Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad lagar vi till nyår? -Stora inspirationstråden

Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Känns som att det saknas lite mikrobryggerier och naturvin i din meme. ;)

kokosnötvatten och glutenfritt känns lite ute nu...
Ja, det senaste skriket är ju att man ska "klä sig som sin pappa" och odla ekar vad jag förstår...
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg
 

MartinE

Medlem
så vill jag hålla det enkelt för att jag även skall hinna med att umgås lite med gästerna.
Du vill hålla det "enkelt" alltså... Det där är inte enkelt i min värld! Tur inte min sambo är här inne och läser! :rolleyes:

Fast det är förstås, borde få med en rosé-skumpa någonstans... Har ju en låda 2009 Vilmart & Cie Champagne Grand Cellier Rubis och några 2005 Comtes rosé liggandes men det känns lite tidigt att peta på dem än...
2005 Comtes Rosé tycker jag du bör spara några år, men 2009 Grand Cellier Rubis är riktigt trevlig redan idag!
 

Elvis

Medlem
2005 Comtes Rosé tycker jag du bör spara några år, men 2009 Grand Cellier Rubis är riktigt trevlig redan idag!

Jag ska erkänna att jag inte har provat 2009:an av Grand Cellier Rubis än men brukar tycka att de vinner en hel del på några års lagring, medan Comtes Rosé behöver många års lagring.
 

MartinE

Medlem
Jag ska erkänna att jag inte har provat 2009:an av Grand Cellier Rubis än men brukar tycka att de vinner en hel del på några års lagring, medan Comtes Rosé behöver många års lagring.
Jag tycker att både Grand Cellier Rubis och Grand Cellier d'Or 2009 är väldigt tillgängliga redan idag! Men de kommer givetvis att vinna på ytterligare lagring. Comtes Rosé 2005 har jag inte druckit än, men jag gissar att du har rätt!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag tycker att både Grand Cellier Rubis och Grand Cellier d'Or 2009 är väldigt tillgängliga redan idag! Men de kommer givetvis att vinna på ytterligare lagring. Comtes Rosé 2005 har jag inte druckit än, men jag gissar att du har rätt!
Jag har haft förmånen att dricka dem båda och det var enligt mig med min ringa erfarenhet fantastiskt jäkla bra båda två.
Precis som @MartinE säger så var Grand Cellier Rubis väldigt tillgänglig att dricka nu och det kliar i fingrarna att öppna nästa flaska men jag skall försöka hålla mig borta ett tag till...
 

Elvis

Medlem
Jag ska villigt erkänna att jag brukar ha svårt att hålla fingrarna borta från mina unga Coeur de Cuvée och Grand Cellier Rubis i källaren. Visst är de bra som unga. För min del var en bra lösning på problemet att emigrera och lämna vinkällaren i Sverige. ;)
 

Vino fino

Medlem
Vad gäller såsen så avser jag smör och vanilj är i form av en Beurre blanc smaksatt med vaniljstång, idén har jag stulit från ett recept av Mannerström som han rekommenderar varmt så jag tänkte att det lät lite kul med en annorlunda smakkombination.
Får väl se hur det faller ut... Han brukar ju få till det...
Hummer med smörsås på vanilj har jag ätit på Alain Ducasse, så jag tror inte torparen Mannerström har hittat på det. Du behöver knappast skämmas.

För övrigt en av de bästa rätterna i mitt liv, hummer i sitt skal med nämnda smörsås och polenta gjord på korall. Till detta en Puligny-Montrachet som var precis rätt. Intensiv, men inte för intensiv.
 

Silex

Medlem
Nu börjar det närma sig, menyn satt på papper.
Kan nog bli en del ändringar på vinerna när jag kommer hem och kan botanisera i källaren...
Visa bifogad bild 2879
Visa bifogad bild 2882

Låter fantastiskt gott! En kommentar på vinerna. Jag tycker nästan det vore synd att dricka Suduiraut 2011 nu då den kan bli så mycket bättre med några års lagring. Samtidigt släppte de precis Chateau Suduiraut 2002 i fasta sortimentet till rimligt pris. Inte ett lika bra år, men ett mer komplext och öppet vin i dagsläget. Jag tror den kunde ge bättre utdelning, och den kostar inte särskilt mycket. Bara ett förslag.
Eller varför inte köra båda sida vid sida för gästerna! Många glas att diska, men en kul grej att testa.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Låter fantastiskt gott! En kommentar på vinerna. Jag tycker nästan det vore synd att dricka Suduiraut 2011 nu då den kan bli så mycket bättre med några års lagring. Samtidigt släppte de precis Chateau Suduiraut 2002 i fasta sortimentet till rimligt pris. Inte ett lika bra år, men ett mer komplext och öppet vin i dagsläget. Jag tror den kunde ge bättre utdelning, och den kostar inte särskilt mycket. Bara ett förslag.
Eller varför inte köra båda sida vid sida för gästerna! Många glas att diska, men en kul grej att testa.
En helt genial idé! Hade helt missat att Suduiraut 2002 fanns på bolaget, ska genast beställa hem!
 

Gurto

Medlem
Så här ser mina tankar kring årets nyårsmeny ut just nu (kan ju hända att den modifieras):

Diebolt-Vallois Fleur de Passion -06

Små potatishalvor fyllda med smörig potatispuré smaksatt med störrom

Löjromstoast med hängd gräddfil och dill

Laxtartar smaksatt med sesamolja och lime toppad med smörgåskrasse

Vincent Girardin Chassagne-Montrachet 1er Cru Morgeot -07

Hummer med vaniljsmörsås

Delas Frères Hermitage Domaine des Tourettes -09

Hängmörad biff med friterade jordärtskockor, trattkantareller, picklad ugnsbakad rödlök samt rödvinsreduktion

Justino's Madeira Colheita -95

Något med choklad och någon form av citrus - tror jag överlämnar ansvaret till någon annan med endast dessa riktlinjer

-

Störrom för att jag faktiskt inte provat ännu. Recept inspirerat av Stenbecks gamla vickningsrätt.

Löjromstoast - en klassiker. Hänger av gräddfilen så det blir mindre vattnigt.

Laxtartar även för mig - är dock väldigt förtjust i sesamolja så så får det bli.

Hummern med vanilj för att jag inte kunde motstå att pröva när jag läste @Emanuel 's meny.

Kötträtten inspirerad av varmrätt som åts på Djuret i samband med Gevrey-Chambertin-provningen.

Desserten blir som sagt överlämnad åt någon annan att komponera (med riktlinjer ;) )
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så här ser mina tankar kring årets nyårsmeny ut just nu (kan ju hända att den modifieras):

Diebolt-Vallois Fleur de Passion -06

Små potatishalvor fyllda med smörig potatispuré smaksatt med störrom

Löjromstoast med hängd gräddfil och dill

Laxtartar smaksatt med sesamolja och lime toppad med smörgåskrasse

Vincent Girardin Chassagne-Montrachet 1er Cru Morgeot -07

Hummer med vaniljsmörsås

Delas Frères Hermitage Domaine des Tourettes -09

Hängmörad biff med friterade jordärtskockor, trattkantareller, picklad ugnsbakad rödlök samt rödvinsreduktion

Justino's Madeira Colheita -95

Något med choklad och någon form av citrus - tror jag överlämnar ansvaret till någon annan med endast dessa riktlinjer

-

Störrom för att jag faktiskt inte provat ännu. Recept inspirerat av Stenbecks gamla vickningsrätt.

Löjromstoast - en klassiker. Hänger av gräddfilen så det blir mindre vattnigt.

Laxtartar även för mig - är dock väldigt förtjust i sesamolja så så får det bli.

Hummern med vanilj för att jag inte kunde motstå att pröva när jag läste @Emanuel 's meny.

Kötträtten inspirerad av varmrätt som åts på Djuret i samband med Gevrey-Chambertin-provningen.

Desserten blir som sagt överlämnad åt någon annan att komponera (med riktlinjer ;) )
Väntar med stort intresse på en inbjudan...;)
 

Gurto

Medlem
Väntar med stort intresse på en inbjudan...;)

Ledsen att göra dig besviken men här gäller regeln: endast la familia (ingifta räknas - så du har ju fortfarande en liten liten liten liten chans :) ).

En annan gång, min vän ;) Någon gång ska det fan ställas till med Vinferno även i Linköping.
 
Toppen