Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad blir trendigt 2017!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Var det inte Guigal som sa att 2015 var en av de bästa årgångarna på länge i Rhonedalen? Kan ha varit någon annan, men jag hörde någon säga det i podden vinpratorna. Någon som hört liknande?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Var det inte Guigal som sa att 2015 var en av de bästa årgångarna på länge i Rhonedalen? Kan ha varit någon annan, men jag hörde någon säga det i podden vinpratorna. Någon som hört liknande?
Jag har hört detta också. Det verkar som att 2015 blir en toppårgång på fler ställen. Tyskland, Österrike, Frankrike (iaf Rhone och söderut), USA, Sydafrika, Spanien , Italien mfl. 2016 ser dock ut att bli ett skitår (dock ej Bdx vad jag hört)?
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Varför förutspå 2017 när man kan göra som Mikael Mölstad och förutspå 2027.
Jag förstår inte varför man helt skulle ha släppt intresset kring druvsorten. Ska vi gå mot klassiska Blåvittförpackningar med Rött, Vitt, Sött? Iofs är jag säker på att majoriteten som handlar på SB idag inte har någon större koll på druvorna i sina kära boxar så då blir det ju ingen framtidsvision, mer en spaning om nutiden.
 

Göran

Medlem
Varför förutspå 2017 när man kan göra som Mikael Mölstad och förutspå 2027.
Inte kul framtid om han har rätt, blev nästan lite dyster ett tag. Men sen insåg jag att om allt går väl bor jag ändå i Moseldalen då, så lev väl med Systembolaget som utvecklingspådrivare. Och med tillräckligt mycket socker tillsatt blir säkert druvan ointressant...
 

Wintermute

Medlem
Inte kul framtid om han har rätt, blev nästan lite dyster ett tag. Men sen insåg jag att om allt går väl bor jag ändå i Moseldalen då, så lev väl med Systembolaget som utvecklingspådrivare. Och med tillräckligt mycket socker tillsatt blir säkert druvan ointressant...
Det kan vara så att han menar att druvnamnen kommer att ta mindre plats på etiketten, så att vi refererar till vinet med namn, typ och region, i stället för med druvinnehåll. Det skulle i sig inte vara ett problem.
 

ChristianB

DipWSET
Varför förutspå 2017 när man kan göra som Mikael Mölstad och förutspå 2027. Jag läste artikeln och den ger lätt kräks i munnen så läs den nära en toalett. ☺️

https://www.svd.se/hur-ser-vinvarlden-ut-om-tio-ar/om/fredagsvinet
Så galet mycket dumheter har jag inte sett på länge... Bara som en brasklapp ska jag säga att Mölstad givetvis får tro vad han vill men det är ju en artikel kantad av "safe bets" och lösryckta gissningar?!

Ekologi är helt ute. Typiskt 2010-tal, säger många. De gamla gröna visionerna har ersatts av ett hållbarhetsarbete som bygger på ett mer holistiskt synsätt. Enbart ekologi var inte framtiden, visade det sig. Det enda vinekologerna tänkte på var att förbjuda giftiga ämnen och konstgödsel. Ändå gick det åt massor med kopparsulfat och kalkpulver som var tillåtet. Nu tänker vi på allt – och alla vet om det: klimatanpassning, koldioxidavtryck och resursåtervinning. Dessutom tar alla ett socialt och ekonomiskt ansvar för sina anställda och det egna företaget.
Hållbarhet eller "sustainability", man kan kalla det vad man vill men det är gamla grejer på flera fronter. Nya Zeeland är redan nära 100% t ex och det kan jag säga med källa i hand: http://www.nzwine.com/sustainability/towards-100-sustainability-1/
Kännedom om kopparsulfat och kalk känns som rätt gamla nyheter för mig och jag misstänker att många här på forumet kan hålla med mig. Möjligen grundar sig hans prat på att gemene man inte vet vad "ekologiskt vin" är för något, så där kanske det finns fog för hans tankar. Men å andra sidan så tror jag att det handlar mer om att låta vinet kosta lite mer, vilket han inte nämner, men betalar man lite mer än "eko à la 69 kr" så får man också ett vin producerat under bättre villkor på alla fronter, inklusive användandet av nämnda preparat. Vilken lösning som man ska använda istället för den gamla hederliga Bordeaux-mixture, ergo kopparsulfat, vill han visst inte säga något om...
Angående socialt och ekonomiskt ansvar så är det återigen en fråga om att få folk att betala för sina viner. Fairtrade, Fair for Life, m.fl. jobbar ju redan i berörda länder (Nya Världen) så ja, inga nyheter på den fronten heller. Ett "safe bet" som sagt. :p

Varje vin får ha sitt tempo i vintankarna innan det är klart. Nåja, en viss hjälp av temperaturreglering behövs – annars vet alla att vi är tillbaka på 1800-talet med lättoxiderade viner med en bismak av kokta russin.
Produktionskostnad, återigen. Bra vin tar tid, precis som bra öl. Man kan trycka ut en s k "stor stark" på två veckor från bryggning, jäsning, tappning, men det smakar också därefter. Ingen nämnd, ingen glömd, men jag tror att ni förstår vad jag far efter! :D

Tänk att alla pratade om druvsorter förr. Nu, år 2027, är det passé. Förr hade alla koll på sina favoriter via druvnamnet, det var chardonnay här och cabernet sauvignon där. Eller så skulle alla plötsligt dricka en viognier eller en zinfandel. Idag orkar ingen längre ha koll på alla hundratals druvor som används i världen. Istället har vingården och producenten blivit kung. Nu är det innehållet som gäller. Vi har lärt oss lita på vissa produktnamn och kvalitetsursprung.
Jag kan inte någonstans se en vinmarknad i Sverige där folk är så pass kunniga att de fångar upp kvalitetsmärkningarna och skillnaderna däri, exempelvis DOC/G eller IGP vs AOP. Det finns ju dessutom fler områden än druvsorter i vinvärlden så vad han grundar sina åsikter på här begriper jag inte alls. Klassiska stora regioner har fått ett visst uppsving på senare år, senast Rhône, men man kan lika gärna likställa märket "Côtes du Rhône" med valfri druvsort. Producenter... Nja, lika tveksamt det. Att vi pratar om producenter här på forumet är rätt förståeligt, men att Svensson ska börja fundera på det håller jag för otroligt. Man kommer tvärtom ha kvar sina favoritmärken och fortsätta köpa övriga som man ser mest i reklam.

Vin är som vilken hälsokostdryck som helst.
Många förvånas säkert över att Systembolaget består.
Känns motsägelsefullt; kommer Systembolaget byta namn till Hälsobolaget? Jag kan hålla med om att ytterligare forskning möjligen kan visa på att vin har fler positiva effekter än vad vi känner till idag, men att kalla det "hälsokostdryck" låter lite som att kalla Red Bull "nyttigt"...
 

Gomseglet

Medlem
Priserna för Piemontesiskt kommer att fortsätta gå upp, åtminstone Barolo och Barbaresco. Bland finvinsdrickare tror jag på Taurasi och norra Piemonte (Boca, Ghemme etc.) som trend, på grund av detta. Det passar bra i den ständiga jakten ryktesvägen på något som är billigare men nästan lika bra som X, där X är Barolo och Barbaresco.
Utanför finvinssfären tror jag att den storstadspublik som är Arm aber Sexy letar efter något annat än Prosecco. (Bilden av) Sydafrikanska arbetsförhållanden går inte hem där. Snarare tror jag på tyskt där, torr Riesling och ett nedsipprande av Pinot Noir från recensenterna, sådant där fortfarande ganska billigt men nytt och intressant tyskt.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Varför förutspå 2017 när man kan göra som Mikael Mölstad och förutspå 2027. Jag läste artikeln och den ger lätt kräks i munnen så läs den nära en toalett. ☺️

https://www.svd.se/hur-ser-vinvarlden-ut-om-tio-ar/om/fredagsvinet
Saknar ett stycke i hans text:
"På 2010-talet fanns det vinskribenter som tyckte de var viktigast i (vin)världen. Inte sällan prisade de viner mot betalning eller som de själva hade intresse i. Numer vet vi att den stora kunskapen finns hos de som dricker viner och, helt utan betalning eller med andra baktankar, objektivt skriver om viner på diverse fria och oberoende plattformar.
Att folket tidigare gick blint på vad dessa skribenter tidigare skrev är något vi skrattar gott åt nu
"
 
Trådskapare
D

Dexter

Medlem
För vanliga SB kunder så slog väl de Blå viner ner som en bomb i roseträsket..

1 liters flaskor av enklare viner som säljs i 3pack trälåda via vinguiden...

Biferno viner..

Viner som låter som Amarone...L´Affarone..Grande Albarone..Ca´Marrone


För mig själv så har det blivit en mera Spanien, Sydafrika, Syrah än förr.
 

Wintermute

Medlem
För vanliga SB kunder så slog väl de Blå viner ner som en bomb i roseträsket..

1 liters flaskor av enklare viner som säljs i 3pack trälåda via vinguiden...

Biferno viner..

Viner som låter som Amarone...L´Affarone..Grande Albarone..Ca´Marrone


För mig själv så har det blivit en mera Spanien, Sydafrika, Syrah än förr.
Snygg trälåda när man köper tre flaskor känns väldigt 2017.
 

Poussard

Medlem
Beror väl på vad vi menar med ”trend”. Om vi syftar på den stora massan av folk som inte bryr sig, så är det ju absolut trälådor, ca’amarone osv. men dessa trender är rätt ointressanta för mig och har inget med ”fine wines” att göra.

Mer intressant vore enligt mig att se om vi kan hitta några trender bland vinintresserade, såsom att Bordeaux är på nedgång, Piemonte verkar gå stadigt uppåt osv.
 
Toppen