Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vackraste svenska kustregioner...

Vilka svenska kustregioner tilltalar dig lite extra?


  • Total voters
    26
Jag är ganska förtjust i kust och hav. Öppenhet, frihet och skönhet ger just havsområden något extra. Jag vill därför se var forumets medlemmar tycker de finaste platserna längs Sveriges kust finns.

landskap.gif

Jag har valt att fokusera på Sveriges fastland. Gotland ligger nästan lika nära Baltikum som Sverige, och är därför inte med som svensk kust.
Jag har gått på landskapen, men har ibland fått gruppera ihop dem. Sedan finns Västergötland, som förvisso har kust, men väldigt lite, i Göteborg, och står därför som just Göteborg bland svarsalternativen. Göteborgs skärgård, kan jag nog säga, är mer likt Bohuslän än Halland, så det har grupperats ihop med den förstnämnda.
Eftersom man kan gilla flera ställen ganska likvärdigt, så har jag lagt in tillstånd att rösta på upp till tre alternativ.
Kända svenska kustområden som Höga Kusten och Österlen finns inom parantes efter sitt landskap, för att göra det lättare att hitta.

Alternativen börjar västerifrån, och går sedan motsols runt Sverige.
 
För mig är det två kustdistrikt som sticker ut, Bohuslän och Stockholms skärgård. Sedan finns det områden som St Anna naturligtvis men de är en del av en kust som i övrigt är rätt enformig (nu blir jag väl kölhalad men är ju inte så PK direkt .-) )
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
Gotland är Sverige, annars kan man lika gärna bortse från diverse skärgårdar då de inte heller är fastland.

Jag är uppvuxen på Gotland och inte objektiv :)
:);)
Får skylla på att det inte går att lägga in fler alternativ än 10, fast jag kunde kanske å andra sidan ha slagit ihop något annat. Hade Gotland varit med så hade nog Öland fått vara med också, vilket hade lett till två extra sammanslagningar, vilket jag inte önskade.
Därmed valde jag att fokusera på landskap som faktiskt hade kust på fastlandet.
 

Segol

Medlem
:);)
Får skylla på att det inte går att lägga in fler alternativ än 10, fast jag kunde kanske å andra sidan ha slagit ihop något annat. Hade Gotland varit med så hade nog Öland fått vara med också, vilket hade lett till två extra sammanslagningar, vilket jag inte önskade.
Därmed valde jag att fokusera på landskap som faktiskt hade kust på fastlandet.
Öland kan du gott bunta ihop med Småland/Östergötland, en riktig ö kör man inte bil till ;)
Dessutom är Öland en del av Kalmar län
 

Vino fino

Medlem
Sthlms skärgård är ju ganska varierande. Lite grovt att kalla den för Södermanland - Uppland. Stor skillnad på t.ex. Trosa skärgård och Ålands hav
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
Sthlms skärgård är ju ganska varierande. Lite grovt att kalla den för Södermanland - Uppland. Stor skillnad på t.ex. Trosa skärgård och Ålands hav
Yup, ok, sure. Förstår dig. Men som sagt, när jag skapade omröstningen fanns bara tio alternativ, och då var jag tvungen att göra val.

Hur skulle du delat upp Södermanland, Uppland och Stockholms skärgård?
 

Vino fino

Medlem
Alla generaliseringar blir avvägningar. Vill inte vara petig.

Men en rimlig uppdelning kunde väl vara Sjöfartsverkets kategorier för svenska vatten. Stämmer ganska bra med hur jag uppfattar dem också, som separata geografiska delar med egen identitet. Om man kommer med båt dvs...


Screen Shot 2014-09-29 at 14.47.29.png
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
Jag kommer inte på hur jag ändrar alternativen nu, ifall det alls går.

Skulle någon moderator eller admin med kännedom om Stockholms skärgård kunna splittra upp "Södermanland - Uppland (Stockholm)"-alternativet, lägga till Gotland, och koppla ihop Öland med Småland?
 
Jag kommer inte på hur jag ändrar alternativen nu, ifall det alls går.

Skulle någon moderator eller admin med kännedom om Stockholms skärgård kunna splittra upp "Södermanland - Uppland (Stockholm)"-alternativet, lägga till Gotland, och koppla ihop Öland med Småland?
Då får vi nollställa omröstningen då reda röster lagts till. Kan addera Gotland och koppla ihop men om jag splittrar blir det fel
 
Toppen