Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Typ-typisk champagne :)

akaSami

Livsnjutare
Någon som känner sig sugen på att lobba några förslag inför en liten provning jag fått på mig att arrangera för ett par vänner.
Det är något begränsad budget (tyvärr), på ~500 kr flaskan.

Det jag har tänkt mig då personerna i fråga inte är supererfarna på denna genre är:
en BdB, en BdN och en Blend, eventuellt en Rosé
Det vore roligt om det kan vara något annat än de stora husen, och gärna något som är väldigt typiskt för typ av bubbel. :)

Vore kul att se lite hur ni andra tänker i en sådan provning.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Klurigt, om vi börjar med BdB här är skillnaden stor mellan byarna en typisk Cramant är väldigt olik en typisk Mesnil. För BdN är situation liknande.
BdB: Pierre Peters alt Diebolt Vallois Prestige BdN: Michel Arnould alt Andre Clouet Blend: R.H Coutier Rose: Andre Clouet 100%PN alt. Damien Hugot BdB med tillsatt rött vin
 
Trådskapare
akaSami

akaSami

Livsnjutare
Tack för tipsen @magnum !

Har ni någon erfarenhet av Mailly Exception Blanche 2002 eller Duval Leroy BdB Brut Natur 2002 ?
tänker det vore kul om jag kan ta med något med lite ålder :)
 
  • BdB: 2005 Lilbert-Fils Cramant (77251, 419 kr. Bra budgetvariant är NV Fourny & Fils Blanc de blancs (2739, 269 kr)
  • BdN: NV Michel Arnould (77473, 361 kr)
  • Rosé: NV Gosset Grande Rosé (7405, 499 kr)
När det gäller blend så finns det (för) mycket att välja på. Nåt som jag kört på provningar för nybörjare är att ställa en välkänd standard, som Moët, mot en billig terroirdriven champagne som exvis Leclerc-Briant Les Crayères (7408, 333 kr). Brukar vara en ögonöppnare.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Alltså, jag tycker nog att det inte alltid är druvsammansättningen som kan få folk att märka stora skillnader utan jag tycker även att det kan vara kul att köra ek mot ståltank. Det kan verkligen vara en ögonöppnare.
Brukar köra Legras & Haas mot Vilmart och där utmärker sig verkligen två olika stilar där ju Legras kör på ståltank och Vilmart på ek.
Okej, nu skiljer ju sig även druvsammansättningen men dessa två Champagner brukar rätt snabbt dela upp provarna i två läger enligt min erfarenhet och det är ju lite kul.
 
Last edited:
Toppen