Varför dricker inte finewines.se vin från Sydamerika?

Diskussion i 'Vin' startad av Mattias S, 4 februari 2014.

1. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Montes är en stor producent.
    Precis som Gallo producerar de inte enbart suveräna viner.
    Deras "Folly" skulle kunna vara ett flaggskepp.

2. Mattias S

Mattias S Administratör

Kul att få med dig i tråden som verkar grymt påläst och erfaren inom ämnet. Jag lämnar med andra ord över stafettpinnen till dig. :)

Vad tror du om framtiden för regionen Salta, förresten?

3. Mattias S

Mattias S Administratör

Håller med om resonemanget kring vin på enklare restauranger. Finns det Argentina så är det ett säkert kort i rödtjutskategorin.

4. Mattias S

Mattias S Administratör

Får hålla lite utkik, tack!

5. Mattias S

Mattias S Administratör

Tack för alla intressanta tips!

6. Vino fino

Vino fino Medlem

Salta är bra på framförallt Cab och Torrontés.

Den region som verkligen har överraskat mig är Patagonien, dvs. appellationerna Río Negro och Neuquén. Det märkliga klimatet med mycket sol och extremt kalla nätter gör viner med hög alkohol som ändå är väldigt finstämda, med hög syra. När jag provade dem för första gången hade jag svårt att tro mina intryck. Håll utkik efter Pinot Noir och Malbec därifrån. (De gör också PN/Malbec-blandningar som är fantastiska. Låter som en konstig kombo men jag har provat briljanta exemplar).

StefanAkiko gillar detta.
  7. Mattias S

Mattias S Administratör

Kul, ska absolut hålla ögonen öppna. Sällan jag hört blends av såpass udda slag, men varför inte.

8. Mattias S

Mattias S Administratör

Kollat upp detta nu och blev grymt sugen. Känns lite rock n roll på något vis, vilket jag gillar :)

9. Vino fino

Vino fino Medlem

Montes gör mycket bra viner, tycker jag. I alla prisklasser. Och vinmakaren Aurelio Montes har lyckats få fram en husstil som går igenom hela sortimentet. Folly är som @StefanAkiko nämnt ett av de bästa syrah-exemplaren från kontinenten. Och den som gillar Carmenére ska definitivt prova Purple Angel.

10. Mattias S

Mattias S Administratör

Kan också tipsa om en riktigt billig syrah som jag drack häromveckan. Fick den blint av hustrun och trodde att jag hade fått en riktigt bra nyavärlden-syrah närmare 200 än runt 100 som var fallet. Ganska rejäl restsötma dock (för den som är känslig), men mycket animaliska toner, peppar och chark. Lite funkig med dragning åt mediumstekt lammkött:

Mayu Reserva Syrah 2011 (www.systembolaget.se/2551)

11. Mattias S

Mattias S Administratör

Hur får man tag i Folly tro?

12. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Tack för alla tips so far! har markerat alla som favoriter i SB appen...

13. Vino fino

Vino fino Medlem

Ta kontakt med Hjo Grosshandel och fråga när nästa släpp blir.

En snabb koll på wine-searcher gav inte så där jättemånga förtroendeingivande alternativ.

14. StefanAkiko

Allt prat om Folly... Läste om mina smaknoter och råkade därefter beställa två till 2004or från The Chicago Wine Company. USD50 per flaska är inget annat än ett veritabelt fynd...
    (TCWC funkar dock ej så bra för leveranser till Sverige, tyvärr, iom att tullen vill ha så mckt betalt.)

Last edited: 5 februari 2014
  15. StefanAkiko

Som @Vino fino skriver: Häng på låset vid nästa släpp i Sverige. Ser dem ibland också i auktionskataloger.

16. Mattias S

Mattias S Administratör

17. Mattias S

Mattias S Administratör

Ytterligare ett tips i den så kallade fullmatade stilen är Val de Flores, Michel Rolland.

Drack den första gången blint på en vinprovning och sällan har så många olika beskrivande ord hamnat på papper. Komplex som tusan, dock väldigt mycket toner som härrör från fatbehandlingen. Det var här jag fattade grejen med Argentina och malbec.

Detta vin var dock i svulstigaste laget, men det kan fungera det med, men med ett pris runt 500 kr så känns det sådär.

Edit: Såg förövrigt att årgång 2004 finns i BS för 400 pix. Sällan man dricker lite mer åldrade nyavärldenviner.

Last edited: 5 februari 2014
  18. m_trobeck

m_trobeck Ständigt sökande. Rotlös.

Har varit en del ski-bummande i Chile och Argentina med fokus på skidåkning istället för vin.
    Ett minne är när man efter 4 veckor av svulstiga och fruktsprängda malbec och cab fick in en flaska härlig pinot från Patagonien. Den härliga syran, stramheten och elegansen. Ahaaahhha en fröjd!

Lite vin tvingade jag dock in i planeringen. Besökte en bra vinbar i Mendoza http://www.vinesofmendoza.com/ med kompetent personal och många viner på glas. Har för mig att man kunde beställa in test-flighter med olika teman och 4-6 olika viner i varje flight.
    Åker nog tillbaka dit snart. 3 år sen nu.

StefanAkiko gillar detta.
  19. Magikern

Magikern Medlem

Mendel Unus malbec-cab 2006 drack jag för inte så länge sen och de är ett komplext vin inget snack om saken.
    Ingen störande ek eller syltig nya världen frukt Ett välbalanserat vin med riktigt lång eftersmak och tanninbett som får vinet att nästan förvandlas i munnen på ett sätt som nästan får en att tänka på en välgjord supertuscan. Tror att de är rätt många av dem som köpte en flaska på sb (som en chansning) som blev riktigt positivt förvånade.

Inget supervin om man inte älskar stilen dock.

Mattias S gillar detta.
  20. Mattias S

Mattias S Administratör

Intressant, väl värt att kolla upp :) Går dock inte att hitta på sb längre :(

Dela sidan