Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Uselt!

Karl

Medlem
Ja det är helt sjukt. Jag har fått 7 stycken av denna. Ni kan inte hoppas och vänta er att få köpa av eftertraktade viner när systembolaget släpper dessa! Skyll er själva! Men jag har köpt av europeiska näthandlare där jag är kund sedan tidigare.
Öppnat en för att testa. Det skrevs en del positivt om den på CT. Men jag kan bara konstatera att den är sluten för tillfället. Dag 3 när den sista tredjedelen dracks var den som bäst. Också doften hade tilltagit vilket är ett mycket bra tecken. Jag tyckte också att den inte var särskilt barolotypisk på första dagen för att dag 3 lämna ifrån sig mer klassiska fina nebbiolo dofter. Lagrat i 500l tunnor där jag tror 20% var nya. Jag kan inte säga att eken på något sätt störde( och jag hatar ekade nebbiolo viner). Lagra dessa länge, den är väldigt sträv och har mycket hög syra i dagsläget, sjuklig koncentration. Mvh Karl
 

Rexel

Medlem
För en gång skull hade jag tur:)hämtade ut detta idag på SB i Borås
image.jpg
 

Silenos

Medlem
I morgon släpps ju "Barolo Cannubi Boschis Luciano Sandrone (nr 92431)", hur stor skillnad är de mellan de två?
Normalläget är ju att Cannubin är det vin som är mest eftertraktat. Orsaken till att de nu bytt position är väl att Galloni spottat ur sig fler poäng till Le vigne. Är man sugen på Sandrone så är det säkerligen köpläge. Är det ens någon som har en aning om vad 97+ jämfört med 100 betyder?
 

Silenos

Medlem
Förövrigt håller jag med Karl till fullo. Det är så fruktligt skönt att inte ens behöva bry sig om vad bolaget håller på och krånglar med.
 

energia

Medlem
Hm, skall bli kul och se om min beställning gick igenom... den står som registrerad, men det ger jag inte mycket för. Men eftersom webbsaldot räknas ner, måste det ju vara som så att de har koll på vem som beställt, och att butikens leveransdag i detta fall inte kan spela någon roll.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har för mig att bekräftelsen innehåller en relativt vid friskrivning avseende tillgänglighet/slutförsäljning av vara.
Man får hoppas att det är så. Men hur fungerar det när varan inte är slutsåld vid beställning men när aktuell butik gör beställningen är den slut? (Man beställer på måndag, varan säljs slut på onsdag, butiken gör sin beställning på torsdag) De är väl SB man betsäller av som legal enhet och inte enskild butik.
 

Dovberg

Medlem
Fick tag på en flaska Luciano Sandrone Cannubi Boschis på Passagen. Tydligen kör dem en kvot, en flaska per man. Skönt att man fick en istället för inget. Försökte beställa på nätet med men självklart utan resultat.
 

energia

Medlem
Har för mig att bekräftelsen innehåller en relativt vid friskrivning avseende tillgänglighet/slutförsäljning av vara.

http://www.systembolaget.se/Allmanna-villkor/#bestallning

"Systembolaget ansvarar inte för eventuell slutförsäljning av beställd vara eller varubrist av andra skäl och har rätt att avboka din beställning avseende de varor som är slutsålda eller av annan anledning inte kan levereras. Om Systembolaget inte kan leverera hela eller delar av din beställning informeras du om det så snart det kan ske."

Men det är ju snällt att man informeras "så snart det kan ske"... :confused:
 

Håkan

Medlem
Hej alla,
Jag tänkte ha en lite annan vinkel på det hela. Det har pratats mycket om Sandrone på sistone. Han har fått väldigt mycket poäng för sina viner men är det en stil ni tilltalas av? Jag har provat flera årgångar av Sandrone mot andra producenter och måste säga att han inte är en av mina absoluta favoriter (inte i klass med Giacosa eller Clerico tex). Stirra er inte blinda på poängen utan bestäm er för om stilen är något ni gillar. Det är enbart Galloni som satt så höga poäng, andra är mer reserverade. Nu blev det extrem hype i Sverige, tidigare årgångar har det inte alls varit sådant driv efter (exempelvis 01, 04 och 06 som alla är stora Baroloårgångar). Lycka till i Sandroneletandet.
 
Trådskapare
Old Sparky

Old Sparky

Medlem
Hej alla,
Jag tänkte ha en lite annan vinkel på det hela. Det har pratats mycket om Sandrone på sistone. Han har fått väldigt mycket poäng för sina viner men är det en stil ni tilltalas av? Jag har provat flera årgångar av Sandrone mot andra producenter och måste säga att han inte är en av mina absoluta favoriter (inte i klass med Giacosa eller Clerico tex). Stirra er inte blinda på poängen utan bestäm er för om stilen är något ni gillar. Det är enbart Galloni som satt så höga poäng, andra är mer reserverade. Nu blev det extrem hype i Sverige, tidigare årgångar har det inte alls varit sådant driv efter (exempelvis 01, 04 och 06 som alla är stora Baroloårgångar). Lycka till i Sandroneletandet.

Du du skriver förutsätter att man har druckit dessa viner innan. Personligen har jag inte det och därför måste man ju börja någonstans. I det här fallet valde jag att lita på Galloni som jag uppfattar som en seriös kritiker med någorlunda moderat inställning till poäng. Jag äger även de viner du nämt (Giacosa, Clerico). För mig handlar det om att ha en varierad vinkällare, och börja dricka av när vinerna mognat. Som inköpsguide använder jag de samlade kritikerkåren + CT, ju fler höga poäng av olika kritiker desto bättre. Inte alltför sällan är dessa viner billigare i Sverige när de släpps jämfört med den internationella marknaden, då det internationella priset dragit iväg i takt med de höga poängen. Med denna strategi har jag nu en ansenlig vinkällare med ett högt genomsnittscore på CT, där inköpsvärde långt underskrider nuvarande marknadsvärde. Jag har inte bråttom och gillar min strategi. Jag tycker också det har blivit mycket bättre i och med att webblanseringar infördes, jag tyckte inte om att stå utanför systembolagets vinkällarbutik och frysa som man fick göra innan :)
 

Silenos

Medlem
För mig handlar det om att ha en varierad vinkällare, och börja dricka när vinerna mognat. Som inköpsguide använder jag de samlade kritikerkåren + CT, ju fler höga poäng av olika kritiker desto bättre. Med denna strategi har jag nu en ansenlig vinkällare med ett högt genomsnittscore på CT, där inköpsvärde långt underskrider nuvarande marknadsvärde.

Det är inte min avsikt att låta allt för syrlig, men det där låter nästan som någon slags förvaltningsstrategi för en aktieportfölj. Inga poäng i världen hjälper om man inte gillar stilen :)
 

Skrutt

Medlem
Hej alla,
Jag tänkte ha en lite annan vinkel på det hela. Det har pratats mycket om Sandrone på sistone. Han har fått väldigt mycket poäng för sina viner men är det en stil ni tilltalas av? Jag har provat flera årgångar av Sandrone mot andra producenter och måste säga att han inte är en av mina absoluta favoriter (inte i klass med Giacosa eller Clerico tex). Stirra er inte blinda på poängen utan bestäm er för om stilen är något ni gillar. Det är enbart Galloni som satt så höga poäng, andra är mer reserverade. Nu blev det extrem hype i Sverige, tidigare årgångar har det inte alls varit sådant driv efter (exempelvis 01, 04 och 06 som alla är stora Baroloårgångar). Lycka till i Sandroneletandet.
Jag är för mycket av en nybörjare för att avgöra om du har rätt ang. stilens betydelse,men tror inte att det spelar så stor roll för mig och vill jämföra med mat: Förr kunde jag lista några rätter som jag inte tyckte om men nu när jag har hunnit smaka vällagade varianter av dem så finns det inte längre någon rätt som jag kategoriskt ogillar. Men visst har jag preferenser ang. distrikt och kanske blir de preferenserna förfinade med tiden.
 

KimHartman

Medlem
Alltså fyra köpare delar på 30 flaskor, alltså 7.5 flaska i snitt per kund.

Jag var en av dom som hade turen att få detta vin. Beställde dock "bara" 3 st, vilket - speciellt givet att beställningen faktiskt gick igenom - känns lite korkat. Alltså kan det vara så att 3 köpare delade på 27 flaskor, om det var bara var en köpare per butik.
 
Toppen