Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad äter och dricker forumet på Nyårsafton?

Mattias Schyberg

Administratör
Vin för morgondagen är fixat i all sin enkelhet. Kan nog bli någon flaska från garderoben också, vi får se. :)

Lite kalixlöjrom till förrätt. Exakta ingredienser återstår att se men det blir lite bubbel från Champagne till detta, närmare bestämt en "mogen" och enkel 2003 Beaumont des Crayères Champagne Brut Fleur de Prestige. Inte en perfekt kombo mest troligt, då ett krispigare bubbel sannolikt hade varit ett bättre val, men vi får se helt enkelt.

Till den obligatoriska köttbiten till huvudrätt så blir det lite 2009 Poggio al Tesoro Dedicato a Walter Toscana IGT som jag hoppas mycket på. Svulstig CF från Italien kan absolut vara kul och borde bli lysande till entretcôte med parmesandränkta potatismojänger och lite söt rödvinsreduktion.

Desserten är ännu inte bestämd men Sauternes blir det. Kände mig snål och valde den fina budgetvarianten 2010 Castelnau de Suduiraut som brukar leverera rimlig pang för pengarna.

Till tolvslaget så blir det enkelt italienskt bubbel och en ny bekantskap i form av 2010 Mezzacorona Trento Rotari Blanc de Blancs Extra Brut

Tjolavipp!
 

Krisman

Medlem
Kalix på chips och ankleversnittar med Ch. de Bligny 1995 Mgm som får följa med till förätten på hummer. Älgstek med potatisbakelse till varmrätt med Alain Graillot Crozes Hermitage 2005 på Mgm. Till dessert vet jag inte vad det blir än och bubbel till 12-slaget är lite oklart än men någonting odyrt.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Eftersom jag inte är hemma med tillgång till eget kök och källare får det bli lite nedskalat ad-hoc detta nyår med vad jag hittar i frysarna här.

Förrätter kör jag:
Laxtartar med dillmajo
Gratinerad spindelkrabba
Soppa på skaldjur, parmesanchips
2008 Bonnaire

Sedan den obligatoriska Oxfilén, lågtempad med stopp på 54 grader, sedan skivad 5cm puck som studsas i het panna innan servering.
Till det, Sesampotatis och en hemslagen Bea samt något smörslungat grönt.
2011 Produttori Barbaresco

Senare
Pierre Peters SC

Gott Nytt!
 

Nebbio

Medlem
Till den obligatoriska köttbiten till huvudrätt så blir det lite 2009 Poggio al Tesoro Dedicato a Walter Toscana IGT som jag hoppas mycket på. Svulstig CF från Italien kan absolut vara kul och borde bli lysande till entretcôte med parmesandränkta potatismojänger och lite söt rödvinsreduktion.

Jag drack 2005:an tidigare i år på en provning med supertoscaner. Minns den som fantastiskt bra.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Snyggt modererat där @Mattias S :)
Jag försöker så gott jag kan och det slog mig ju att den bästa tänkbara "tipstråd" vi kan ha (verkar ju vara populärt med tanke på de senaste trådarna om vin och mat) är en tråd där vi såklart visar upp vad vi själva väljer att dricka och äta.

Bästa tipsen således även om mycket kan vara svårt att få tag i dagen före Dagen D, men det blir ju ganska lätt att välja något liknande å andra sidan. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Gastronomi står inte i centrum på kalaset jag ska till, det är BYOB och olika delar av middagen ordnas av olika personer, så jag har fått gissa delar:

Förrätt
Okänd, men antagligen lite blandade kanapéer av vegetarisk och maritim karaktär. Vi satsar på att dricka en god, lite kraftigare skumpa som levererar störtskönt just nu i form av 2004 Pol Roger Vintage Brut. Springer man på bolaget och handlar hittar man 06an istället, men den är säkert också bra...​
Huvudrätt
Killen med sous vide-utrustning (dvs jag) får sköta köttet. Lågtempad lammfilé (sorry men oxfilé är så sjuuuukt trist) med rödvinsreduktion och rotfruktsgratäng ackompanjeras av 2010 Baigorri Rioja Reserva, en del av mitt kommande nyårslöfte att sluta vara pretto och börja omfamna även den modernare stilen av t.ex. Rioja.​
Efterrätt
Okänd, tar nog en flaska från mixpacket Graham's Selection of Finest Ports jag fick till julen. Kanske Graham's 10 Year Old Tawny, känns som att en tawny borde kunna lira med det mesta som serveras.​
Tolvslaget
Vad vore ett nytt år om man inte inledde det med att slänga pärlor framför det svin man är? En halvflaska med NV Louis Roederer Brut kommer antagligen skänka stor förnöjelse om jag förmår känna någon form av smak vid tillfället (utomhus, på en blåsig höjd, omgiven av krutröt).​
 

Vino fino

Medlem
Imorgon blir det enligt traditionen en svensk-iberoamerikansk-fransk traditionell :rolleyes: måltid. Eller som vi säger i mitt hushåll, en civiliserad måltid.

Börjar med lätt dammad smörfräst borre som kollegan fiskar i schääärgården och en precis lagom djup och inte gräsig eller obehagligt mineralig Sauvignon Blanc i form av Southern Right ’14. Inga såser och trams med en sådan intensivt söt fisk. Bara fisken och salt och peppar, med smöret från pannan ovanpå. Sen brasilianskt ur-ursprungligt med välhängd kossa, svarta bönor, ris, och farofa. Till detta finns bara Bdx och imorgon blir det Pichon-Baron ’96. Sist färska kylskåpskalla mandariner med Suduirat ’01. Rouquefort och gåslever i all ära men söta mandariner är överlägset till Sauternes, särskilt efter en rejäl måltid. På något vis höjer det också vinet när man bryter skalen och alla dessa parfymerade toner fyller näsborrarna och fingrar.

Och sen förstås tolv gröna druvor till tolvslaget. Till detta Diebolt-Vallois som jag tycker är en av de fruktigaste champagnerna som också tål lite färsk frukt utan att bli surkart och gnällig som så många andra.

Efter detta blir det en massa okynnesätande av min avhuggna spanska svartfot tillsammans med oloroso från Sanchez Romate. Har enligt traditionen gått och skurit svartfot hela julhelgen och ännu har jag inte ledsnat, även om byxorna börjar kännas trånga.
 

Elvis

Medlem
Hemma hos oss blir det löjrom med foruminspirerade tillbehör (dvs gräslök i stället för rödlök). Sedan svärfarskokt hummer och räkor om vi kan få tag på det. Gästerna tar med efterrätt.

Jag ska snart in och botanisera bland champagnerna, det lutar åt genomgående champagne. Jag är lite sugen på Clos des Goisses 2004 på magnum, funderar på Dompa 2002 och så har jag en massa Blanc des Millenaires 1995'or som lockar. Det är inte omöjligt att det blir någon Vilmart också.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vår moderator modererade sig själv efter att ha startat en nyårsmatpratartrend i "fel" tråd som började växa till ett monster när jag och några till hakade på med recept. Det fick således bli en alldeles ny och för ämnet relevant tråd. (En stund åtminstone tills den också traditionsenligt spårar ur) :)
 

Alter Ego

Medlem
Chips med Löjromsdip & Ankleversnittar - Krug Grande Cuveé
Jordärtskockssoppa med lax & päron toast - 2014 Jean Biecher Grand Cru Riesling
Tjärknöl, potgrat och rödvinssås - 2009 Château Graves de Pez / 1990 Château Troplong Mondot
Äppelgömma med vaniljglass och kardemummaglaze - Roslagspunsch
Sedan blir det grosshandlare, guldkant och annan old school dricka fram till tolvslaget då jag tänkte sprätta upp Deutz 2008.
På nyårsdagen serveras en dubbel 2013 treo comp
 
J

Joakim Staf

Dagen till ära, våga vägra champange
Förrätt : Räkcappccino
Dricka: Gran Rue, från Cantine Povero
Varmrätt. Givetvis gödkalv filé
Dricka: en ris 2006 Brunello från Tenuta Comunali
Efterrätt: Arbeg Uigeadail
Smaklig spis allesammans
 

matage

Medlem
Fram till nånstans efter lunchtid idag var jag inne på att skippa hela spektaklet i år (long story) men kom på bättre tankar ikväll.
Så planen med minimal framförhållning är (baserat på morgondagens utbud)

#1 Snittar(anka?), Tryffelchips med löjrom
#2 Gratinerad Hummer
#3 Lamminnerfile med tryffelrisotto, Örtsky, bakad vitlök.. Nåt på svamp kanske?
#4 Bakad chokladkräm med brynt smör, hjortron och polkagris


#1- #2 lutar åt Gosset Millesime -89 eller Bedel Comme Autrefois - 00
#3 Poggio Brunello -03 eller Bdx - Larose -85 eller en enklare Clinet -03
#4 Fonseca Moscatel Setúbal Alambre 10 Years eller så får jag jaga en Madeira under morgondagen

Känns som om man kör "här är ditt kylskåp"... en nödplan som man inte ens vet om den går att sy ihop - men jag ska iallafall dricka gott!
 

Per Stade

Lege artis
En fiskare, som bor nästan granne med mig, kom förbi med ett par humrar idag. De kommer att sköljas ner med lite champagne, vilken har jag inte bestämt än. Löjrom som förrätt låter inte fel. Mer har jag inte planerat.
 
Toppen