Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad blir trendigt 2017!

M

Mouton

Om man nu ska försöka kika in i framtiden, så märks en liten trend på ökat intresse för Piemonte och Barolo på vin auktioner här i Sverige. Kanske en investerings trend iaf
 

Essle

Medlem
Kanske blir det året då "skinny Champagne" slår igenom på bred front.
-I hyllorna på SB kommer vilket diskvatten som helst sälja som smör i solsken så länge det har en ekostämpel eller en krav-hatt på halsen.
Faktum är att jag har ganska många i min närhet som hört talas om den sockerfria champagnen och därmed hinkar Andre Clouet Silver så Brut Nature kanske slår 2017....
 

ChristianB

DipWSET
Faktum är att jag har ganska många i min närhet som hört talas om den sockerfria champagnen och därmed hinkar Andre Clouet Silver så Brut Nature kanske slår 2017....
Kan instämma i den tanken... 2017 kan bli året när sockret i vin blir den stora snackisen! Där "torkade druvor" var grejen under några år kan man tänka sig att de stora reklamföretagen satsar på "vin utan tillsatt socker" som en grej. Det kommer förstås bli ett år av förklarande för alla kunder i SB-butikerna då, eftersom majoriteten knappast vill ha champagne utan socker. ;) Annat bubbel med lägre syrahalt kan nog må bra av lite lägre dosage dock, typ enklare Cava...

Annars tror jag på en mix av tillbakagång till klassiska vinländer, vilket började redan förra året med t ex Rhône-viner (på bred front, kännarna har ju alltid hållit sig till Rhône och Piemonte t ex), men det kommer också ske en ökning av lite ovanligare druvsorter. Tänk "först ut är bäst!"-modellen, där vinkonsumenterna försöker överträffa varandra i att ha det mest originella till bjudningen. Först var det surdeg, sedan korvstoppning, varför inte gå all in på viner som ingen riktigt hört talas om och som man kan servera med orden "Det är ju lite tröttsamt med de gamla vanliga sorterna"? ;)

Vi kommer också se en ökad diskussion kring e-handel och monopolet, men det är svårare att förutspå i var det kommer sluta. Med den politiska turbulensen som råder blir det knepigt att sia om vilken sida som vinner...
 
M

Mouton

Kan instämma i den tanken... 2017 kan bli året när sockret i vin blir den stora snackisen! Där "torkade druvor" var grejen under några år kan man tänka sig att de stora reklamföretagen satsar på "vin utan tillsatt socker" som en grej. Det kommer förstås bli ett år av förklarande för alla kunder i SB-butikerna då, eftersom majoriteten knappast vill ha champagne utan socker. ;) Annat bubbel med lägre syrahalt kan nog må bra av lite lägre dosage dock, typ enklare Cava...

Annars tror jag på en mix av tillbakagång till klassiska vinländer, vilket började redan förra året med t ex Rhône-viner (på bred front, kännarna har ju alltid hållit sig till Rhône och Piemonte t ex), men det kommer också ske en ökning av lite ovanligare druvsorter. Tänk "först ut är bäst!"-modellen, där vinkonsumenterna försöker överträffa varandra i att ha det mest originella till bjudningen. Först var det surdeg, sedan korvstoppning, varför inte gå all in på viner som ingen riktigt hört talas om och som man kan servera med orden "Det är ju lite tröttsamt med de gamla vanliga sorterna"? ;)

Vi kommer också se en ökad diskussion kring e-handel och monopolet, men det är svårare att förutspå i var det kommer sluta. Med den politiska turbulensen som råder blir det knepigt att sia om vilken sida som vinner...
Den striden kommer (tyvärr) monopolet vinna dom närmsta 10 åren (minst)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad tror ni kommer bli årets trend när det gäller vad som vi kommer dricka i år?
Vi har väl gått igenom , riesling, gamay, Jura, Etna, Natur, nebbiolo....
Förhoppningsvis blir trenden en ökad trendokänslighet, till och med i det ängsliga vindflöjellandet Sverige. Men fan trot. Inställningen att man i vinmässigt bara "går igenom" områden och druvsorter och att "alla måste" dricka något ett visst år är väldigt tröttsamt. I alla fall i mitt tycke, men så har jag också fyllt 30. :)
Inställningen är väl bara möjlig i ett land där de flesta viner - även klassiska viner och viner i högre prisklass - bara får den lagringstid motsvarande den tid det tar att bära hem dem från Systemet. Tack vet jag inställningar som "Some things can't be rushed...":
 
M

Mouton

Dricker en hel del skumpa, men i ärligetensnamn är Champagne ett extra jäst taskigt vitt vin, som annars hade blivit vaskat ( den traditionen lever dock än)
 
M

Mouton

Spanien kommer starkt i år. Bierzo, Mallorca och Galicien.
Kan så vara, jag tror dock att de gamla reser sig. Ta Bordeaux, i snittt 20-30% ner i pris om man gämnför med årgång 2012.. Den gamle reser sig upp, sträcker ut ryggen och visar var skåpet skall stå;)
 

Sebban

Medlem
Hoppas det blir mycket med gamay! Druckit så mycket gott nu när jag varit i Frankrike, om fler hade gett det en chans kanske?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Känns som om hedonismen kan ha en renässans
Jag är helt med på detta!
Men om jag citerar Wikipedia "Psykologisk hedonism är teorin om att sökande efter njutning och undvikande av lidande är människans enda drivkraft eller motivation. Etisk hedonism är teorin om att mängden resulterad njutning är den enda måttstocken på en handlings moraliska värde" Så frågan är om vi ska söka den enda sanna njutningen eller är det den multipla njutningen som blir årets trend?

Jag tror också på udda druvor i år och de är många så jag tror jag ansluter mig till den Etiska Hedonismen :p
 
Toppen