Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad äter och dricker forumet på Nyårsafton?

Skrutt

Medlem
Det är ju därför vi behöver en "unlike" knapp :)
Tror väl att du menar "Dislike" då "Unlike" redan finns i form av "Sluta gilla". Tråkigt att vara så pass sjuka. Beklagar det. Är själv lite förkyld och växlar ner från en schysst röd bourgogne till S:t Clair Omaka Reserve PN. Tar mig den rätten då jag själv är största vinfanatikern i sällskapet.

På bubbelfronten får Graham Beck BdB träda fram ur skuggorna på liknande vis.
 
Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Herre jesus vilket liv det var i denna tråd! Kul! Kan dessutom konstatera att jag både behöver öppna plånboken mycket mer när det gäller mina vinval om jag skall lyckas väcka uppmärksamhet bland alla fina viner i tråden men också lära mig att laga mat. ;)

Är det något jag önskar mig i julklapp (lite sent nu) så är det en bra kock i familjen som kan göda mig tjock o go. :)

Är det försent att adoptera dig, @KockJohan? Jag tror att vi kan komplettera varandra bra: jag lär dig att bli lite mjukare och mindre hårdstekt på ytan medan du får lära mig att laga mat som ett proffs. ;)
Även om jag är yngst på forumet är jag faktiskt myndig så det går nog dessvärre inte, däremot så kan man ju alltid hyra hem mig och passa på att andvända RUT-avdraget oxå :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Traditionsenligt nyårsfirande med inte-så-vinintresserade-vänner i form av knytis.
Det enda jag är säker på är desserten som blir kardemumma-pannacotta med äppelkompott. Till det tar vi med oss en söt Muscat från Samos i årgång 2009.
Vi ombads också ta med en flaska rött till varmrätten så det blir väl kanske vår räddning ikväll :cool:. Eftersom vi inte har en aning om vad som serveras så måste det bli något flexibelt och generellt (generöst) vin men med någon sorts kvalitet. Kvarvarande kandidater är för närvarande:
2011 Kanonkop Cabernet Sauvignon Estate
2007 Miguel Torres Cabernet Sauvignon (Black Label) Mas La Plana
2007 Dalla Cia Giorgio (reavinet)
2008 Castiglion del Bosco Brunello di Montalcino
Andra runners-up kan kvala in på listan under dagen, slutgiltigt val framåt 18-tiden innan vi knallar iväg.
Annars är det i övrigt oklart både vad gäller mat och vin, mest troligt blir det ingen champagne alls ikväll :eek:
Mas La Plana var längesen jag provade. Den eller Kanonkop röstar jag på, men du skiter nog i mig och väljer brunellon misstänker jag. ;)
 

gece

Man vänjer sig.
För mig blir det en "2 hipster 4 u", kära finewines. :D

Är ute i Småländsk urskog med begränsad tillgång till allt. Finns dock bastu, sjö och en jacuzzi, så det går ingen nöd på mig!

Men, men. Någon skön ost i smördeg till en 2011 Terpin, Quinto Quarto (naturvin, oranget så det förslår). Sen en älg (oklart vilken del) med en 2014 Ferreret de José L. Ferrer (Mallorca, gjord på druvan callet - you've probably never heard of it :p ). Till tolvslaget blir det en känga åt alla tråkiga traditionalister: korken flyger ur en flaska härlig geuze!

Fram tills dess flödar Foillard, medan tiden tillbringas i sagda jacuzzi. Ljuva dekadens. Skål och gott nytt år!
"Gott nytt"? Typiskt konsumtionssamhället, jag gillade det gamla året bättre... innan det sålde ut, iaf. Eller förresten.
e246cb7bcebb882da5e6a0a844eefea7.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
And so it began...
I skrivandets stund fortfarande oklart vilken tillagningsmetod den döda kossan skall undergå; "the revere sear", "the east alabama hazzle", eller "the tazmanian dvärgtapir" men det lutar åt att det i slutändan blir "kockens hemlighet".

20151231_114208[1].jpg
 
Det blir inga konstigheter. Det är nog många i vårt land som har liknande upplägg.
Vi börjar med champagne till fördrink och förrätt (en löjromsvariant).
027.JPG

Vi fortsätter sedan med renfilé, där mitt bidrag blir en Barbaresco
025.JPG

Till osten är det amarone som gäller och till chokladdesserten Recioto
020.JPG

Gott Nytt År önskar vi alla vänner på FineWines
 

Krisman

Medlem
Så vad tror ni att dra på anklever på chips?

Efterrätten blir tydligen pannacotta med vit choklad och granatäpple, har både en Château le Pape, les Trois Chênes Sauternes och en Isepple (is-cider) på kylning. Isepple har en sjuuuk syra.
 

Segol

Medlem
Jag hoppar köttet idag, hemma hos oss serveras det bara skaldjur i form av musslor, krabba, räkor och hummer. Till det dricker vi lite olika Chablis 1er Cru från Dauvissat och William Fevre (eventuellt Droin också om sällskapet visar sig törstigt på allvar).
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Så vad tror ni att dra på anklever på chips?

Efterrätten blir tydligen pannacotta med vit choklad och granatäpple, har både en Château le Pape, les Trois Chênes Sauternes och en Isepple (is-cider) på kylning. Isepple har en sjuuuk syra.
menar du att toppa pannacottan med chips o anklever ?
 
Toppen