Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Var värderar man viner?

S

Susanne W

Hej
Vi har tre söta viner, bl.a en Chateau d'Yquem 1971, som bara ligger. Vi har funderat på att kanske sälja dem men vet inte vart man vänder sig.
Har ni några tips?
Med vänlig hälsning
Susanne
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Man kan också söka på wine-searcher.com för att se vad ens viner kostar att köpa runt om i världen. En helflaska Chateau d'Yqeum 1971 går att hitta för knappt 6.000 kr ute i Europa.
Fast i de flesta fall lurar man sig själv rejält om man tror att man själv kan sälja en flaska för det försäljningspris som dyker upp på Wine-Searcher! Sajten är nämligen till för att hitta erbjudanden för den som vill köpa flaskor, och de tillgängliggör kommersiella säljares priser.
För äldre viner är det pris som anges ofta det som utländska raritetsvinhandlare vill ha när de säljer. Sådana fyller på lagret på auktioner eller genom att köpa upp privata källare, och bedriver sällan någon välgörenhet. :) Relativt slagpriset på auktion är deras utpris = slagpris + auktionsprovision + handelsmarginal.
Det pris du får om du säljer på auktion är = slagpris - auktionsprovision = Wine-Searcher-pris - handelsmarginal - 2 * auktionsprovision.
Bli inte förvånad om detta pris är nedåt hälften av Wine-Searcher-priset, i alla fall om du tar priset inkl. moms som utgångspunkt!
 

Elvis

Medlem
Fast i de flesta fall lurar man sig själv rejält om man tror att man själv kan sälja en flaska för det försäljningspris som dyker upp på Wine-Searcher! Sajten är nämligen till för att hitta erbjudanden för den som vill köpa flaskor, och de tillgängliggör kommersiella säljares priser.
För äldre viner är det pris som anges ofta det som utländska raritetsvinhandlare vill ha när de säljer. Sådana fyller på lagret på auktioner eller genom att köpa upp privata källare, och bedriver sällan någon välgörenhet. :) Relativt slagpriset på auktion är deras utpris = slagpris + auktionsprovision + handelsmarginal.
Det pris du får om du säljer på auktion är = slagpris - auktionsprovision = Wine-Searcher-pris - handelsmarginal - 2 * auktionsprovision.
Bli inte förvånad om detta pris är nedåt hälften av Wine-Searcher-priset, i alla fall om du tar priset inkl. moms som utgångspunkt!

Det är vanligt att slagpriserna på svenska auktionerna ligger en bit över wine-searcher-priserna så jag tror inte att någon raritetsvinhandlare fyller på lagret i Sverige.

Men visst, provisionerna till auktionshusen är skyhöga och det är inte där man ska köpa eller sälja...
 

Pontus

Medlem
Det är vanligt att slagpriserna på svenska auktionerna ligger en bit över wine-searcher-priserna så jag tror inte att någon raritetsvinhandlare fyller på lagret i Sverige
Det gäller nog Champagne i första hand? Jag har ingen statistik som styrker mitt påstående, men känslan är att det mesta på en svensk auktion förutom just Champagne säljs ganska långt under WS-priser?
 

Elvis

Medlem
Det gäller nog Champagne i första hand? Jag har ingen statistik som styrker mitt påstående, men känslan är att det mesta på en svensk auktion förutom just Champagne säljs ganska långt under WS-priser?

Det är mycket möjligt. Det är champagnepriserna jag brukar titta på.

Vad tror ni att en d'Yquem 1971 skulle gå för på auktion i Sverige då?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det gäller nog Champagne i första hand? Jag har ingen statistik som styrker mitt påstående, men känslan är att det mesta på en svensk auktion förutom just Champagne säljs ganska långt under WS-priser?
Jag har samma bild - Bordeaux och bl.a. Rhône går nog för ungefär internationellt rimliga priser. Champagne är ofta dyrt, men det är väl rätt naturligt eftersom champagneintresset långsiktigt har ökat i Sverige, d.v.s. efterfrågan överstiger utbudet i de svenska källarna. Möjligen kommer detta att stabiliseras på lite sikt eftersom det nog har lagts upp mer (prestige)champagne i svenska källare de senaste åren än det gjorde för 10-20 år sedan.

Men visst, provisionerna till auktionshusen är skyhöga och det är inte där man ska köpa eller sälja...
Problemet är att det väl inte finns någon annan uppenbarlig kanal för privatpersoner i Sverige att sälja prestigeviner? Alternativet skulle väl vara att sälja till utländska prestigehandlare och själv släpa dit flaskorna?

Har du möjligen något konkret tips till Susanne W. om hur hon gör för att få ca 6000 kr för sin flaska?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad tror ni att en d'Yquem 1971 skulle gå för på auktion i Sverige då?
Jag ser ingen anledning att genomföra en värdering på ett offentligt forum, när den som har flaskan kan skicka ett mail till SB/Bukowskis och få deras bedömning! Då kommer den nyfikne också att få redogöra för fyllnivå, färg, lagring och proveniens, som påverkar värderingen.

Jag trodde det framgick att min invändning mot användning av Wine-Searcher-priser på äldre flaskor är principiell, om det gäller priser en privat säljare får, inte baserad på en egen uppfattning relativt € 600 ex-tax.
 

Elvis

Medlem
Jag trodde det framgick att min invändning mot användning av Wine-Searcher-priser på äldre flaskor är principiell, om det gäller priser en privat säljare får, inte baserad på en egen uppfattning relativt € 600 ex-tax.

Om jag hade en flaska som jag funderade på att sälja skulle jag själv kolla på wine-searcher först. Det ger en bra fingervisning av värdet, åtminstone om det är flaska som det finns många olika säljare av, vilket är fallet för exempelvis Chateau d'Yquem 1971. Men visst, sedan är det enda lagliga sättet att sälja flaskan att vända sig till Systembolaget/Bukowskis och de gör då en egen värdering.

Har du möjligen något konkret tips till Susanne W. om hur hon gör för att få ca 6000 kr för sin flaska?

Hitta någon som är intresserad av vin och sälj direkt till den personen.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hitta någon som är intresserad av vin och sälj direkt till den personen.
Så alla som är intresserade av vin är beredda för att ge 6000 kr för en Château d'Yquem 1971????????????????????????

For your information (kolla http://online.auktionsverket.se/auktion/sok/?u=1&t=S&k=&sok=yquem+1971 - men man måste nog vara inloggad) så såldes tre flaskor på monopolauktionerna 2015 (men inga 2016) för 3000, 3000 och 3600 kr. Köparna betalade alltså 3650, 3650 och 4370 kr. Säljarna fick 2400, 2400 och 2910 kr.
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Så alla som är intresserade av vin är beredda för att ge 6000 kr för en Château d'Yquem 1971????????????????????????

Gud vad du är på mig i den här tråden. :mad: Jag ville bara hjälpa trådskaparen att svara på frågan om var man värderar sina viner och tipsade om wine-searcher.

Om du verkligen missförstod mitt senaste inlägg så menade jag: Hitta någon vinintresserad som är intresserad av att köpa vinet och sälj direkt till den personen.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja
Gud vad du är på mig i den här tråden. :mad: Jag ville bara hjälpa trådskaparen att svara på frågan om var man värderar sina viner och tipsade om wine-searcher.

Om du verkligen missförstod mitt senaste inlägg så menade jag: Hitta någon vinintresserad som är intresserad av att köpa vinet och sälj direkt till den personen.
-Jag förstod vad du menade utan problem iaf :)
 
Toppen