Veckans bortglömda klassiker V.5 2014

Diskussion i 'Vin' startad av Mattias S, 27 januari 2014.

1. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Vadå var du också där?
    Jag såg mest A-lagare..

StefanAkiko gillar detta.
  2. kayaker

kayaker Cyklist

Vad är skillnaden mellan socialdemokratiska politiker och A-lagare? ;)

Skumpagne gillar detta.
  3. Vino fino

Vino fino Medlem

Politikern kan ta "time out", dvs. betald ledighet eller sjukskrivning, för att "ta itu med sina problem".

Fråga: om man tjänar 1.177.000 om året, och snattar en flaska Highland Park, är det då alkoholen man har problem med? Jag har lite svårt att se den logiska kopplingen.

4. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Okejdå, lite sen på bollen men härom veckan kom jag mig äntligen för att hiva ner några Faustinosar i korgen efter att ha funderat på det sedan den här tråden startade.
    När jag stod där på SB kändes det på något lustigt vis plötsligt lite skämmigt att plocka ner blästrade Faustinoflaskor med guldnät och allt så jag kommer på mig själv med att instinktivt täcka över dem med ett lager av lite andra flaskor.
    När jag sedan stöter på min lokala SB-kontakt som brukar beställa hem varor åt mig ser jag hur han liksom sneglar ner i min korg med en brydd blick men utan att riktigt våga fråga... -Öh, är det en gammal kitchig Faustino jag skymtar där i korgen syntes han tänka...
    Hur smakade den då?
    -Jag vet inte, hann inte dricka den innan det var dags att ge sig ut på fyra vita veckor på nordsjön igen men när jag kommer hem skall Riojan få en renässans :)

gece, Larseman och Mattias S gillar detta.
  5. Mattias S

Mattias S Administratör

Jag har köpt diverse Faustino lite väl många gånger det senaste året - och jag håller med - svårt att känna sig hipp när till och med Svensson med en Ripasso i handen tittar på en med förakt. :rolleyes:

Maken till fånig och omodern flaska får man leta efter. Åtminstone hönsnätet kan väl för bövelen plockas bort. :p

Last edited: 7 april 2014
    Magnus L och Vino fino gillar detta.
  6. Vino fino

Vino fino Medlem

Det enda man kan trösta sig med är att Faustinos kitsch (eller har vi kanske gått över gränsen från kitsch till bordell…?:D) fortfarande skrämmer bort många. Och håller efterfrågan och pris nere!

mad dog mikey och Mattias S gillar detta.
  7. gece

gece Man vänjer sig.

Men flaskan är ju halva storheten med Faustino! Dessutom: Att en ripassosvensson tittar på en med förakt är en hedersbetygelse, inte en anledning till skam eller skuldkänslor.

Mvh,
    Södermalms hipsters

Emanuel, mad dog mikey och Vino fino gillar detta.
  8. Emanuel

Faustinon är det klassiska exemplet på något som är så ute att det bara måste vara inne..?
    -Och i ärlighetens namn, vem gillar inte i hemlighet ett överdåd av kitch?

gece gillar detta.
  9. Vino fino

Vino fino Medlem

Är Faustino i själva verket det ideala vinet till Melodifestivalen? :D:D:D

Emanuel gillar detta.
  10. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Jamen, jag gillar ju verkligen de där spanska metallnäten. Tycker de tillför en känsla av ursprung och terroir också till utseendet.
    Värsta kitchetiketterna från Spanien torde dock vara Pesqueras makalöst osmakliga1800-tals byporr... Saknas bara åsnor! Etiketterna hos dem andas vin för 2-och-50 flaskan. ...och vinerna är duktigt bra.

11. Mattias S

Mattias S Administratör

Vi väntar fortfarande på lite smaknoter från Faustino -00 eller -01 från dig...är du inte snäll så kommer tomten att ta med sig en 81:a till Sud-82...;)

12. chambertin

chambertin Medlem

:D
    Ja dom flaskorna plockar man inte ner av misstag i korgen.

13. Mattias S

Mattias S Administratör

Var tvungen att googla detta kitchiga vin. Gillar utseendet på något sätt, fulsnyggt på ett sätt som bara spanjorer kan:
    image.jpg

14. Emanuel

-Kan inte annat än instämma att en åsna hade varit på sin plats... En rosa flamingo hade också varit stilrent.

15. Livermore

Livermore Medlem

Den flaskan för tankarna till tjuren Ferdinand. Vet dock inte om det är bra eller dåligt o_O

16. m_trobeck

m_trobeck Ständigt sökande. Rotlös.

Man tackar :cigarr:

Emanuel gillar detta.
  17. Vino fino

Vino fino Medlem

Jag tycker ni är lite elaka mot Alejandro Fernandez…

Det är klart, när man lär känna och uppskatta ett vin (eller en person) blir paketeringen/utseendet mer positivt värdeladdat. Men jag gillar verkligen hans etiketter.

AFernandez.jpg

Mattias S gillar detta.
  18. Livermore

Livermore Medlem

Jag kan säga att jag tycker om avsaknaden av människor på etiketterna. Det blir avbefolkat, sorgligt men ändå vackert :)

19. Emanuel

Jag tänker Zorro som gick på 90-talet?

gece gillar detta.

Dela sidan