Utredning om e-handel och hemleverans av alkoholdrycker

Diskussion i 'Övrigt' startad av Anders Landström, 9 juli 2014.

  1. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    Mattias S gillar detta.
  2. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    SvD har publicerat en debattartikel av Jörgen Hettne, särskild utredare: Nätbutiker och matkassar med alkohol bör förbjudas

    Något splittrad artikel som avslutas med:

    För övrigt så reflekterar jag över att en statlig utredare skriver en debattartikel innan utredningen publicerats. Är det vanligt eller ens lämpligt?
     
  3. sunqan

    sunqan Vinös

    Den artileln var riktigt usel - dåliht undrebyggd och full av lösryclta påståenden. Undrar om utredningen håller lika dålig kvalitet.
    Vad gäller leveranserna känns det inte som nån större skillnad mot idag... systemblaget levererar ju måndag-fredag 8-20, en normal leverans från utlandet är väl vardagar 8-17 :) och utlämningsrekvisiten finns väl redan idag (enbart till mottagaren personligen,ålderskintrollosv (kan tom stå i punktskattedirektivet.)
    Utredningen innebär då ett kvalifucerat slöseri med våra pengar mao.. mer så än vanligt.
     
  4. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    Utredningen går nu att ladda ner

    http://www.regeringen.se/content/1/c6/24/36/66/7da62dbe.pdf

    På sidan 22 står intressant information. Någon som vet hur man kan få ut informationen som Systembolaget har levererat?

     
  5. vintomas

    vintomas Bloggare

    Alla statliga utredningar är formellt egna myndigheter (men får all sin service från regeringskansliet), så de ska rimligtvis följa offentlighetsprincipen och arkivlagstiftning m.m. En inkommen handling från ett statligt bolag ska således diarieföras och utgör en allmän handling. Har svårt att se att det kan finnas något innehåll som motiverar sekretess enligt aktuella paragrafer i lagen. Du bör kunna kontakta regeringskansliets registratur och fråga om registrerade handlingar från aktuell utredning, eller möjligen utredningen direkt om de fortfarande jobbar med att avveckla sig. Sedan kan det hela ju kompliceras av semestertider och avvecklingen av utredningen. Skulle inte bli förvånad om "städjobb" av typen skicka handlingar till registraturen för diarieföring är något som man gör när man avvecklar sig, trots att det egenligen ska ske direkt.
    I ett normalt diarium finns det uppgift avsändare, ärendemening och datum. Så om registraturen funkar ska du kunna fråga just efter handlingar från Systembolaget till aktuell utredning.
     
    kayaker gillar detta.
  6. sunqan

    sunqan Vinös

    Är det någon som kan förklara den reella skillnaden mellan dessa två lydelser (4 kap 4§ punkt 7 är gamla lydelsen, 5§ nya) (sid 18/19):

    7. av en enskild person, som förvärvat spritdrycker, vin starköl eller andra jästa alkoholdrycker utanför Sverige, genom transport som anordnats av en av säljaren oberoende yrkesmässig eller privat befordran, allt under förutsättning att personen fyllt 20 år, införseln sker från ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och dryckerna är avsedda för dennes eller dennes familjs personliga bruk, och

    respektive
    5 §
    En enskild person som fyllt 20 år som förvärvat spritdrycker, vin starköl eller andra jästa alkoholdrycker utanför Sverige får själv eller genom säljarens försorg föra in dessa från ett land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet genom transport som anordnats av en av säljaren oberoende yrkesmässig eller privat transportör, allt under förutsättning att dryckerna är avsedda för den enskildes eller dennes familjs personliga bruk.
    I fråga om skattskyldighet och särskilda villkor för sådan införsel som avses i första stycket finns bestämmelser i lagen (1994:1564) om alkoholskatt.

    det sista stycket i 5§ verkar dessutom vara totalt redundant, värt att notera är att utredningen INTE föreslår nån ändring av alkoholskattelagen vilket även tydliggörs av 3.8 (sid 27) i utredningen.

    det är väl egentligen bara 4 kap 6§ som har någon praktisk betydelse av de relativt godartade och små ändringarna som görs. transporten ska ju fortfarande kunna levereras vardagar mellan 8 och 20 (samt lördagar 8-15 eller när nu detaljhandelsbolaget har öppet) vilket ganska väl motsvarar de tider man kan få försändelser levererade (finns det några som levererar på lördagar?)
     
  7. sunqan

    sunqan Vinös

    inte heller kap 8 i utredningen innehåller något häpnadsväckande och radikalt, det känns som att utredaren föreslår minsta möjliga förändringar och egentligen bara ett försök att förtydliga vad avsikten med att tillåta privatinförsel och distanshandel varit.
     
  8. vintomas

    vintomas Bloggare

    Inget att fundera över att debattartikeln publiceras samma dag som utredningen presenteras, även om samma dag innebär några timmar före. Ska något skrivas dagen efter, så ska det vara reaktioner på utredningen i enlighet med debattredakörslogiken. Tvärtom så kan en sådan här blänkare rentav vara bra ur ett granskningsperspektiv, för då har de som finns på presskonferensen haft någon timme till på att fundera på bra frågor.
     
  9. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    En intressant aspekt är att förslaget kommer att påverka ren privatimport Minimering av företag som får transportera , oberoende om man sköter allt själv är en allvarlig konkurrensbegränsning samt kommer att öka kostnaderna. Leverans måste ske under kontorstid och till hemadress vilket också kan driva kostnader, både för leverantör och privatperson
     
  10. sunqan

    sunqan Vinös

    det står dock inte "kontorstid" i den föreslagna lagtexten:
    7 §
    Alkoholdrycker som införts enligt 5 § får levereras endast till den enskildes privata adress och endast under tider då sådana drycker tillhandahålls av det bolag som avses i 5 kap 1 §. Detta gäller dock inte om dryckerna levereras av en privatperson.

    Dvs 8-20 vardagar (systembolagets tider för hemleverans) och lördagar 10-15 (butikers öppettider).
    minimering av företag som får transportera - nåja... "en av säljaren oberoende yrkesmässig eller privat befordran" är väl exakt samma ordalydalse i både nuvarande lagtext och den föreslagna :)
    att människan sedan skrev något annat i sitt debattinlägg pekar väl bara på att han borde gjort ett bättre jobb :)
     
  11. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    Skillnaden är paragraf 9.2 där transportören kommer få anmälningsskyldighet. Så antalet minskar troligen.

    Vi har alla olika arbetstider
     
  12. sunqan

    sunqan Vinös

    Du syftar på 9.2 i utredningen och inte i lagförslaget va? Det är vad jag förstår ett förslag ien utredning från 2013, och där får vi väl se var det hamnar. Man får väl se till att det är bring som levererar till mottagaren :) just det borde inte vara omöjligt att åstadkomma.
    Det är iallafall helt klart att vi får vänta och se vad som händer.
     
  13. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    En bra summering av Mikael Mölstad

     
  14. sunqan

    sunqan Vinös

    Ett dilemma för staten är (lyckligtvis) att om de lyckas förbjuda distanshandel till sverige, kommer momsintäkterna minska iom att varan då omsätts i säljarens land och ska då momsas där :)
     
  15. vintomas

    vintomas Bloggare

  16. ChristianB

    ChristianB Medlem

    Läste ju igenom ditt inlägg; väldigt bra formulerat!
     
  17. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    Skön avslutning med rättning av lagtexten. Har precis avslutat en första genomläsning av utredningen och jag får en tydligt känsla att det är mycket klipp och klistra. Språket känns inte helt enhetligt och det är plockat mycket från tidigare utredningar. Mycket text och lite konklusioner, långa omskrivningar och resonemang. Snabbutredning som endast har ett syfte, reagera på utmaningen som Wine Finder och Citygross gjorde.
     
  18. vintomas

    vintomas Bloggare

    Är man Messerschmitt så är man. Men det går ju inte att låta bli att påpeka att klantarna faktiskt skriver fel i en så viktig sak som hur Alkohollagen ser ut idag!
    Delar av de rent juridiska delarna av utredningen och de delar som sammanfattar tidigare utredningar uppfattar jag som välskrivna, några juridiska delar är lite svagare eftersom de bl.a. försöker hävda att EU-rätten har accepterat saker som aldrig varit uppe för bedömning (den svenska alkoholpolitiken som sådan och den märkliga desintresseringsprincipen), men de delar som innehåller allmänt alkoholpolitiskt material är riktigt svaga, då de verkar vara skrivna av IOGT-NTO eller Alkoholpolitiskt forum.
    Förra årets utredning, som hade fler sidor, uppfattar jag hade skrivit mycket mer text från grunden. Vissa delar av den utredningen har de plockat mer eller mindre rakt av, har jag kunnat konstatera
    Jag lärde mig i alla fall en del nytt genom att läsa utredningen.
     
  19. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    Efter @vintomas uppmärksammat felet har det införts en rättelse. Tycker Socialdepartementet ska skicka ett tack för hjälpen
    http://www.regeringen.se/content/1/c6/24/36/66/612de2b4.pdf

    -
     
  20. Liselott

    Liselott Medlem

    Är det inte tjänstefel av utredarna att ha med en så lång utläggning om marknadsföringskostnader, reklam etc utan att redovisa hur mycket av dessa som verkligen kommer från nätvinhandlarna. Det måste ju vara en försvinnande liten del. Det kan ju vem som helst konstatera när man öppnar första bästa dagstidning eller webbsida.
     
    kayaker, gece, chambertin och 1 annan gillar detta.

Dela sidan