Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vardagsskumpan 2015 - Vad gäller?

Sjödin

Joråsåatt...
För något år sedan var André Clouet forumfavoriten i klassen "hyfsat billig vardagsskumpa" men det har ju runnit en del vätska nerför struparna sedan dess.
Jag stod på SS häromdagen och insåg att det dykt upp en del nya flaskor i det lägre prissegmentet som jag inte testat... Är någon av dem värd att testa?
Var ska man sikta in slantarna om det ska tas hem en låda "bra att ha-skumpa"?
Anyone??
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
För något år sedan var André Clouet forumfavoriten i klassen "hyfsat billig vardagsskumpa" men det har ju runnit en del vätska nerför struparna sedan dess.
Jag stod på SS häromdagen och insåg att det dykt upp en del nya flaskor i det lägre prissegmentet som jag inte testat... Är någon av dem värd att testa?
Var ska man sikta in slantarna om det ska tas hem en låda "bra att ha-skumpa"?
Anyone??
Andre clouet stod som vinnare i mest sålda champagne på bolaget 2014, efter kom de flesta billigare skumpor och även moet.
Andre clouet silver brut ska väl vara ett bra val fortfarande?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som vardagsskumpa så borde ju den ökända Graham Beck och Cloudy Bay Pelorus funka utmärkt. Det är ju bevisligen (behöver du exempel för att bli övertygad så säg bara till) så att de båda lyckas stå upp bra mot väsentligt hårdare konkurrens än många standardskumpor, men till ett väsentligt lägre pris. :)

Detta skriver jag utan minsta vilja att provocera, det är trots allt grundat på empiriska studier...
 

ChristianB

DipWSET
Talar vi champagne så tycker jag att Palmer & Co gör en helt ok vintage (2008 nu) och när vi talar om annat bubbel så rankar jag Clotilde Davenne Cremant de Bourgogne högt i min bok! :) Den sistnämnda kan dock vara beställningssortiment...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Som vardagsskumpa så borde ju den ökända Graham Beck och Cloudy Bay Pelorus funka utmärkt. Det är ju bevisligen (behöver du exempel för att bli övertygad så säg bara till) så att de båda lyckas stå upp bra mot väsentligt hårdare konkurrens än många standardskumpor, men till ett väsentligt lägre pris. :)

Detta skriver jag utan minsta vilja att provocera, det är trots allt grundat på empiriska studier...
Tror dock att för de flesta så är "skumpa" slanguttryck för Champagne snarare än generiskt uttryck för mousserande vin. Du svarade alltså på frågan "vardagsbubbel" och inte "vardagsskumpa". Fast traditionen att svara på något annat än det som frågas är ju stark här, så jag tänkte inte se det som ett tecken på mediumwines.se:s utbredning.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tror dock att för de flesta så är "skumpa" slanguttryck för Champagne snarare än generiskt uttryck för mousserande vin. Du svarade alltså på frågan "vardagsbubbel" och inte "vardagsskumpa". Fast traditionen att svara på något annat än det som frågas är ju stark här, så jag tänkte inte se det som ett tecken på mediumwines.se:s utbredning.
Så som jag har fattat saken så brukar "Champagne" snarare användas felaktigt som ett generiskt uttryck för mousserande vin (gjort med méthode champenoise) av många (även vinnördar), vilket då innebär att "skumpa" blir ännu mer generiskt och allmänt (i sak har du dock rätt, dubbelt upp). Sen är inte "skumpa" en skyddad ursprungsmärkning heller vilket Champagne trots allt är. ;)

Bara det faktum att det finns mängder med champagnenördar men inga mousserandevinnördar är ett bevis på vad jag menar. :p

Rödvinsnördar finns det dock gott om!
 

mnor

Medlem
Detta är vad jag dricker som "vardagsskumpa":

NV Chartogne-Taillet Champagne Cuvée St. Anne - 275 sek (6 pack från franska vinlistan, hoppas denna kommer tillbaka bland deras erbjudande.)
NV Pol Roger - 399 sek
NV Diebolt-Vallois Prestige Brut - 369 sek
Jacquesson 73x (just nu 738) - 399 sek
2008 Launois - 319 sek
 

Per Stade

Lege artis
En låda Bollinger NV och/eller Pol Roger Vintage borde finnas i varje hem. Om du nöjer dig med mousserande så ta Clotilde Davennes Brut Extra Crémant de Bourgogne om du vill ha lite torrare och Patriarche Crémant de Bourgogne Brut Rosé om du vill bjuda på något lite sötare. De kan säkert också vinna på att lagras men går lika bra att köpa hem samma dag som du får oväntat besök.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Så som jag har fattat saken så brukar "Champagne" snarare användas felaktigt som ett generiskt uttryck för mousserande vin (gjort med méthode champenoise) av många (även vinnördar).
Inte finns det några som överhuvudtaget kan någonting om vin som kallar t.ex. prosecco eller cava för champagne??? Jag uppfattar detta som något som var vanligare för 20-30 år sedan och som möjligen är vanligare i USA än i Europa. Att det finns sådana som inte kan så mycket om vin (men ändå dricker det) är ju en annan sak, men det finns ju t.ex. också folk som tror att Rioja betyder rödvin från Spanien i största allmänhet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inte finns det några som överhuvudtaget kan någonting om vin som kallar t.ex. prosecco eller cava för champagne??? Jag uppfattar detta som något som var vanligare för 20-30 år sedan och som möjligen är vanligare i USA än i Europa. Att det finns sådana som inte kan så mycket om vin (men ändå dricker det) är ju en annan sak, men det finns ju t.ex. också folk som tror att Rioja betyder rödvin från Spanien i största allmänhet.
Prosecco och Cava är två bra exempel på bubbel som har skaffat sig en egen identitet. Andra druvor än Champagne dessutom, dvs de är lite annorlunda vinstilar och passar således inte i denna tråd, det är lite som att hänvisa till rhôneblends i en tråd om bdx-blends. ;)
 

MD

Medlem
Mitt "skumpa"-drickande går upp och ner men följande brukar jag alltid köpa för att ha ett litet lager hemma av:
Paul Dethune Blanc de Noirs
Paul Dethune Prestige
David Leclapart l'Amateur
Det mesta från Savart
André Jacquart vintage Blanc de Blancs

Tyvärr har min fru med all tydlighet gjort det klart för mig att hon inte uppskattar småodlare och helst håller sig till klassiska hus och ännu hellre klassisk rosé så jag måste hitta lite vettig roséchampagne. Hon gillar Roederer vintage rosé och Deutz vintage rosé, och serverar jag inte rosé så har hon ödmjukt uttryckt att Bollinger GA, Comtes de Champagne, Sir Winston Churchill och Krug är "trevligt"... :vägg:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mitt "skumpa"-drickande går upp och ner men följande brukar jag alltid köpa för att ha ett litet lager hemma av:
Paul Dethune Blanc de Noirs
Paul Dethune Prestige
David Leclapart l'Amateur
Det mesta från Savart
André Jacquart vintage Blanc de Blancs

Tyvärr har min fru med all tydlighet gjort det klart för mig att hon inte uppskattar småodlare och helst håller sig till klassiska hus och ännu hellre klassisk rosé så jag måste hitta lite vettig roséchampagne. Hon gillar Roederer vintage rosé och Deutz vintage rosé, och serverar jag inte rosé så har hon ödmjukt uttryckt att Bollinger GA, Comtes de Champagne, Sir Winston Churchill och Krug är "trevligt"... :vägg:
Du får prova att lura frugan genom att hälla över något hyfsat bubbel (jag har lite tips ovan) i hennes favoritflaska och se hur hon reagerar. Tänk vad pengar du skulle spara till rödtjut på så vis (om det visar sig vara lyckosamt vill säga). :ängel:
 

magnum

Epernay, Frankrike
Mitt "skumpa"-drickande går upp och ner men följande brukar jag alltid köpa för att ha ett litet lager hemma av:
Paul Dethune Blanc de Noirs
Paul Dethune Prestige
David Leclapart l'Amateur
Det mesta från Savart
André Jacquart vintage Blanc de Blancs

Tyvärr har min fru med all tydlighet gjort det klart för mig att hon inte uppskattar småodlare och helst håller sig till klassiska hus och ännu hellre klassisk rosé så jag måste hitta lite vettig roséchampagne. Hon gillar Roederer vintage rosé och Deutz vintage rosé, och serverar jag inte rosé så har hon ödmjukt uttryckt att Bollinger GA, Comtes de Champagne, Sir Winston Churchill och Krug är "trevligt"... :vägg:
Din fru verkar trevlig!
 

MD

Medlem
Du får prova att lura frugan genom att hälla över något hyfsat bubbel (jag har lite tips ovan) i hennes favoritflaska och se hur hon reagerar. Tänk vad pengar du skulle spara till rödtjut på så vis (om det visar sig vara lyckosamt vill säga). :ängel:
Hon dricker faktiskt i princip bara blint här hemma men är ändå sorgligt träffsäker när det kommer till att pricka druva och kvalité. Men det är ändå ett angenämt problem, jag vill ju inte heller pimpla chapel hill om jag inte är på studentmottagning...
 

Vino fino

Medlem
Inte finns det några som överhuvudtaget kan någonting om vin som kallar t.ex. prosecco eller cava för champagne??? Jag uppfattar detta som något som var vanligare för 20-30 år sedan och som möjligen är vanligare i USA än i Europa. Att det finns sådana som inte kan så mycket om vin (men ändå dricker det) är ju en annan sak, men det finns ju t.ex. också folk som tror att Rioja betyder rödvin från Spanien i största allmänhet.
Litet stickspår här men som du redan har påpekat ;) så tenderar våra trådar att dra iväg åt olika håll.

Jag tillhör de stackare som gjort misstaget att besöka Domaine Chandon i Argentina och pröva deras erbarmliga viner. I vissa delar och framförallt bland mindre vinintresserade i den iberoamerikanska världen används fortfarande termerna champaña/champanha som samlingsord för mousserande vin. Efter mycket hjärtskärande skrik, protester och tandagnissel från originalen i Champagne accepterades EU:s ursprungsregler även av de större handlingspartnerna och man jobbar hårt för att tvätta bort alla antydningar till Champagne utanför Champagne, liksom ord som champaña på flaskor som inte innehåller vin från ursprungsområdet.

Det tål att tänka på att några av de värsta syndarna, trots allt offentligt jämrande, var de stora husens helägda dotterbolag i Nya världen. När jag var på Chandon i Mendoza reagerade jag på--- bland annat, jag reagerade på många saker--- att man fortfarande använde "methode champenoise" på etiketterna. Man skröt också med en stor reproduktion av en historisk etikett (se bilden) som visade att Mendoza-blasket länge såldes som "champaña". Taittinger är knappast heller ett oskyldigt lamm i sammanhanget.

Den som kastar sten...

10958072_320833841447126_1961801833_n.jpg


img_2086.jpg
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Mitt "skumpa"-drickande går upp och ner men följande brukar jag alltid köpa för att ha ett litet lager hemma av:
Paul Dethune Blanc de Noirs
Paul Dethune Prestige
David Leclapart l'Amateur
Det mesta från Savart
André Jacquart vintage Blanc de Blancs

Tyvärr har min fru med all tydlighet gjort det klart för mig att hon inte uppskattar småodlare och helst håller sig till klassiska hus och ännu hellre klassisk rosé så jag måste hitta lite vettig roséchampagne. Hon gillar Roederer vintage rosé och Deutz vintage rosé, och serverar jag inte rosé så har hon ödmjukt uttryckt att Bollinger GA, Comtes de Champagne, Sir Winston Churchill och Krug är "trevligt"... :vägg:
Gillar hon inte Gosset rosé då ?
 
Toppen