Veckans vin - CF från Loire v.6 2014

Diskussion i 'Vin' startad av Mattias S, 2 februari 2014.

1. Mattias S

Mattias S Administratör

Välkommen till forumet! Har lite svårt att förstå vad du menar i ditt inlägg, kan du möjligen förtydliga?

2. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Dubbeldiss... :confused:

Mattias S gillar detta.
  3. StefanAkiko

Three is the SH*T!

4. jag svarar i leverantörs "avdelning"

5. Mattias S

Mattias S Administratör

Vad spännande... Jag håller stenkoll där då om du skall hålla mig på halster i denna tråd. Du har en del att leva upp till...:confused:

6. Helt rätt enligt min erfarenhet av Coteaux du Layon från Domaine Cady. Glöm flaskan i en par dagar i kylen. Ett glas per dag och det sista är godaste ;)

7. StefanAkiko

De utvecklas under kork i kyl, under flera månader!

8. Mattias S

Mattias S Administratör

Hade en slatt kvar ett par dagar efter provningen. Kan inte påstå att det utvecklades mer. Karaktären som fanns redan från början var relativt oförändrad efter ett par dygn. Skulle snarare vilja hävda att det hade utvecklats MINDRE än normalt då det är gjort i en oxidativ stil och borde således inte påverkas lika tydligt av ytterligare oxidation. Men det är min hypotes.

9. viner är ju levande produkter. I alla fall är vår lilla debatt kanske inte rätt för vininfo.nu pratade om Coulée de Serrant som är Savennières och jag pratade om Coteaux du Layon. Men det är lätt att få information från producenterna. Återkommer. Nicolas Jolys artiklar finns på www.coulee-de-serrant.com.

10. Mattias S

Mattias S Administratör

Vi väntar...Om jag inte minns fel så var du i London nyss. ;)

11. Swedish

Swedish Medlem

Sorry för kapning av tråd!
    Matlen, Vininfo, jag är latheten personifierad... I eran loire-provning hade ni med någon fatad Sauvignon Blanc? Eller har ni på rak arm koll om det finns en fatad sådan (från loiredalen alltså) på bolaget (inkl. BS). Pallar inte gå igenom alla producenters hemsidor...:eek:
    Tack på förhand!

Last edited: 9 mars 2014
  12. Gurto

Gurto Medlem

Denna Sancerre har legat på fat:
    http://www.systembolaget.se/72004
    Sen är det väl Didier Dagueneaus Pouilly-Fuméer som är de mest beryktade fatade SB från Loire. Finns dock inga på bolaget nu.

Mattias S gillar detta.
  13. StefanAkiko

Tyvärr var det inte logistiskt möjligt ta med den... Nästa vända t London blir i april, men då reser j från Japan. Men, i höst? Eller att j lyckas få med mig en.flaska hit t Japan i maj och en Bacchus Night på Restaurant Tani?

Hurusom: jag återkommer!

14. Mattias S

Mattias S Administratör

Meddela gärna hur provningen du höll gick i denna tråd. Hade varit kul att läsa hur åldringen (76:an) upplevdes. I den mån du har tid och lust alltså. :)

Dela sidan