Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska vi bjuda på?

Elvis

Medlem
På lördag ska vi ha födelsedagsmiddag för min fru och vi blir 17 personer totalt. Jag har två Vilmart Grand Cellier på jero men min fru vill dricka rödvin också, säger hon.

Vi har en halv foie gras från @KockJohan i frysen som vi kommer att plocka fram och göra snittar av. Men frågan är vad vi ska bjuda på till middag... Några förslag? Gärna något som inte kräver alltför mycket jobb in i det sista. Jag vill inte stå och laga mat till 17 personer när gästerna har kommit.
 
Någon sorts gryta (typ boeuf bourguignon), alternativt helstekt kött (varmt, kräver lite mer vid servering, eller kallt, kan ju förpreppas helt, men det är trots allt februari) med någon sorts potatissallad som kan preppas, är väl de mest uppenbara alternativen. Svårt att göra mer ambitiös mat som ska klara antingen varmhållning eller ätas kallt.
Potatissallad kan ju serveras ljummen, beroende på sort, sås kan ju hållas varm, så det funkar väl.

Ambitionsnivå? Hur har ni tänkt sitta? Buffé?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Någon sorts gryta (typ boeuf bourguignon), alternativt helstekt kött (varmt, kräver lite mer vid servering, eller kallt, kan ju förpreppas helt, men det är trots allt februari) med någon sorts potatissallad som kan preppas, är väl de mest uppenbara alternativen. Svårt att göra mer ambitiös mat som ska klara antingen varmhållning eller ätas kallt.
Potatissallad kan ju serveras ljummen, beroende på sort, sås kan ju hållas varm, så det funkar väl.

Ambitionsnivå? Hur har ni tänkt sitta? Buffé?
Boeuf bourguignon är ju klockrent, blir ju bara godare ju längre den står och puttrar så den kan du ju göra klar på morgonen!
Gott som apan är det också!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Fondue! Bara att skära upp allt som ska ätas, fixa några olika röror/såser. Fast på 17 pers krävs det ett gäng fonduegrytor.
Bouef bourguignon som grabbarna ovan nämnt.
Coq au vin, om man nu inte vill äta nötkött.
 

Helen

Medlem
Jag har personligen väldigt svårt för grytor sk brunt-varmt-mycket mat på middagar med gäster.
Därför skulle jag aldrig servera det. Men med smart framförhållning och smart planering kan du servera en 3 rätters utan att du behöver jobba för mycket när gästerna är på plats.

Som förrätt och mingel kör du en ostron från Grebbestad ( det är de godaste ostronen jag någonsin har ätit).
Hyr in någon från Lisa Elmqvist som står och öppna dem åt er.

Till varmrätt krispig Confit de Canard med dubbelfritterade pommes frittes (i ankfett) kryddsmör alt bea.
Servera små skålar med sallad till varje gäst.
Värm ugnen till 220 grader. Lägg anklåren i ugnsfast form med skinnsidan uppåt i mitten av ugnen. 15 minuter i varmluftsugn
Ändra till grillen och höj värmen till 275 grader och grilla i ca 5 - 10 minuter eller tills ankans skinn är knaprigt.

cuisse-de-canard-gras-confite.jpg


Till dessert gör du en braspanna med tiramisu ( 2 dagar före festen så den får gotta till sig)
Jag har ett mycket bra recept.

tiramisu-for-manga-718895-liten.png
 
Last edited:

Jos

Medlem
Confit de Canard
Som förrätt och mingel kör du en ostron från Grebbestad ( det är de godaste ostronen jag någonsin har ätit).
Hyr in någon från Lisa Elmqvist som står och öppna dem åt er.

Till varmrätt krispig Confit de Canard med dubbelfritterade pommes frittes (i ankfett) kryddsmör alt bea.
Servera små skålar med sallad till varje gäst.
Värm ugnen till 220 grader. Lägg anklåren i ugnsfast form med skinnsidan uppåt i mitten av ugnen. 15 minuter i varmluftsugn
Ändra till grillen och höj värmen till 275 grader och grilla i ca 5 - 10 minuter eller tills ankans skinn är knaprigt.

cuisse-de-canard-gras-confite.jpg


Till dessert gör du en braspanna med tiramisu ( 2 dagar före festen så den får gotta till sig)
Jag har ett mycket bra recept.

tiramisu-for-manga-718895-liten.png

Ankconfit var precis det jag tänkte på också. Dock tror jag det blir sjukt jobbigt att fritera pommes i ankfett till 17 pers...

Men det är jäkligt gott med hårt ugnskörd jordärtskocka till också. Kör jordärtskockan länge i ugnen med timjan och vitlökpress och sen kör man anklåren sista kvarten på ett galler ovanför så ankfettet droppar ner över jordärtskockorna

Nu är jag inte så förtjust i Tiramisu så pratar vi extremt enkel efterrätt till många så köper du en sjukt bra vaniljglass och en bra hjortronsylt som du sen värmer och har till. Nästan fusk men sjukt gott, - och poppar man lite Yquem till det också är man snabbt förlåten :p
 

Helen

Medlem
Confit de Canard


Ankconfit var precis det jag tänkte på också. Dock tror jag det blir sjukt jobbigt att fritera pommes i ankfett till 17 pers...

Men det är jäkligt gott med hårt ugnskörd jordärtskocka till också. Kör jordärtskockan länge i ugnen med timjan och vitlökpress och sen kör man anklåren sista kvarten på ett galler ovanför så ankfettet droppar ner över jordärtskockorna

Nu är jag inte så förtjust i Tiramisu så pratar vi extremt enkel efterrätt till många så köper du en sjukt bra vaniljglass och en bra hjortronsylt som du sen värmer och har till. Nästan fusk men sjukt gott, - och poppar man lite Yquem till det också är man snabbt förlåten :p
Äsch det behöver inte bli så jobbigt :D
Sedan jag upptäckte dessa pommes stipsen från Garant har jag slutat att göra egna pommes. De blir gudomliga i ankfett ..

07311041059159_c1c1.jpg
 

Helen

Medlem
Berätta hur du gör! :)
Jag använder mig av ankfettet som finns i burken från Confit de canarden. MEN det räcker inte om du ska frittera mycket så då köper man ankfett utav en bättre sort ( jag har märkt att billig ankfett inte alls är blir lika gott att frittera i)

Ta de färdigköpta pommes stripsen från frysen och låt dem tina upp på hushållspapper ca 2 timmar före frittering ( tinade pommes kyler inte ner ankfettet så fort när de hamna i pannan, samt att du slipper allt stänk som alltid blir när vatten blandas med olja)
Ta den vanliga stora stekpannan (28 cm i diarmeter ) och häll i ankfettet, typ 3 - 4 dl ankfett.
När fettet har kommit upp i en 170 - 190 grader häller du i de tinade pommes stripsen.
Ankfettet ska nästan täcka alla pommes. Rör om lite då och då (rör inte för ofta för då mosar du pommesen) och frittera dem i ca 20 minuter tills de blir gyllengula ( detta är frittering nummer 1 och du kan göra detta långt innan gästerna kommer). När pommesen har blivit gyllengula tar du upp dem ur ankfettet och låt dem svalna.
Frittering nummer 2 gör du ca 10 minuter innan ni ska äta. Värm upp det gamla ankfettet och lägg i en klick smör, häll i de gyllengula pommesen och frittera tills de är knapriga. När de är färdiga tar du upp dem och låter dem rinna av i ett durkslag alternativt i hushållspapper. Lägg upp en lite snygg hög på tallriken och servera resten av pommesen i en stor skål på bordet.

Prova och berätta hur det gick!
 

Helen

Medlem
Jag hatar att få en bea som är hög i syran för det fördärvar ofta vinupplevelsen så här kommer mitt recept på en vinvänligt och gudomlig bea.


Béarnaisesås 4 personer

3 äggulor.
2 msk vitvinsvinäger
2 msk vatten
1 msk finhackad charlottenlök
några persiljekvistar, stjälken till koket och de finhackade persiljebladen till den färdiga bean.
8 hela vita pepparkorn som du krossar med knivens baksida
180 – 200 gram smör utan salt.
Torkad dragon efter smak.
Eventuellt lite citron för att höja syran. Krydda såsen när den är klar efter eget tycke.

1- Blanda löken, persiljekvistarna, pepparkornen, vitvinsvinäger och vatten i kastrullen och reducera ner till halva vätskan.
Ska bli 2 msk vätska när det är klart.
Bruka gå på någon minut. Sila bort löken och persiljestjälken så att du bara har en klar vätska kvar.

2- Smällt smöret på mellanvärme annars hoppar det och far i kastrullen.

3 – Gör ett vattenbad och häll i äggulorna, kom ihåg det får aldrig koka eller bli varmare än 50 grader.
Håll gärna koll på kanterna i kastrullen så det inte fastnar någon sås och som blir till äggröra, ta då en sked och lossa ”äggröran” och vispa in den i såsen.
Ta bort vattenbadet från plattan om det blir för varmt. Jag blandar minbea på 4ans värme av 12 och ta bort vattenbadet ibland.
Vispa äggulor och vätskan fluffigt och börja sedan hälla i det smälta smöret i en sakta takt.
Vispa vispa vispa vispa….. häll i mera smör… vispa vispa vispa vispa… häll i mera smör….. vispa vispa vispa vispa …. Häll i mera smör. Sluta häll smör när du bara har det vita skummet kvar i kastrullen.
Sluta aldrig vispa och vänd inte ryggen till för då kan bean skära sig.
Skulle detta hända ta då en ny äggula i en ny skål och häll sakta i den skurna såsen, vispa igen som en toking….
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag använder mig av ankfettet som finns i burken från Confit de canarden. MEN det räcker inte om du ska frittera mycket så då köper man ankfett utav en bättre sort ( jag har märkt att billig ankfett inte alls är blir lika gott att frittera i)

Ta de färdigköpta pommes stripsen från frysen och låt dem tina upp på hushållspapper ca 2 timmar före frittering ( tinade pommes kyler inte ner ankfettet så fort när de hamna i pannan, samt att du slipper allt stänk som alltid blir när vatten blandas med olja)
Ta den vanliga stora stekpannan (28 cm i diarmeter ) och häll i ankfettet, typ 3 - 4 dl ankfett.
När fettet har kommit upp i en 170 - 190 grader häller du i de tinade pommes stripsen.
Ankfettet ska nästan täcka alla pommes. Rör om lite då och då (rör inte för ofta för då mosar du pommesen) och frittera dem i ca 20 minuter tills de blir gyllengula ( detta är frittering nummer 1 och du kan göra detta långt innan gästerna kommer). När pommesen har blivit gyllengula tar du upp dem ur ankfettet och låt dem svalna.
Frittering nummer 2 gör du ca 10 minuter innan ni ska äta. Värm upp det gamla ankfettet och lägg i en klick smör, häll i de gyllengula pommesen och frittera tills de är knapriga. När de är färdiga tar du upp dem och låter dem rinna av i ett durkslag alternativt i hushållspapper. Lägg upp en lite snygg hög på tallriken och servera resten av pommesen i en stor skål på bordet.

Prova och berätta hur det gick!
Fritering nr 1 bör ju vara lägre temp typ 120-140 om du kör så länge som 20min?
( Fan va gott me strips i ankfett :neej:)
 

Helen

Medlem
Fritering nr 1 bör ju vara lägre temp typ 120-140 om du kör så länge som 20min?
( Fan va gott me strips i ankfett :neej:)
Jag kör dem tills de är gyllenbruna och det är färgen som avgör om jag är klar efter 15 minuter eller 20 minuter, ibland har jag skruvat ner värmen för att sakta ner fritteringen av pommesen så att jag hinner slå bean.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag kör dem tills de är gyllenbruna och det är färgen som avgör om jag är klar efter 15 minuter eller 20 minuter, ibland har jag skruvat ner värmen för att sakta ner fritteringen av pommesen så att jag hinner slå bean.
Confiterad anka, ankfettsfrittad pompa och bea...vilken jäkla skön kombo!
Måste göras snarast, känner att jag behöver fylla på fettdepåerna.
 
Toppen