Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka bör vi prioritera?

Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Sorry såg inte din fråga förut.

Har inte så bred erfarenhet av alla dessa odlare men det ser ju tveklöst ut som en kul och intressant lista.
Personligen är jag ju inte en så stor fan av de stora husen även om deras toppcuvéer ofta presterar just i topp men ofta till en smärtsam prislapp.

Paul Déthunes viner är favoriter liksom Diebolt-Vallois och Jacquesson.
RH Coutier har också varit positiva upplevelser.

Det lilla jag provat från Leclapart föll mig inte riktigt på läppen men har som sagt inte provat så mycket och aldrigt besökt David heller.

Ytterlighare en intressant odlare är Pierre Moncuit i Le Mesnil-sur-Oger. Dom har kanske inte världens charmigaste mottagning men dom har engelskspråkig personal (dottern Valérie tror jag) och jag gillar verkligen deras viner. Framför allt deras BdB Millésime och Cuvée Nicole Moncuit "Vieille Vigne" (Görs på frukt från +90år rankor från vingården "Les Chetillons"). Skulle tro att den sistnämnada är 2004 just nu. Köp båda på magnum och lagra ett tag så blir du lycklig sen:).
http://www.pierre-moncuit.fr/thehouse.html
Ingen fara. Lätt att de missas i flödet.
Än en gång tacksam för feedback och tips.
Pierre Moncuit har varit med på listan, men togs bort i den senaste gallringen.
Får se om listan justeras i olika riktningar under maj månad :)
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Nu endast knappt två månader till tänkt avresa. Jösses vad vi längtar och provar oss fram i en djungel av smak och dofter.

När bör man lämpligast ta kontakt med respektive hus för att boka besök?
Ju tidigare desto bättre kan jag givetvis tänka mig, men finns det någon lämplig sista deadline?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nu endast knappt två månader till tänkt avresa. Jösses vad vi längtar och provar oss fram i en djungel av smak och dofter.

När bör man lämpligast ta kontakt med respektive hus för att boka besök?
Ju tidigare desto bättre kan jag givetvis tänka mig, men finns det någon lämplig sista deadline?
Det är bra att göra det nu det är ju inte säker att producenternas schema stämmer överens med ditt. Troligen kommer du bli tvingad till en del ändringar.
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Mejlade 19 Champagnehus i fredags och hittills idag fått sju positiva svar.
Vilmart, Paul Bara, R.H Coutier, Bonnaire, Guy Charlemagne, Billecart-Salmon och Larmandier-Bernier.
Och nej, inget negativt än. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Mejlade 19 Champagnehus i fredags och hittills idag fått sju positiva svar.
Vilmart, Paul Bara, R.H Coutier, Bonnaire, Guy Charlemagne, Billecart-Salmon och Larmandier-Bernier.
Och nej, inget negativt än. :)
Vore härligt om samtliga tackade ja!
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
11 Champagnehus har hittills sagt ja till att ta emot oss som besökare.
Vilmart, J. Lassalle, Paul Bara, R.H Coutier, Henri Giraud, Bonnaire, Billecart-Salmon, Guy Charlemagne, Claude Cazals, Diebolt-Vallois samt Larmandier-Bernier. :)
Tyvärr har vi fått ett nej också, det är Jacquesson som inte tar emot publika besök, eller i alla fall inte oss. :(
Jag är dock mer än nöjd med utfallet hittills, även om jag givetvis har en förhoppning om 7 ja till.....
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
14 Champagnehus är nu helt klara :)
Vilmart, J. Lassalle, Paul Bara, R.H Coutier, Paul Dethune, Henri Giraud, Bonnaire, Billecart-Salmon, Guy Charlemagne, Claude Cazals, Diebolt-Vallois, Gatinois, Philipponnat samt Larmandier-Bernier.

2 hus har sagt nej, Jacquesson samt Georges Vesselle :(

Men det är tre hus vi fortfarande inte hört något från, det är Jérome Prévost, David Léclpart samt Henri Goutorbe.
Samtliga mejlade vi till den 8 maj. Kan ju tänka mig att de tidvis har annat att göra än svara på mejl.
Men vad är rimligt att vänta innan man inte bör räkna med något svar?
 

magnum

Epernay, Frankrike
14 Champagnehus är nu helt klara :)
Vilmart, J. Lassalle, Paul Bara, R.H Coutier, Paul Dethune, Henri Giraud, Bonnaire, Billecart-Salmon, Guy Charlemagne, Claude Cazals, Diebolt-Vallois, Gatinois, Philipponnat samt Larmandier-Bernier.

2 hus har sagt nej, Jacquesson samt Georges Vesselle :(

Men det är tre hus vi fortfarande inte hört något från, det är Jérome Prévost, David Léclpart samt Henri Goutorbe.
Samtliga mejlade vi till den 8 maj. Kan ju tänka mig att de tidvis har annat att göra än svara på mejl.
Men vad är rimligt att vänta innan man inte bör räkna med något svar?
Hör av dig igen via mail eller telefon till Jérome Prévost och David Léclpart detta är mer eller mindre enmansföretag prio ett är förmodligen inte att svara på mail. George Vesselle hemsida säger att det är öppet mån-fre utan bokning så där kan du bara droppa in när du är i Bouzy.
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Hör av dig igen via mail eller telefon till Jérome Prévost och David Léclpart detta är mer eller mindre enmansföretag prio ett är förmodligen inte att svara på mail. George Vesselle hemsida säger att det är öppet mån-fre utan bokning så där kan du bara droppa in när du är i Bouzy.
Fick svar av Prévost och det blev ett nej. Full förståelse för det av en man som i stort ensam driver sin vingård. Léclapart har inte svarat än, men jag räknar med ett nej därifrån också (han är ju ungefär som Prévost). Men vi är fantastiskt lyriska över 15 ja (det sista blev Goutorbe) och jag lovar att återkomma med någon form av reseberättelse när sommarens äventyr är över.
Tack till Er som svarat på frågor och gett tips!
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Väcker lite liv i den här tråden igen....

Med endast tre veckor kvar börjar en pirrig känsla sprida sig, liksom täta besök på bankappen för att se så pengarna som ska gå till resan växer på sig. Jag är en man som gillar att ha struktur på mina resor. Visst spontanitet är fantastiskt, men att kuta runt i Reims och Epernay utan att hitta lediga bord för middag kommer att göra både mig och min fru galen.
Därför har jag börjat boka upp lite bord, allt för att middagarna ska bli så smidiga som möjligt.
Men, det finns lite luckor. Därför skulle jag än en gång, om möjligt vilja ha er hjälp till att få rekommendationer på restauranger i Reims och Epernay, gärna med webbsidor eller e-postadresser som förenklar bordsbokning. Jag vill ogärna ringa och beställa....

Vår planering har varit,
Mån - Aux 3 P'tits Bouchons i Reims.
Har ingen webbsida och svarar inte på facebookmeddelanden.
Verkar vara en kom hit och hoppas på plats restaurang.

Tis - Aux P'tits Oignons i Reims.
Har ingen webbsida och svarar inte på mejl.

Ons - Ingen planering

Tors - Cook'In i Epernay.
Klar

Fre - Le Jardin i Reims
Klar

Lör - Grillade Gourmande i Epernay
Klar

Så frågan är, känner någon till Aux 3 P'tits Bouchons och Aux P'tits Oignons och hur det fungerar med bokning där och finns det fler eller andra förslag på bra restauranger, gärna både i Reims (mån-tis) och Epernay (ons)?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Väcker lite liv i den här tråden igen....

Med endast tre veckor kvar börjar en pirrig känsla sprida sig, liksom täta besök på bankappen för att se så pengarna som ska gå till resan växer på sig. Jag är en man som gillar att ha struktur på mina resor. Visst spontanitet är fantastiskt, men att kuta runt i Reims och Epernay utan att hitta lediga bord för middag kommer att göra både mig och min fru galen.
Därför har jag börjat boka upp lite bord, allt för att middagarna ska bli så smidiga som möjligt.
Men, det finns lite luckor. Därför skulle jag än en gång, om möjligt vilja ha er hjälp till att få rekommendationer på restauranger i Reims och Epernay, gärna med webbsidor eller e-postadresser som förenklar bordsbokning. Jag vill ogärna ringa och beställa....

Vår planering har varit,
Mån - Aux 3 P'tits Bouchons i Reims.
Har ingen webbsida och svarar inte på facebookmeddelanden.
Verkar vara en kom hit och hoppas på plats restaurang.

Tis - Aux P'tits Oignons i Reims.
Har ingen webbsida och svarar inte på mejl.

Ons - Ingen planering

Tors - Cook'In i Epernay.
Klar

Fre - Le Jardin i Reims
Klar

Lör - Grillade Gourmande i Epernay
Klar

Så frågan är, känner någon till Aux 3 P'tits Bouchons och Aux P'tits Oignons och hur det fungerar med bokning där och finns det fler eller andra förslag på bra restauranger, gärna både i Reims (mån-tis) och Epernay (ons)?
Byt Cook'In till Brasseri 7. @postrophe i Reims. La Fine Bulle eller La Banque i Epernay
 

Helen

Medlem
Kapar tråden. @magnum . Jag flyger in till Paris torsdag kväll och möts upp av min man som kommer med den stora bilen. VI reser till Champagne på midsommarafton och mina planer för middagen har gått åt skogen då varken Le Parc Les Crayeres eller L'Assiette Champenoise har någon ledigt bord . Vad kan du rekommendera förutom Les Berceaux i Eperney?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Kapar tråden. @magnum . Jag flyger in till Paris torsdag kväll och möts upp av min man som kommer med den stora bilen. VI reser till Champagne på midsommarafton och mina planer för middagen har gått åt skogen då varken Le Parc Les Crayeres eller L'Assiette Champenoise har någon ledigt bord . Vad kan du rekommendera förutom Les Berceaux i Eperney?
Om ni vill gör vi nåt hemma hos oss!
 
Toppen