Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Val av diskmaskin

Elvis

Medlem
Jag ska snart byta diskmaskin och undrar om någon har tips på en "vanlig" diskmaskin där det är lätt att ställa in vinglas. Har sökt i gamla trådar och hittade en kommentar från @Peder att Miele var ett bra märke för det ändamålet. Någon annan som vill dela med sig av sina erfarenheter? Om någon vill tipsa om specifika modeller så är det en 60 cm bred inbyggningsbar diskmaskin jag letar efter.
 

chambertin

Medlem
Jag ska snart byta diskmaskin och undrar om någon har tips på en "vanlig" diskmaskin där det är lätt att ställa in vinglas. Har sökt i gamla trådar och hittade en kommentar från @Peder att Miele var ett bra märke för det ändamålet. Någon annan som vill dela med sig av sina erfarenheter? Om någon vill tipsa om specifika modeller så är det en 60 cm bred inbyggningsbar diskmaskin jag letar efter.
Tror att de flesta märken idag har hållare för vinglas som tillbehör.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
instämmer på Miele för vanligt konsumentbruk,
annars finns det finfina restaurangmaskiner men de ligger på 80k och uppåt, de tar 30sec inte 30minuter att bli klar ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag var inne på att sätta en beggad restaurangdisk när jag byggde grovköket till min provningslokal just för att jag mest diskar många glas men gjorde det inte av flera anledningar där den största faktorn var den drakoniska strömförbrukningen.
Vad många inte tänker på är dock att backarna från restaurangmaskinerna även passar på nedre hyllan i en vanlig maskin om man tar ut backen som följer med.
Har jag bara glas tar jag således ut backen som följer med och slänger in en diskback för storkök med insats med mellanväggar för glas och vips får jag plats med en jäkla massa glas i en disk.
Den övre delen i maskinen använder jag förstås som vanligt, den är ju oftast redan optimerad för att ställa glas.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag var inne på att sätta en beggad restaurangdisk när jag byggde grovköket till min provningslokal just för att jag mest diskar många glas men gjorde det inte av flera anledningar där den största faktorn var den drakoniska strömförbrukningen.
Vad många inte tänker på är dock att backarna från restaurangmaskinerna även passar på nedre hyllan i en vanlig maskin om man tar ut backen som följer med.
Har jag bara glas tar jag således ut backen som följer med och slänger in en diskback för storkök med insats med mellanväggar för glas och vips får jag plats med en jäkla massa glas i en disk.
Den övre delen i maskinen använder jag förstås som vanligt, den är ju oftast redan optimerad för att ställa glas.
Den var riktigt smart! måste jag pröva med min maskin hemma :) !
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Den var riktigt smart! måste jag pröva med min maskin hemma :) !
Ja, mitt glasdiskkoncept har redan spridits bland flera andra vinnördar :)

Varning för att backen kan vara lite för liten i vissa maskiner så att den ställer sig på "propellern" i botten så den inte kan snurra, då får man lägga något på tvären i mellan.
En "quick n' dirty" är att kapa två bitar 20 mm VP-rör som är precis så breda som maskinen och kasta in i botten som backen kan stå på.
JA, ni kan kalla mig McGyver eller diskmaskinernas Dr. Frankenstein om ni så vill.

Red. anm; VP-Rör är elrör i plast som man köper för några tior på det lokala gubbvaruhuset och som man normalt ju alltid har några längder liggandes av just för sådan här tillfällen...
 
Toppen