Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad äter och dricker forumet på Nyårsafton?

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
den kanske är ok, jag är extremt dålig på skumpa så :)
Håller med, har faktiskt ingen direkt koll själv (kommer inte ens ihåg när jag testade sist), men ryktet är inte direkt hett här på forumet.

Men egen erfarenhet är guld värd. Meddela gärna vad du tyckte efteråt för det är alltid intressant att läsa. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det vart en salig blandning men det låter som att de flesta kör en klassisk uppställning. Själv behöver jag inte göra någonting, åker hem till mamma och pappa och låter dem skämma bort mig. Gäller att passa på! Snart står jag väl själv där med en massa ungar som vill ha sitt kött stekt på olika vis och diskuterar vad som passar bäst till medans jag står i köket och gör allt grovarbete.

Tråkigt att ni blev magsjuka, det suger på nyår! Ni får fira in det nya åter nästa helg när alla fått tillbaka aptiten och är champagnesugna igen.

Gott nytt år till er alla!
 

kayaker

Cyklist
Eftersom vi inte är hemma så är utbudet begränsat, samtidigt som vi har en del vi måste äta upp innan det blir dåligt. Dessutom så är sambon sjuk... Västerbottenschips, vispad crème fraîche med gräslök och kallrökt lax. Sedan blir det mer lax med spenat och rödlök. Vi skippar nog desserten och sparar den och Entrecôten tills dess hon är friskare.
Champagne Valentin Leflaive Extra Brut Blanc de Blancs till maten.
 

Krisman

Medlem
Mgm är för liten flaska upptäckte jag. Fick poppa en Pol Roger Brut Vintage 1999 också efter chipsen med löjrom och anklever samt ostronen. Snart förätt i form av hummer.
 

Per Stade

Lege artis
Gott Nytt År!

image.jpeg
 

Gurto

Medlem
Vi summerar väl nu då :)

Piggvar- och misosoppa med toast med havskräftröra

Avokadosoppa smaksatt med koriander med kex med Brillat Savarin

Pierre Péters Reserve Oublié

Doft: Gula, lätt bokna äpplen, digestivekex, kritig mineralitet
Smak: Bra koncentration med mogna gula äpplen, lite lite sherrytoner, lätt metalliskt, drygt medelhög syra. Torrt men inte kruttorrt.

Mycket gott! Klassisk BdB med lite begynnande mognadstoner. 90p

Passade till all mat ovan utom avokadosoppan som jag överlag inte alls blev nöjd med - bismak av omogen banan. Ett matexperiment som inte funkade..

Havskräftor med syltad kålrot och emulsion på brynt smör och skaldjursolja gjort på skalen från kräftorna

Pol Roger Vintage 2006

Doft: mer gröna, söta äpplen - rödare äpplen kommer med luft och värme -kalkig mineralitet, lite jästigt
Smak: mindre mogna, gröna äpplen, kalkigt, lätt kartig beska. Hög syra. Torrt men den sötman som finns är inte helt integrerad ännu.

Gott men behöver mer tid. 88p+

Gjorde jobbet bra till havskräftorna

Oxfilé med hasselbackspotatis och madeirasås gjord på rådjursfond

Mas de Boislauzon C9dP Cuvée du Quet 2009

Doft: väldigt koncentrerat av mycket mörka bär - körsbär, blåbär, balsamiskt, lakrits och torkade örter, framför allt timjan
Smak: Väldigt kraftigt och fylligt med mörk frukt, lakrits, örtkryddighet och balsamiskt. Tanninerna biter ifrån rätt bra. Lite restsötma och rejält med alkohol (som dock matchas av den rejäla frukten)

Här är reglagen uppvridna på max! Portlikt och bombastiskt. Men visst är det gott och välgjort. Tillgängligt men kan lagras vidare. 91p

Gjorde sig bra till maten - det bombastiska möttes fint av grädden, vitlöken och en lite rejälare sås

Ost: Norins Gouda Selection, Gruyere Maleson och Primadonna

J.H. Goncalves Madeira Boal 5 years old

Här glömde jag skriva ner något men kortfattat är det en härlig, knäckig och halvsöt historia med fin syra. 88p

Gjorde sig mycket fint till all hårdlagrad ost

Dessertbuffé med citronpannacotta, daimpannacotta, mintchokladmousse och clementinsoppa

Castiôn Moscato d'Asti

Funkar alltid. Inte den bästa Moscaton jag druckit men trevlig frisk och blommig sak. Första Moscaton jag druckit som hade skruvkork.

Graham Breck BdB -10 till tolvslaget

Doft: tropisk frukt, gula äpplen, karamelliserat och lätt smörigt, skitig och kalkig mineralitet
Smak: lätt tropisk frukt och kalkig mineralitet. Lite lägre än medel i syra.

Väldigt trevlig på doften (älskar den där lite gödselskitiga och kalkiga mineraliteten). Lättare och mer intetsägande i smaken. Vinner nog inte så mycket på lagring. 86p

Om man ska jämföra bubblet, det som ju dracks mest av, så är PP helt klart favoriten som känns färdig att dricka (kan iofs säkert utvecklas). PR god men för ung - mer potential. GB mycket trevlig doft men lättare och enklare i smaken.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Somnade innan tolvslaget, men ett gott nytt år fick jag ändå av någon anledning och jag önskar er andra detsamma. :)

Kalaskväll för övrigt. Höjdpunkten blev kombinationen Sauternes och saltlakritsspäckad vit chokladmousse som avslutade kvällen. Så jäkla gott. Saffran och lakrits är lite av en magisk kombination. Trodde nästan att sötman i efterrätten skulle ta död på vinet, men det funkade perfekt faktiskt och salmiaksältan blev pricken över i. 2010 Castelnau de Suduiraut levererade precis enligt beställning med rejäla doser saffran på en bädd av komplex honungsmarinerad aprikosfrukt med lite vanilj och marsipan i bakgrunden. 90p

Dags att vrida tillbaka klockan och ta det hela från början...

Kvällen började med lite löjrom, vaktelägg och lite andra standardtillbehör. Öppnade båda mina bubbel till och kan inte påstå att 2010 Mezzacorona Trento Rotari Blanc de Blancs Extra Brut imponerade direkt. Trist standardbubbel med kort och menlös smak medan kvällens skumpa (2003 Beaumont des Crayères Champagne Brut Fleur de Prestige) överraskade positivt med mogen generös frukt och härlig komplex aromatik med inslag av tropisk frukt, vinteräpplen, honung, ylle, hjortron, humle samt lite söt kanderad citrus som ramar in det hela. Hade mest troligt gissat på Chenin Blanc blint. Fyllig munkänsla och nästan lite småsött avslut. Inget märkvärdigt men riktigt gott och bra till maten utan tvekan. 88p

Till kvällens fettdrypande entretcôte så funkade min italienska Cabernet Franc (2009 Poggio al Tesoro Dedicato a Walter Toscana IGT) fullkomligt lysande. Fylligt, stramt och fullständigt bedårande charmigt. Plommon, mörka körsbär, ceder, choklad, läder och tobak dominerar i näsan med små antydningar av mynta och damparfym i bakgrunden. Härligt intensivt och läckert i munnen med perfekt avvägd balans. 92p

Men som sagt, vid tolvslaget så sov jag och frugan som två små barn med våra magar fyllda med solsken. :)

Gott nytt år!

Frukost just nu, ett gäng överblivna vaktelägg direkt i stekpannan:

image.jpg
 

matage

Medlem
Planen för gårdagen hölls nästan.

Ankleversnittar
Hummersallad med Misodressing
Gosset Millesime -89 som levererade på topp!
Ett förtroendeingivande pfft när jag drog korken och även om moussen var svag så fanns den där. Brynt smör, mineral/snäckskal, clementiner och en skön sälta. Med tiden en begynnande umami-ton som klickade klockrent med Miso-dressingen. Dock var den överlägsna smakvinnaren en ad-hoc-kombo i köket: hummersmöret (direkt ur skalet) och champagnen lyfte varandra på ett sätt jag aldrig upplevt förr! Chefs privileges! ;)

Tryffelrisotto, uppdragen med resterna av anklevern för lite extra oompf.
Lammfile, cumberlandreduktion
2003 Poggio San Polo Brunello
Varför har jag inte monterat risotto med anklevermousse förr??
Vinet var väldigt knutet direkt ur flaskan men öppnade upp fint efter 3+ timmar i karaff
Strama tanniner, mycket toner av undervegetation och örter och riktigt skitgott till maten. På egen hand var det dock aningen strävt och jag undrar hur länge till frukten håller. Känns som om den dracks vid rätt tillfälle!

Bakad Chokladkräm, brynt smör, hjortronkompott och polkagris
1999 Château Lépine
Fuckade upp chokladkrämen och fick bara tag i fula polkagrisspiraler i elfte timmen så texturerna var helt åt skogen även om smakerna satt. Jag är inte helt på det klara var mina tre flaskor Lepine kommer ifrån men vet att jag måste ha fler!! Massvis med petroleum på näsan, aprikos, botrytis, saffran utan att bli för sött och med en fin syra som höll ihop smakbilden.

Avslutade kvällen med min version av "8-Ball" (calvados/tequila/black lemon bitters + sockerlag) och en Romeo y Julieta Wide Churchill
 

Skrutt

Medlem
Strul med leverans av hummer samt förkylning gav ändrade planer.

Välkomstvinet 2010 Graham Beck BdB var som vanligt gott men antingen det nu var förkylningen eller en svaghet hos vinet så upplevde jag en klenhet i frukten. I övrigt var det bra och ganska voluminöst med en massa bakkryddor och bikarbonat.

Det tänkta huvudrättsvinet 2014 J M Brocards Chablis Vieilles Vignes blev istället förrättsvin (rårakor med kalixlöjrom, gräddfil, rödlök) I det vinet upplevde jag en tydlig styrka i vieilles vignes-komponenten: påtaglig stenighet och havsarom; skramlande, smuliga snäckor; sälta och en intagande relativ fyllighet. Dessa riktigt förstärkta drag tror jag tillförde mycket för mina lite domnade smaklökar.

2013 Saint Clair Pinot Noir Omaka Reserve till huvudrätten (ankbröstfilé med apelsinsås och potatisskrap). Jag var som sagt förkyld och hade svårt att uppfatta några nyanser men tyckte att detta vin var rundare och mer harmoniskt än sist, för knappt ett år sedan. Där fanns en viss elegans.

Utfyllnadsvin vid tolvslaget var italienskt bubbel, årgångslöst Andiamo Prosecco. Jag upplevde denna frizzante som ganska frisk (eller var det kvällsluften som var frisk?) men med obefintlig fruktighet, vilket för en fräsch mun kanske kan approximeras till en fruktighet som kan liknas vid en sådan där apelsin som förlorat allt sting.
 
Last edited:

Krisman

Medlem
God fortsättning.
Vi startade med lantchips toppade med anklever och en marmelad på granatäpple, päron och calvados, samt chips med löjrom, gräddfil och rödlök. Till detta dracks Château de Bligny 1995 på Magnum. Stor doft av röda äpplen, honung och mineraler. Tydliga mognadstoner av äppelmos, honung kaffe och fin syra. Ett riktigt trevligt vin.
Då denna tog slut lite snabbt och vi hade ett gäng ostron blev det en Pol Roger Brut Vintage 1999. Även denna hade fina mognadstoner, exotisk frukt, choklad, kaffe. Lång komplex smak med fin syra och mineralitet. Riktigt bra just nu men klarar flera år i källaren. Efter detta blev det en Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre 2012 från Billaud-Simon till hummer med majonäs. Finstämd och mineralisk men aningen ung.
Till älgsteken som serverades med potatisbakelse och rödvinsreduktion drack vi Alain Graillot Crozes-Hermitage 2007 på Mgm. Ursprungstypiskt med kraftig doft av chark mörkröd frukt och skog. Riktigt bra just nu. Till pannacottan med granatäpple och vit choklad blev det isäpple, en norsk iscider. Sötfruktig av karamelliserade äpplen och en störd syra. Vansinnigt gott och den funkade riktigt bra till desserten. Efter det blev det lite sauternes och GT på Hendricks och Fever Tree med svartpeppar och lime.
image.jpeg
 

gece

Man vänjer sig.
Bokslut för slutet.

Min inledning med 2004 Pol Roger Vintage Brut var inte riktigt vad jag hoppats på, även om den var bra kändes den lite grinig och behöver nog mer tid i källaren, eller mer luft.
Till varmrätt (lammfilé, rödvinsreduktion och rotfruktsgratäng) satt 2010 Baigorri Rioja Reserva som en smäck. Typisk modern Rioja; väldigt fyllig, mycket chokladiga fat och mogen mörk frukt, men sina breda axlar till trots är det ändå lite elegant slankt och stramt. Serverades ganska sval (typ 15°) vilket kändes helt rätt.
Efterrätten blev chokladig och ackompanjerades av 2009 Graham's Late Bottled Vintage, som jag inte reflekterade så mycket över. Gott men inte stort, dock en bra kamrat till choklad.
 

Zmirc

Medlem
Några korta kommentarer på nyårsdryckerna.

De Sousa et Fils Champagne Brut Grand Cru Blanc de Blancs Réserve
Jag är (ännu) inte Champagnefrälst, har tidigare mest druckit billigare varianter inköpta sent inför nyår och liknande. I höstas köpte jag några flaskor från ekologiska producenter med gott rykte och det här var den första jag provar. Riktigt bra vin med smak av hyfsat mogna äpplen och bröd. Bättre till mat än utan tyckte jag.

2013 Saint Clair Family Estate Chardonnay Omaka Reserve
Har druckit detta tidigare och gillar det rejält. Framträdande ek som ger smöriga toner, med fin frukt som ger en riktigt bra helhet. Det verkar vara en publikfriare för tre–fyra icke vinintresserade personer blev mycket entusiastiska över denna nyzeeländare.

1982 Dalva Porto Colheita
Inleder med fin smak av torkade frukter, främst russin. Men slutet är alkoholstarkt och skarpt, nästan så att det tar emot att svälja. En kompis som också provade, och med nöje brukar ta del av mina portvinsinköp då och då, hade samma upplevelse av det tuffa slutet. En besvikelse helt klart.

NV Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut Rosé
Fick ett glas av detta till tolvslaget. Jag var kanske inte helt totalskärpt då men hade väldigt svårt att hitta några rena smaker. Gillar inte rosé i allmänhet och detta var inget undantag.
 

Silex

Medlem
Årets nyår:
Cedric Bouchard Inflorescence Blanc de noir, Deg 13
En härlig champagne med olika sorters citrus, äpple och mineral i doften. Mer brödig än jag minns den från sist jag drack, men det här är ändå bra grejer. Sist jag provade dog denna snabbt i glaset, men nu drack vi upp ganska fort, så jag vet inte hur den skulle utvecklats. Kanske lika bra för det var gott som det var. 92p.

Brancaia Ilatraia 2007
Börjar komma ihop sig bra. Detta är ett vinmakarvin där allt är polerat och sitter på plats. Komplext med lång eftersmak, bra frukt och en del mognadstoner och tydlig ek. Väldigt gott men samtidigt lite trist då inget sticker ut. En stil jag gillade mer förr men som uppskattades stort av gästerna. 91p.

Inniskillin Select Late Harvest Vidal 2006
Kvällens överraskning för den var jättegod. Nästan rödguldig i färgen. Komplex, lång efter med en perfekt balans mellan sötma och syra. Har inte provat en så gammal Vidal innan, men det här var godis för såväl mun som själ. 94p.

Till tolvslaget öppnade vi en Clotilde Davenne Cremant de bourgogne som varken gjorde till eller från efter drygt en flaska vin per person. Rätt trist vin vad jag minns.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Nyårsafton inleddes med lite pre-shopping på NK där jag startade med en grym äpplemust från Gastronomigruppen och lite skivad grisrumpa samt en toast Skagen. Sen shoppade jag lite ost och lullade sen ned till det bolaschet i PK-huset och köpte en magnum Legras & Haas bdb 08 som måste kvala in som ett av de bäst köpen i sin prisklass (795 spännaluubas), en Marimar Torres Pinot Noir 2011 för runt en trehunka och en Pichler Riesling för en dryg trehunka till. Sen åkte jag ned till mina kära vänner i Gamla stan och lämnade in grejerna på restaurangen.
Sen borde jag ha varit en förståndig pojke och fortsatt med alkholfritt ett tag, men nej: jag gick till Wirströms och satt mig och jobbade lite över ett gäng Guinness, sen kom en polare och fler Guinness, sen fick vi reda på att vi inte skulle käka förrän runt 22 så det blev ännu fler Guinness.
När det var dags att gå in i köket för att börja göra lite rårakor och öppna ostron så var det således en ganska äventyrlig upplevelse. Vi överlevde dock och käkade väldigt gott med löjrom, rårakor, ostron, fin hängmörad biff och lite blandade andra rätter som jag i ärlighetens namn inte minns.

Gott.

Trött dagen efter.
 
Toppen