad?
Är inte lika impad av deras NV som du är, du kvittrade ju som en nyförälskad skolflicka när du drack den tidigare...

Upptäckte nyligen att vintage och Celebris är samma sak.
Varannan årgång släpper de som millesime och varannan celebris.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Krug88 skrev:
Är inte lika impad av deras NV som du är, du kvittrade ju som en nyförälskad skolflicka när du drack den tidigare...

Upptäckte nyligen att vintage och Celebris är samma sak.
Varannan årgång släpper de som millesime och varannan celebris.

Se där ja! Ny information på fredagsmorgonen.
 

CH

Medlem
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Krug88 skrev:
Upptäckte nyligen att vintage och Celebris är samma sak.
Varannan årgång släpper de som millesime och varannan celebris.

Det var nyheter för mig med.

Sitter nämligen några millesime 96 & 99, menar du då att detta i själva verket skulle vara celebris fast med annat namn?

Det låter ju väldigt trevligt men låter lite för bra för att vara sant.
Jag menar varför sälja 96 och 99 som millesime för ca 500kr och sedan 98 som celebris för 900kr?

Har jag missförstått något eller gäller diskutionen bara deras rosè?

Krug88 skrev:
Är inte lika impad av deras NV som du är, du kvittrade ju som en nyförälskad skolflicka när du drack den tidigare...

:D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

CH skrev:
Det var nyheter för mig med.

Sitter nämligen några millesime 96 & 99, menar du då att detta i själva verket skulle vara celebris fast med annat namn?

Det låter ju väldigt trevligt men låter lite för bra för att vara sant.
Jag menar varför sälja 96 och 99 som millesime för ca 500kr och sedan 98 som celebris för 900kr?

Har jag missförstått något eller gäller diskutionen bara deras rosè?

:D

Mig veterligen gör de inte någon annan årgångsrosé en Celebris. Däremot är det säkert så som K88 säger att de alternerar åren på den vita. Men jag såg just att det finns en Celebris BdB som är en årgångsblandning, är det någon som provat denna?

http://www.champagne-gosset.com/uk/cuve ... blancs.asp
 

Elvis

Medlem
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Spännande! Har inte provat men den finns i beställningssortimentet för 1099 kr.
 

Krug88

Medlem
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

CH skrev:
Det var nyheter för mig med.

Sitter nämligen några millesime 96 & 99, menar du då att detta i själva verket skulle vara celebris fast med annat namn?

Det låter ju väldigt trevligt men låter lite för bra för att vara sant.
Jag menar varför sälja 96 och 99 som millesime för ca 500kr och sedan 98 som celebris för 900kr?

Har jag missförstått något eller gäller diskutionen bara deras rosè?

:D
Kollar man i Julles bok ser man att de gjort varannan årgång av Celebris och millesime, vad kan det annars bero på?
Det är dessuton exakt samma druvblandning 34/66.
85:an rosé är inte Celebris utan vintage, de ändrade väl på det senare skulle jag tro...
Priserna på bolaget kan jag aldrig förklara, ofta är deras priser rätt förbryllande.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Krug88 skrev:
Kollar man i Julles bok ser man att de gjort varannan årgång av Celebris och millesime, vad kan det annars bero på?
Det är dessuton exakt samma druvblandning 34/66.
85:an rosé är inte Celebris utan vintage, de ändrade väl på det senare skulle jag tro...
Priserna på bolaget kan jag aldrig förklara, ofta är deras priser rätt förbryllande.

Om man tittar på hemsidan så verkar det skilja i druvsammansättnignen mellan Celebris och vanlig vintage. Tyvärr skriver de inte ut dosagen på vintage, så det är ju möjligt att det är skillnad där också. Det verkar också som att man har en del premier cru i vintage, men bara grand cru i Celebris (det här baserar jag på att PC nämns i vintage, men inte i Celebris).

Alternativet är ju att fråga Divine, men varför förstöra en fult funktionell spekulationstråd! ;D
 

CH

Medlem
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Ahhhh, visst är det uppfriskande när inte en ända tråd på forumet i slutändan har något att göra med topicen?
Det kanske finns en röd tråd som förklarar varför diskutionen har av vikt men fenomentet är alltid lika roande.

Undra vad som kommer på tal efter Gossets årgångar?
 

Krug88

Medlem
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

CH skrev:
Ahhhh, visst är det uppfriskande när inte en ända tråd på forumet i slutändan har något att göra med topicen?
Det kanske finns en röd tråd som förklarar varför diskutionen har av vikt men fenomentet är alltid lika roande.

Undra vad som kommer på tal efter Gossets årgångar?
Vad tror ni om Hofen som Krug förtär ikväll?
Burk eller flaska, nytappad för en månad sen?
Grill eller sourcream chips till?
 

CH

Medlem
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Krug88 skrev:
Vad tror ni om Hofen som Krug förtär ikväll?
Burk eller flaska, nytappad för en månad sen?
Grill eller sourcream chips till?

Det har snackats om avhållsamhet från aklohol från hans sida.
Hof borde således vara lika förbjudet som tryffelinfernot.

Skulle han nu vara så svag att han tummar på reglerna så kan han lika gärna plocka fram en bib och lyssna på p4.


Själv skulle jag spendera kvällen hos en vän som ville bjuda på middag. Tyvärr fick jag i efterhand reda på att det kommer servera detta årtiondes "köttbullar med mos" nämligen tacos.
Man kanske skulle jobba över och dyka upp med lite champagne innanför västen lagom tills middagen är slut?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Era morsor...

EDIT: Jag råkade visst, av misstag naturligtvis, beställa en flaska hoffsing till lunchpytten på Cassie.
 
Trådskapare
Keen

Keen

slan
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Krug skrev:
Era morsor...

EDIT: Jag råkade visst, av misstag naturligtvis, beställa en flaska hoffsing till lunchpytten på Cassie.

Stort!

Jag drack för övrigt några hof igår på en jobbaw på kontoret, samt två till tillsammans med mina viltfärsköttbullar på Mäster Anders.
 

Krug88

Medlem
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Ok, då blev det upp till mig att dra kvällen...

Vi började med Gosset rosé 85 på magnum, bra, mer lik en mycket gammal röd Bourgogne på näsan än en skumpa!
Koncentrerad, hyfsat komplex och rätt skön att dricka nu. Dog efter en timme ungefär.

Till den ät vi 3 amise:
Kall potatis och purjolökssoppa med vit tryffel
Pocherat vaktelägg på krutong med coppa och tryffelhollandaise
Griskindsravioli med tryffelbuljong

Krug 96, återhållssam men med kärlek i ögonglimten!
Kraft, frukt, elegans och magi. Allt fanns på plats och vi längtar 10 år framåt när vi kan utnyttja den som sig bör!

Havskräftcarpaccio med parmesan och vit tryffel

Leoville Poyferre 90 på magnum, bästa Bordeauxen på länge!
Komplexitet, kraft, blyerts, stall, mer elegans än tyngd. Magisk, kvällens bästa vin!

Risotto med Kalvbräss och vit tryffel

Henriot 79 på helflaska, rätt trött...

Pilgrimsrullad hälleflundra med tryffel, jordärtskockspuré, rödvinssky, fräscha primörer

Till Kalv Rossini(magisk)fortsatte vi med Bordeauxen

Tryffelpeccorino och hemgjord tryffelrochetta

Yquem 99 på halva, gott och så. Bättre än jag minns men Keen får återkomma för jag är lite partisk då det var mitt extranummer...

Chokladpannacotta med hallonparfait

En grym Grappa med en espresso, what else?

Fantastiskt trevlig kväll, önskar att fler hade varit med och njutit av dem!
 

CH

Medlem
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Dra åt h-e!!!! Jag ville vara där och i efterhand ångrade jag att jag avstod.

30 årig Macallan kan tyvärr inte ersätta eran kväll men det kanske är ett halvgott suplement?
Får nöja mig med gott sällskap som man sällan träffar, tyvärr blandade känslor när ena vännen precis blivit far och andra blivit kraftigt värre i ms.

Mycket alkohol som talar nu men vad fan, så känner man för stunden.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Jag gråter.


>>>>> Det här är inget skämt, utan 100%ig sanning,


Libet är är
orärtvist, men å anjdra sidan...

>>>>>>>>>>>'r livet blått.
 

CH

Medlem
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Krug skrev:
Jag gråter.

Något nyktrare så känner jag samma sak. Fan vad gott det låter så här i efterhand. Förnuft och ren snålhet gjorde att man missade en toppenafton.

Kul för er, mindre kul för mig.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tryffelinfernot [Utbruten från middagstråden]

Krug skrev:
Jag gråter.


>>>>> Det här är inget skämt, utan 100%ig sanning,


Libet är är
orärtvist, men å anjdra sidan...

>>>>>>>>>>>'r livet blått.

Det där var nog det vackraste jag någonsin skrivit... På fyllan eller annars!
 
Toppen