Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Val av vin för besök på Benu i San fransisco imorgon

Jerobaum

Medlem
hej!

Jag och en grupp ska äta middag på Benu i SAN fransisco imorgon . Kommer bli fantastiskt hoppas jag. Flera av er kanske känner till restaurangen och dess renommé. Tror de fick sin tredje stjärna för något år sedan

Deras vinmeny ligger på hemsidan. Skulle behöva lite hjälp av välja ut några passande vita viner. Min idé var att välja ett eller två vita till förrätt+huvudrätt plus ett dessertvinet. De kör avsmakningsmeny och menyn är enligt följande

small delicacies

thousand-year-old quail egg, potage, ginger

bamboo shoots, peas, lemon, whipped cream

lobster coral xiao long bao

shrimp roe noodles, lettuce, roasted hen jus

smoked quail, nasturtium, lam kok olive

beef braised in pear, black trumpet, mustard, charred scallion

“shark fin”, crab, Jinhua ham, egg white

sesame leaf ice cream

dried apricot, osmanthus, almond

Vinlistan finns här: http://static1.squarespace.com/stat...2a7259a72/1461459953216/wine+list+4.23.16.pdf

Jag gillar riesling till asiatiskt, gärna balanserad sötma och mer lagrade toner. Men är öppen för att testa annat. Hjälp!
 

Mattias Schyberg

Administratör
hej!

Jag och en grupp ska äta middag på Benu i SAN fransisco imorgon . Kommer bli fantastiskt hoppas jag. Flera av er kanske känner till restaurangen och dess renommé. Tror de fick sin tredje stjärna för något år sedan

Deras vinmeny ligger på hemsidan. Skulle behöva lite hjälp av välja ut några passande vita viner. Min idé var att välja ett eller två vita till förrätt+huvudrätt plus ett dessertvinet. De kör avsmakningsmeny och menyn är enligt följande

small delicacies

thousand-year-old quail egg, potage, ginger

bamboo shoots, peas, lemon, whipped cream

lobster coral xiao long bao

shrimp roe noodles, lettuce, roasted hen jus

smoked quail, nasturtium, lam kok olive

beef braised in pear, black trumpet, mustard, charred scallion

“shark fin”, crab, Jinhua ham, egg white

sesame leaf ice cream

dried apricot, osmanthus, almond

Vinlistan finns här: http://static1.squarespace.com/stat...2a7259a72/1461459953216/wine+list+4.23.16.pdf

Jag gillar riesling till asiatiskt, gärna balanserad sötma och mer lagrade toner. Men är öppen för att testa annat. Hjälp!
På en restaurang av den kalibern så hade jag utan tvekan tagit hjälp av sommeliern på plats som säkerligen har bättre känsla för dessa rätter och vad som passar till än vad vi har här med endast lite övergripande information om ingredienserna. Det är ju lite därför yrkeskategorin finns. :)

Hoppas besöket blir en upplevelse av rang!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ganska rejäla påslag på vinerna, lite som man är van vid i Sverige, typ. :confused: Löjligt mycket trevliga viner dock. Jag menar, Silex brukar slinka ner med det mesta och likaså Egon Muller, vilket också finns med lite restsötma om man så önskar. Smakar det så kostar det dock mycket flis. ;)

Faustino V från 1968 låter kanske spännande och borde ju rimligtvis vara ganska billig (trots åldern), men här tar de 325 dollar!!! Eller den klassiska svenska trotjänaren Moulin Touchais från 1981 för saftiga 160 dollar (årgång 2001 kostar 239 kr på bolaget som referens).

Många fallgropar, så det gäller att se upp. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jösses, vilken... Intressant lista. Fanns ju bra riesling att plocka in Dönnhof är ju bra. Undrar lite försynt varför de inte har Krug GC på flaska utan bara kör den på glas. Om du flörtar lite mer personalen så kan du kanske få köpa loss en sådan och betala mindre än vad det skulle kosta att köpa den på glas. Misstänker att de har räknat glaspriset på 8-10 glas per flaska, och det kan de ju aldrig ta för en helpava om den skulle vara på menyn.

I det stora hela så tycker jag att det var svagt på amerikanska vita. Underligt med tanke på inriktningen. Charles Krug 1974 skulle jag vara intresserad av att prova för att det är min årgång och 74 i kalifornien är väl en av de ytterst få som levererade det året. Lite risky dock, svårt att säga hur den flaskan är.

Tror nog att det bästa sättet är att snacka med personalen och säga att man är intresserad, bryt isen genom att börja med ett glas krug och se var du hamnar!
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Tack för tipsen. Det löste sig ganska bra. De hade ett vinpaket som inte syntes på vinmenyn. Vi tog den. Benu är häftigt men väldigt överprisat. Jag har aldrig ätit på restaurang med tre stjärnor. Vi blev flera gånger väldigt konfunderade över presentationen, flera av servitörerna kunde inte prata bra engelska och prata fort/tyst. underligt. Maten var bra men den var inte WOW
 
Toppen