Vad innehåller rödvin?

Diskussion i 'Vin' startad av Samiella, 14 januari 2013.

1. Samiella

Samiella Medlem

Hej alla kära vinälskare :)
    Jag älskar rödvin men har fått ett problem efter ett par år sedan, då jag gjorde ett kirurgisk ingrep. Innan dess så kunde jag i princip dricka väldigt mycket alkohol utan att bli allvarligt påverkad. Jag blev alltid så lullig o extra glad. Effekten blev detsamma oavsett vad jag drack, öl, vin eller starksprit. Men efter den medicinska ingreppet så behöver jag inte dricka mer än ett par glas vin eller ett par öl så är jag lullig :) men skillnaden är att dricker jag rödvin så sömnad jag nästan direkt. Alltså jag kan dricka flera glas vit vin, öl eller starksprit utan att jag blir sömnig, men det räcker med två glas rödvin. Då sömmar jag direkt så som om jag har tagit tunga sömntabletter....???? Va jag undrar över är vad finns i just rödvin och inte i andra dricker som gör mig så sömnig??
    Tacksam för ert svar.

2. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

SV: Vad innehåller rödvin?

välkommen!

kan det vara någon reaktion mot jästen som bildas i skalet?

3. Martin Berggren

Martin Berggren Bad santa

4. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Det är väl inte så ovanligt att en del människor blir tröttare av rödvin. Rött vin innehåller ju högre andel garvsyra som en del är mer känsliga för än andra.

Prova att dricka viner med mindre garvsyra. Bourgogne till exempel och se vad som händer.

5. egonx

egonx Medlem

Det skulle hjälpa att veta vad för ingrepp du har gjort.

Blåa druvor innehåller i sitt skall melatonin. Det är ett hormon som hjälper oss att reglera dygnsrytmen. Hormonet produceras i tallkottskörteln i hjärnan utifrån dagsljuscyklerna. Det skulle teoretiskt kunna vara så att du har blivit extra mottaglig mot hormonet melantonin och din kropp går därför in i sovläge. Då vita viner eller annan sprit inte innehåller det här hormonet skulle vara förklaringen till att det är just rödvin som du märker en effekt av. Melatonin säljs även som läkemedel mot sömnproblematik.

Du kan även experimentera med olika druvor. Rödviner av Cabarnet Sauvignon och Merlot med lång skalkontakt innehåller mest melatonin. En Pinot Noir har mindre.

Edit: stavfel

6. Anders Landström

Det var ju ett betydligt mer omfattande svar än mitt, men rådet blev detsamma, drick Bourgogne :)

7. Samiella

Samiella Medlem

Tack Alla vänliga. det var välbeskrivna svar som jag ska ta till vara och testa just de förslagna sorter. jag återkommer med effekten inom kort :) Tack Alla igen o ha en underbar vecka.
    hälsningar
    Samiella :) 8) :D

8. SUPRA

SUPRA Bäst

Testa alkoholfritt och se vad som händer :)

9. ErikG

ErikG Trött...

Vatten?

10. Anders Landström

Frågan var ju kring specifikt rödvin

11. sunqan

sunqan Vinös

Sv: Vad innehåller rödvin?

Det finns avalkoholiserat :)o) rödvin (dvs rödvin som man tagit bort alkoholen ur) :p

Skickat från min GT-I9100

Dela sidan