Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför Shiraz?

Ska träffa farsan i veckan och tänkte att någon på forumet kunde hjälpa mig med en diskussion som vi brukar ha. Far min dricker helst Shirazviner från Australien och när vi ses har vi ofta diskuterat Syrah/Shiraz ursprung. Jag har läst mig till att Syrahrankorna växte vilt längs Rhone redan då romarna kom till Gallien, om det stämmer är väl svårt att säkerställa men Rhone är ju i alla fall Syrahs hembygd. Men varför heter Syrah i nya världen Shiraz? Är det en form av klon som ska klara ett varmare klimat bättre, eller är det exakt samma druva? I lexikon står det att Shiraz härstammar från staden med samma namn i Iran, men vilken är då kopplingen till Syrah? Hoppas att någon beläst typ kan lära upp mig...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Förlåt, kollade inte tillräckligt noga. Är uppgifterna tillförlitliga?
Jag tror absolut att du kan lita på Wikipedia när det gäller faktan som står där i just detta fall. Jag har dock mina betänkligheter rörande en del annat av det mer åsiktsbaserade slaget.

När det gäller hela begreppet Syrah/Shiraz oavsett genetiskt ursprung med mera så har det ju idag kommit att känneteckna två ganska olika stilar av vin. Shiraz brukar vanligtvis indikera den lite mer fruktiga och bombastiska australienska stilen och Syrah, den franska mer peppriga stilen med stramare karaktär.

I många länder så väljer man därför att skriva Syrah/Shiraz beroende på vinmakarens intensioner snarare än vad som anses vara det korrekta namnet ur ett historiskt perspektiv. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Just namnet Shiraz tillkom troligtvis under den eran då mellanöstern/orienten var bland det mest mystiska och spännande så det är inte helt otänkbart att bara för att göra vinet mer exotiskt/intressant valde man att använda sig av namnet. Tänk även på att under mitten av 1800-talet fram till början av 1900-talet så importerades det ett stort antal kameler till Australien (som idag lever vilt i landet) så under denna period hade Australien stora kontakter med mellanöstern.
 

chambertin

Medlem

Mattias Schyberg

Administratör
Det är ju snarare regel än undantag att de flesta druvsorter existerar under flera synonymer beroende på var dom odlas.
Jancis Robinsons, Julia Hardings och José Vouillamoz verk om druvor är ett uppslagsverk som den nyfikne vinnörden svårligen klarar sig utan. Inget man sträckläser men gärna slår upp och använder som uppslagsverk.
http://winegrapes.org/
http://www.jancisrobinson.com/learn/grape-varieties/red/syrah
Jancis, Jancis och Jancis. Ständigt denna outömliga källa av vinkunskap! Alltid bra och lättsamt skrivet dessutom!
 
Trådskapare
Teddy Thompson
Tack för alla svar! Jag hoppades att jag skulle få mer på benen om jag kollade med forumet än om jag googlade runt. Jag har försökt förklara för far min om betäckningen syrah/shiraz i nya världen men han har hela tiden hävdat(med en dåres envishet:)) att de använt en persisk druva. Nu ska jag sätta dit honom...
 
Toppen