Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför 25-årsgräns för importörers sajter?

Elvis

Medlem
Hur kommer det sig att så många svenska importörer har 25-årsgräns på sina sajter? Systembolaget själva frågar sina besökare om de är över 20 vilket jag kan förstå eftersom det är åldersgränsen för att köpa alkohol. Men 25 år?

Jag vet att Systembolaget hade/har som policy att fråga om legitimation för alla kunder som de inte säkert kunde bedöma var över 25. Detta för att ha lite säkerhetsmarginal med åldersbedömningarna. Men varför importörerna inte får/vill visa sina sidor för besökare som är 20-24 år gamla förstår jag inte.

Screen Shot 2016-11-18 at 10.35.31.png
Screen Shot 2016-11-18 at 10.35.48.png
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hur kommer det sig att så många svenska importörer har 25-årsgräns på sina sajter? Systembolaget själva frågar sina besökare om de är över 20 vilket jag kan förstå eftersom det är åldersgränsen för att köpa alkohol. Men 25 år?

Jag vet att Systembolaget hade/har som policy att fråga om legitimation för alla kunder som de inte säkert kunde bedöma var över 25. Detta för att ha lite säkerhetsmarginal med åldersbedömningarna. Men varför importörerna inte får/vill visa sina sidor för besökare som är 20-24 år gamla förstår jag inte.

Visa bifogad bild 8686 Visa bifogad bild 8687
http://www.konsumentverket.se/Foret.../Alkohol-och-tobak/Marknadsforing-av-alkohol/

Marknadsföring får inte skildra eller särskilt rikta sig till barn och ungdomar som inte fyllt 25 år.
 

Larseman

Medlem
Men att inte rikta marknadsföring mot personer under 25 är ju inte samma sak som att förbjuda dom att själva söka information hos leverantören. jag tror att man är lite rädd att få en åthutning från konsumentverket eller IOGT och väljer därför att lägga "spärren" på 25. Det finns knappast någon som skulle kunna åka dit för att ha klickat ja utan att faktiskt vara 25+. Caviste exempelvis anger 20 år som gräns för att vara välkommen.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Men att inte rikta marknadsföring mot personer under 25 är ju inte samma sak som att förbjuda dom att själva söka information hos leverantören. jag tror att man är lite rädd att få en åthutning från konsumentverket eller IOGT och väljer därför att lägga "spärren" på 25. Det finns knappast någon som skulle kunna åka dit för att ha klickat ja utan att faktiskt vara 25+. Caviste exempelvis anger 20 år som gräns för att vara välkommen.
Håller med helt och hållet.
 
Toppen