Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad dricks i filmen?

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det dricks en hel vin i filmer av varierande kvalité. Något jag saknar är en samling över vad som dricks i vilka filmer. Noterade igår när jag hoppade in i Inglorious Basterds att två gånger kom Perrier-Jouët Champagne fram. Kommer fylla på när jag stöter på fler igenkännbara flaskor.
 

Mats

Gone todash....
Men generaliseringarna Sake, Chianti och Bandol sa ju inte så mycket.......

Eftersom det var ganska mycket Bond i listan kan jag lägga till:

Theotoky (Korfu, Grekland) i Bond "I hennes majestäts hemliga tjänst"
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nu kanske jag förstör det roliga, men stötte på den här artikeln för ett tag sen.
http://www.wine-searcher.com/movie-wines.lml

Kul länk om än rudimentär.

När det gäller Inglorious så är det en anakronism då Belle Epoque kom först 1964.

Sen är det verkligen en slump att @Mattias S liknar greven av Monte Cristo? Kanske en reinkarnation och som stöd för det har jag valet av vin.:ängel:
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
När det gäller Inglorious så är det en anakronism då Belle Epoque kom först 1964.
Det kan inte vara en Perrier-Jouët Champagne Cuvée Fleur de Champagne eller Réserve Spéciale? Liknande design, osäker dock på hur länge de producerats.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul länk om än rudimentär.

När det gäller Inglorious så är det en anakronism då Belle Epoque kom först 1964.

Sen är det verkligen en slump att @Mattias S liknar greven av Monte Cristo? Kanske en reinkarnation och som stöd för det har jag valet av vin.:ängel:
Oj, det var en ganska trevlig liknelse som jag inte är van vid att höra. Vanligtvis brukar jag liknas med en skabbräv, så detta känns klart bättre!

Det finns dock tolkningar som jag inte gillar lika mycket. :mad:

image.jpg
 

Steef

Medlem
I den lagom underhållande tv-serien Gotham hämtar "little Bruce" upp en flaska Romanée-Conti från 1966 - farsan favorit - ur vinkällaren. Tror det var en La Tâche närmare bestämt...
 

Vino fino

Medlem
För den som har tillgång kan jag varmt rekommendera avsnitt 12 av Backstrom (djupt underskattat serie, mkt bättre än Bäckströmböckerna), "Corkscrewed". I avsnittet skall en fiktiv Rudy-sommelier avslöjas och polisen Everett Backstrom kliver in och beställer allt det dyraste på vinlistan på öppen nota. Det knäcks dyrgrip efter dyrgrip i kategorin Mouton '45 och uppåt.

Det som är kul med scenen, förutom Backstroms imponerande nyfunna vinkunskaper, är att det är ganska ovisst om han faktiskt kommer att behöva betala fullpris för flaskorna om de visar sig vara äkta. Hans kollegor står och svettas en del och undrar vad fan han håller på med.
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
I filmen Colombiana så häller huvudkaraktären upp ett glas rött från en flaska Chateau Sousay.
 

Håkan

Medlem
Inte en film men i Umberto Ecos "Bokhandlaren i Prag" dricks det en del gott, mestadels Bordeaux. Riktigt bra bok som som vanligt när det gäller(gällde) Umberto Eco kräver lite tålamod.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det utrikiska källorna saknar ju de svenska filmerna! I Göta Kanal 1 (från 1981) förekommer Bouchard Père & Fils Beaune du Château 1976. Vinet har (i olika årgångar, alltså) funnits länge på SB, men åkte in i beställningssortimentet för några år sedan.
 
Toppen