Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Val av stekpanna

Elvis

Medlem
De stekpannor jag har är rätt slitna. Vi har en induktionshäll nu men de har alla använts i gasspisar i Manila och Los Angeles och ser inte kloka ut.

Vad ska man satsa på? Keramisk beläggning? Märke?
 

jeps

Medlem
De stekpannor jag har är rätt slitna. Vi har en induktionshäll nu men de har alla använts i gasspisar i Manila och Los Angeles och ser inte kloka ut.

Vad ska man satsa på? Keramisk beläggning? Märke?
Första posten för mig, handlar ironiskt nog om stekpannor och inte om vin.

Jag kör rostfritt (Demeyere), kolstål (De Buyer) och sen har jag Scanpans serie med titanbeläggning som heter CTX.

Riktigt nöjd med alla dessa märken och de används beroende på vad det är som ska stekas. Tycker man att det är jobbigt med saker som fastnar (rostfritt kräver en hel del teknik, kolstål tar ett tag att steka in) så rekommenderar jag den med beläggning då den till skillnad från en teflonbeläggning tål alla typer av köksredskap (även om metallredskap såklart ska användas med viss försiktighet)!

Då jag använder stekpannorna ytterst flitigt så tycker jag att det är värt några extra kronor för bra kvalitet! :)
 

kayaker

Cyklist
De stekpannor jag har är rätt slitna. Vi har en induktionshäll nu men de har alla använts i gasspisar i Manila och Los Angeles och ser inte kloka ut.

Vad ska man satsa på? Keramisk beläggning? Märke?
Kolstål (alt. gjutjärn) och rostfritt. Komplettera med någon belagd sak för sådant som ska ha låg värme.
Vad gäller märke så rekommenderar jag De Buyer och för kolstålspannor så ska du välja pannor i serierna Carbone Plus eller Mineral B Element. Jag föredrar den förstnämmnda då man slipper ta bort bivaxbeläggningen på Mineral B som iallafall jag inte vill ha. Undvik La Lyonnaise och Force Bleu då de är för tunna och slår sig för lätt. På en induktionshäll måste du vara lite försiktig generellt sett med kolstål då de blir varma väldigt fort, men för La Lyonnaise och Force Bleu (lämpad för gasspis) är det i princip kört.
http://www.debuyer.com/en/products/pro-collection
http://taffel.se/blog/guide-till-stekpannor-i-kolstal
http://www.barariktigmat.se/index.php/teknik/utrustning/item/359-stekpanna-av-kolstal
Webhallen brukar ha rea på De Buyer ett par gånger per år.
 

kayaker

Cyklist
Vad gäller rostfritt så har även Demeyere, Fissler och Scanpan bra pannor och Scanpan är bland de bästa på belagda pannor. Ett annat bra alternativ för belagda pannor är AMT Gastroguss.
 

Keen

slan
Första posten för mig, handlar ironiskt nog om stekpannor och inte om vin.

Jag kör rostfritt (Demeyere), kolstål (De Buyer) och sen har jag Scanpans serie med titanbeläggning som heter CTX.

Riktigt nöjd med alla dessa märken och de används beroende på vad det är som ska stekas. Tycker man att det är jobbigt med saker som fastnar (rostfritt kräver en hel del teknik, kolstål tar ett tag att steka in) så rekommenderar jag den med beläggning då den till skillnad från en teflonbeläggning tål alla typer av köksredskap (även om metallredskap såklart ska användas med viss försiktighet)!

Då jag använder stekpannorna ytterst flitigt så tycker jag att det är värt några extra kronor för bra kvalitet! :)

Behövde visst inte flika in, har exakt samma uppsättning :D
 

jeps

Medlem
På induktionshäll? Rostfritt och kolstål kommer slå sig, kör gjutjärn.
Njae, håller inte med. Har använt de flesta av mina stekpannor (bland annat rostfria och kolstål) på induktion flitigt under en lång period och inte haft några som helst problem med detta.

Det handlar snarare om att man inte drar upp en kolstålspanna på högsta värmen direkt eller steker på för höga temperaturer - bra pannor har så pass bra värmeledningsförmåga så att du aldrig behöver köra maxvärme! Har du dessutom köpt riktigt bra pannor i dessa kvaliteter så är de så pass tjocka så att de är i princip omöjligt att de slår sig.

Men smaken är som baken, och visst åker gjutjärnspannorna fram när det ska stekas pannkakor! :)
 

Jos

Medlem
Har varit försiktig men har ändå fått utbuktningar i mitten om än osynliga. Så nej, garanterat inte omöjligt. Och särskilt inte om det finns någon annan hemma som heller inte är lika försiktig
 

jeps

Medlem
Har varit försiktig men har ändå fått utbuktningar i mitten om än osynliga. Så nej, garanterat inte omöjligt. Och särskilt inte om det finns någon annan hemma som heller inte är lika försiktig
Hmm. Vad har du haft för märke/modell?

Självklart inte omöjligt, känner igen det där med att det finns någon annan hemma som inte är lika försiktig! Hos oss är det köksknivarna som misshandlats ibland.. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Instämmer med övriga talare, jag kör Scanpan CTX och är jäkligt nöjd, därtill har jag några rostfria Demyere som inte blir så flitigt använda.

Sist men inte minst gammel-gammelmormors gjutjärnspannor från tidigt 1900-tal.
 
Jag har på princip rört mig från belagda. Kör de buyer primärt, bra avvägning mellan rejäla och hanterbara. Annars har jag en Ikea rostfri som slog sig typ direkt, men gillar konceptet så funderar på en demyere men priset är svårmotiverat. Har en lite gjutjärn som jag endast steker ägg i, riktigt bra. Sugen på en större.

Kort sammanfattat, de buyer rekommenderas, så också gjutjärn.
 

Mmm

Medlem
Jag är nog inte riktigt kvalificerad att svara i denna tråden... Men jag kör kött på min gjutjärnspanna från Creuset och sen köper jag billiga teflonpannor (typ IKEA) som åker ut var sjätte månad ungefär. Har inte hittat någon non-stick panna oavsett pris som behåller sina egenskaper någon längre tid. Slit och släng.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
gillar konceptet så funderar på en demyere men priset är svårmotiverat
Bagaren och Kocken kör en drive på dem för tillfället, är ju inte deras toppmodell men säkert en bra panna.
Men... Om det bara är enkel och problemefri matlagning utan att behöva diska fastbrända pannor så är det nog fortfarande Scanpan CTX man ska sikta på...
 

Jos

Medlem
Hmm. Vad har du haft för märke/modell?

Självklart inte omöjligt, känner igen det där med att det finns någon annan hemma som inte är lika försiktig! Hos oss är det köksknivarna som misshandlats ibland.. :)
Haft flera genom åren, De Buyer och några olika rostfria varav senast en hyfsat rejäl från Alessi
 
Toppen