Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vart är mest prisvärt att köpa vin ifrån?

J"vligt sen in i tråden men Condado de Haza 2012 Ribera Del Duero för ca 150kr i BS på SB är klart lagringsvärd. Fem år på flaska och tanninernas skärpa har rundats av betydligt.
Sist jag köpte detta vin på småpartier för ca 1år sedan så var det 2011. Enligt sb och sist jag beställde det var det 2010. 2012 däremot finns just nu på winefinder för 144kr. Det har fått 93p och plats nr 18 på Wine Spectator topp 100 lista 2016.
 
G

Gäst

Den som handlar i Europa kan väl utan problem hitta gott om bra viner runt 15€ (+frakt såklart) som utvecklas mycket positivt i åtminstone 2-3 år med korrekt lagring? T ex är min erfarenhet att Cab Franc från Loire oftast vinner på och ibland kräver ett par års lagring, nästan oavsett ursprungskvalitet. Finns fler exempel på förhållandevis enkla viner som gärna kan få ligga ett par år eller mer. Men visst, det bygger på att man jagar rätt på hantverkare som kan sin sak, och för det krävs kanske att man har utforskat en del först. Jag lutar nog också åt Emanuels tips: "Lägg istället 10.000 över lite tid på att testa olika viner och kolla vad du gillar".
 
Toppen