Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Var det verkligen bättre förr?

Per Stade

Lege artis
Det här är en fråga, som jag har grunnat på länge.
Vi hör ständigt om fantastiska viner från förra årtusendet. Desto äldre, desto bättre. Nu senast är det en flaska Pol Roger Extra Cuvée Réserve 1928 på auktion som bjuds upp till fantasibelopp.
Men var vinerna verkligen bättre förr?
Visst fanns det säkert fantastiska vinmakare redan då, människors sensoriska förmågor lär inte ha utvecklats mycket på de senaste hundra, för att inte säga tiotusen senaste åren. Och mycket av hantverket har lång tradition, som har överförts från generation till generation.
Men idag är oenologi en akademisk utbildning, åtminstone i Frankrike, om jag har förstått saken rätt. Mycket forskning har bedrivits, det finns en större och mer lättillgänglig kunskapsbas. Löpande band för druvsortering har utvecklats. Jästkulturer kan köpas efter önskemål. Avancerade gaskromatografer och annan analysutrustning finns väl överallt.
Med andra ord, utvecklingen har gått framåt med stormsteg. Naturligtvis behöver även dagens viner lagring, som tillför ytterligare nyanser, men rent ut sagt, viner från säg 80- och 90-talet och framåt borde rimligtvis ha högre kvalité än tidigare?
 
Klimatförändringar och liknande kan ju ha försämrat förutsättningarna, dyrare arbetskraft, kortsiktiga ekonomiska mål, vinstkrav mm, kan ju bidra.
På det stora hela tror jag att du har rätt, men dels är det en fråga om tillgång vilket gör det exklusivt, men sen är det lite som med musik. Hur många låtar har skrivits varje årtionde och hur många spelas 30 år senare? Man kommer helt enkelt bara ihåg de viner som är fantastiska.
 
Intressant fråga, som jag vill illustrera med en upplevelse från tidigt 70-tal. Av min blivande hustru bjöds jag på en Petrus -49, köpt som nyhet på Systemet för ca 350 kr. I minnet det kanske godaste vin jag druckit...
Ja, det var bättre förr. Om "det" syftar på vinprovarläget. Mogna världsklassviner fanns då fortfarande att köpa, rakt över disk, till icke miljonärspriser.
(Men om "det" syftar på plonket är det säkert bättre idag - vilket är en ringa tröst...)
 
Toppen